Direktlänk till inlägg 22 augusti 2023

Nytt kapitel om TechBuddy/Telia?

Av Göran - 22 augusti 2023 12:42

Glad tisdag på er, Sverige! Och alla andra länder förstås. Ingen nämnd, ingen glömd!

Minns nån av mina ordbrukare min bittra strid mot Telia från i våras? Själv fick jag en påminnelse om den imorse då brevbäraren (jodå, de FINNS fortfarande) gjorde ett släpp i mitt brevinkast.

På hallmattan låg ett kuvert märkt "TechBuddy". D.v.s det företag som Telia anlitar för sina kunder som behöver service i hemmet. De tycker att jag ska betala dem 499 kronor.

Vad f-n i h-e, tänkte jag! Vad i herrans namn är det fråga om? Jag fick ju kriga i flera veckor medan jag bollades mellan dem och Telia efter att de skickat hem en tekniker till mig för att få digitalboxen för TV;n att fungera som jag betalar för att den ska göra. Till sist gav dock Telia med sig och jag fick riva fakturan på en dryg tusenlapp.

Därmed tänkte jag att saken var ur världen men när jag läst texten som följde med insåg jag att TechBuddy tydligen tror att jag betalat för de skriver summan jag kan ange för att söka RUT-avdrag och tycker att jag ska betala in den summan till dem utifall skatteverket avslår min begäran.

Men eftersom det inte var jag som betalade kommer ingen sån ansökan att göras. Och ej heller utbetalas givetvis.

Så jag skärskådade fakturan efter ett telefonnummer att ringa för att lösa det hela enkelt och smidigt.

Tror ni att det fanns något?

Nej, just det. Det är det nya nu, Företag slutar med telefoni och flyttar all kundkontakt till internet. Jag hittade ett nummer i min egen telefon och kände igen det som deras.  Jag kom ihåg att det var ett 010-nr och det var det enda 010-nummer som fanns i telefonens minne.

När jag ringer dit får jag uppläst för mig att jag ska använda deras kontakformulär på hemsidan eller maila kundtjänst.

Så jag gjorde det och nu hoppas jag att de hör av sig. Jag har ju dator och internetuppkoppling men hur går det till om Hilma 93 eller Albert 89 behöver kontakta ett sånt företag?

Många 70-plussare har aldrig använt, inte ens ägt en dator. De som  pensionerades för 20 år sen kanske inte ens kommit i kontakt med IT genom sitt arbete heller.

Kundförakt kallar jag det!

Och i bakhuvudet hånflinar en liten hornprydd gubbe som hotar med att jag kanske ska måsta gå en ny rond mot de där företagen igen. Fortsättning lär följa...

Vem ska jag tro på, tro på, tro på, sjöng Di Leva och den frågan är lika aktuell än idag. Om inte mer.

Med politiker som fattar ett så klantigt beslut att en hel årskull (1957) straffbeskattas med tusenlappar varje månad. (2 700 kr i just mitt fall). Och sedan inte erkänner att det gjorde fel utan skyller ifrån sig på motsatta sidan.

Ett land där välbetalda riksdagsmän fifflar med folkbokföringen för att kunna kvittera ut traktamenten, övernattningslägenheter i Stockholm samt fria resor med tåg och flyg.

Skriver sig hos åldrade föräldrar, hos syskon eller i ett fallfärdigt ruckel där knappt råttorna vill bo för att få pengar som de inte har rätt till annars.

Ett land där man mörklägger ett statsministermord i 37 år. Samt Europas största civila fartygskatastrof som också är lika mörklagd.

Är det konstigt att politikerföraktet bara växer?

Nej, det är bara friskt och naturligt. Det visar att det fortfarande finns en och annan tänkande människa. Själv har jag varit så otroligt blåögd genom åren och litat på både staten, rättsväsendet och de poltiska partierna.

Idag inser jag att alla partier bara springer maktens ärenden. Alltså även de partier jag tidigare trodde stod mer på fotfolkets sida.

Och mailar du något av de största partiernas företrädare så läser de inte ens. De har sållningsprogram som identifierar brev som  handlar om ett visst ämne. Till dessa skickas sedan förtryckta standardsvar.

Därför skickade jag igår ett ironiskt mail till Magdalena Andersson (S) och till finansministern Elisabeth Svantesson (M) där jag tackade ödmjukast för äran att få betala in mycket mer i skatt varje månad. 

Dock undvek jag att använda ord som 57;orna, straffbeskattning eller ålderdiskriminering. Jag undvek också att vara elak eller peka ut nån syndabock

Du sóm har en FB-sida kan, om du vill, läsa det under gruppen som strider mot dem.


https://www.facebook.com/groups/1372694006866960

Scrolla ner lite så hittar du den rätt snart! Mitt namn står överst i listen ovanför.

Därmed tackar jag den som läste ända hit. Nu ska jag hämta upp miin rena tvätt från källaren och sedan ställa mig och stryka mina skjortor. Ha det gott!



 
 
Ingen bild

Anna

22 augusti 2023 13:50

Kan bara instämma att det är inte klokt att straffbeskatta folk födda 57.Inte en liten summa heller, själv är dom giriga och vet inte hur dom skall lura till sig mer av våra pengar. Blir så trött så orkar snart inte lyssna på eländet.

Håller helt med dig i dina inlägg om Estonia och dylikt du skrivit om.

Anna!

Göran

22 augusti 2023 16:30

Tack! Gå gärna in på FB-sidan o skriv gärna under de protestlistor som finns

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 17 maj 13:40

Som de flesta av mina trognaste ordbrukare redan vet så funderar jag en hel del över likheter och skillnader mellan Sverige förr och nu, mellan Sverige och världen. Och då framför allt skilnaderna mellan oss och USA. Och jag vill, för död och pina,...

Av Göran - Torsdag 16 maj 11:43

Nästan nyss var det vinter. Sen kom våren smygande på tårna men motades ut av senkommen snö igen. Som inte stannade så länge utan försvann på några dagar. Men man hann knappt ens njuta av våren för de senaste tre dagarna har vi haft nästan sommarvä...

Av Göran - Onsdag 15 maj 12:42

På mitt förra inlägg fick jag en kommentar från Krister. Han skrev att reklamen spaltade upp min blogg alldeles för mycket. Jag svarade lite uppgivet att jag var medveten om saken men inte visste vad jag skulle göra åt det. Det vet jag nu. Och har ...

Av Göran - Tisdag 14 maj 11:45

Succé även igår i hockey-VM för vårt käraste landslag, Tre Kronor. Igår var det Tysklands tur att få en lektion i "hur den svenska grisen biter". Citatet vet jag inte varifrån det kommer men jag gillar att använda det emellanåt. Det blev rena, rama...

Av Göran - Måndag 13 maj 08:23


Den trettonde idag. Men inte fredag den trettonde som jag hade som rubrik på mitt hittills enda blogginlägg för detta datum. Lite märkligt att det bara finns ett eftersom jag redan för två år sedan satte upp målet att varje datum på året skulle inneh...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards