Alla inlägg den 30 augusti 2023

Av Göran - 30 augusti 2023 07:48

Tänk att nåt så enkelt ska behöva vara så svårt och ta sån tid. I våras berättade jag om min kamp mot vårt största telebolag. det förr statliga Televerket som numera är privatiserat.

Går inte in på detaljerna igen men jag vann ju den striden. Telia stod för kostnaden och jag trodde förstås att saken var ur världen. Men i förra veckan fick jag en faktura igen från deras samarbetspartner TechBuddy.

De skrev nåt om RUT-avdrag och att jag måste betala 499 kr för att få rätten att söka "RUT" från Skatteverket. Men eftersom det inte var jag som betalade är det ju inte aktuellt.

Så jag skrev till dem och bestred fakturan. Tre gånger måste jag skriva! För att ringa till dem går inte längre.

Allt ska skötas via internet hos dem. När jag till sist fick svar påstod de att de inte kunde göra något utan det var Telia som måste dra tillbaka sin fodran.

När jag så ringde Telia fick jag inget besked utan de skulle kolla saken med TB och återkomma till mig inom en timme.

Det var förra tisdagen.

När jag, i torsdags, tyckte att deras "timme" blivit lite för lång tog jag Gud i hågen och ringde upp på nytt. Samma sak igen, TechBuddy hade lunchstängt men Telia skulle ringa dem så fort de öppnade igen och återkomma till mig inom en timme ungefär.

Den "timmen" varade ända till igår då jag surnade till på riktgt och ringde igen. Jodå, de kunde se ärendet i sina datorer men det "gick inte att komma fram till TB just då".

Så... "Jag ringer upp dig, mailar eller sms;ar så fort jag fått besked från TB" sa mannen i andra änden.

Jag frågade honom varför jag skulle tro på det när jag blivit nedkopplad flera gånger samt fått löften att de ska återkomma. Som undantagslöst har svikits. Han gav mig då sin jobbmailadress så jag kunde få kontakt med just honom.

Den fick jag användning för fyra timmar senare då jag åter tyckte timmen blivit för lång. Jag skrev ett ilsket mail och frågade hur deras klockor ser ut. När jag undertecknat skrev jag även dit mitt mobilnummer.

Strax därefter ringde han. Ursäkten han gav var att han hittat ett annat mobilnummer än det jag haft i säkert 20 år. Där fick han inget svar, sa han.

Glöm inte att det var min egen teleoperatör jag hade kontakt med. Mitt ärende hade han ju öppet och måste väl även kunna hitta rätt nummer?

Hur som helst så berättade han att TB;s kundtjänst för företag var stängd igår men lovade dyrt och heligt att kontakta dem på morgonen idag och sen återkomma till mig.

Det tror jag på när det händer!!!

Nog är det väl en ynkedom att landets största aktör inom bredband, telefoni, digital-TV m.m ska ha en så nonchalant attityd mot sina kunder. Om jag ringer dem för att skaffa nya abbonnemang eller handla elektronik av dem är det minsann inga telefonköer.

Men behöver man support förväntas man sitta i timmar ibland för att komma fram.

Så var det visserligen inte nån av gångerna nu men jag har ju upplevt det också hur många gånger som helst.

Ännu större ynkedom är det att de tycks ha satt i system att "glömma" en när de bett en vänta kvar i luren och sedan helt sonika koppla bort samtalet. Eller låta bli att kontakta en fast de lovat att göra det!

Kundförakt kallar jag det. Och efter allt strul som varit med dem kan jag inte tro annat än att deras personal är instruerade att göra på just det sättet. Kanske ger många upp då så att de slipper besvära sig.

Mitt ärende är egentligen skitenkelt. Jag sa upp ett kanalpaket och när tiden gått ut funkade inte en enda kanal.

Jag betalar och har betalat i många år för den utrustningen från Telia. Då ska den också fungera.

Det är alltså DERAS utrustning som har falerat, alltså ska de stå för kostnaden. Att den fungerar som vi avtalat är deras ansvar och deras kostnad.

Skulle nåt liknande hända igen kommer jag att ljuga och säga att boxen är stendöd. Då skickar de een ny utan kostnad. Varför ska jag vara ärlig när de inte är det?

Nej, akta er för Telia-Felia! Inte vet jag nu om de andra aktörerna på marknaden är bättre men så mycket är säkert att om jag flyttar nånstans där jag själv kan välja operatör så inte kommer Telia att toppa listan över möjliga val.

Där jag nu bor har de ju monopol tack vare ett avtal med  hyresvärden.

Det är alltså bara mobilabbonnemanget jag kan byta. Gissa om jag kommer att göra det då det går ut...?

Sådärja, nu har jag skällt av mig. Nu är det väl bara att vänta in kommentaren som brukar komma när jag spyr galla över Telia här.

Sånt har de tydligen tid med! Att sitta och bevaka oss småbloggare och vad vi skriver om dem.

Men de kanske har nåt spionprogram som reagerar när de nämns i bloggar. Kanske har de också någon anställd som har som uppgift att läsa de bloggar som dyker upp och svara på dem på ett vänligt sätt.

Det återstår förstås att se...

Idag börjar SCA-cupen i ishockey med lokalderby mellan Timrå IK och Sundsvall Hockey. Två divisioner skiljer lagen åt så det borde väl kanske bara kunna sluta på ett sätt. Men idrott är idrott och allt kan hända.

Och det är bara drygt två veckor kvar till SHL drar igång  igen!

Därmed önskar jag en trevlig pig-lördag till mina kära ordbrukare världen över!
Ha det! Annars kanske nån annan har det...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards