Alla inlägg den 10 augusti 2023

Av Göran - 10 augusti 2023 12:00

Det blev en tidig shoppingrunda idag. Om än inte så långvarig. Kompisen Hans hade fått nys om att ICA Maxi skulle få in årets surtrömming idag. Så han ringde först och jag sa att jag bara skulle gå ut med Thea en sväng först. Men hon snarkade så gott och märkte inte ens att jag var uppe och gick. Och eftersom jag vet att hon klarar sig till framåt tiotiden innan det blir akit för henne att få gå ut lät jag henne sova vidare.

Så åkte vi till Birsta och en nästan folktom butik där vi snart hittade disken med godsaker. 2 burkar var tillåtet per person att köpa så vi handlade två burkar vardera.

På vägen hem ville han gå in och kolla om Citygross också fått leverans idag. Det hade de inte, den skulle komma imorgon och innehålla ett fåtal kartonger med Röda ulvens filéer. Däremot hade de 10-15 burkar av ett fabrikat jag aldrig tidigare sett. Nämligen "Oh Jäs".

 

På burken kunde man läsa sig till att den kom från Kalix i Norrbotten men hur den smakar har jag ingen aning alls om. Jag tog dock Gud i hågen och chansade med att köpa två burkar.

Så om någon av mina vördade ordbrukare har ätit den sorten så får ni väldigt gärna skriva en kommentar och berätta vad ni tyckte. 

Det finns en FB-grupp också för surströmmingsälskare (såklart - vad finns det INTE en FB-grupp för?) och där har jag fått lära mig att det finns flera salterier som jag aldrig ens hade hört talas om. T.ex Borkbo, Rovögerns, Hållstrands med flera. Här i trakten brukar man bara se Oskars och Röda Ulvens. Möjligen Kallax  också vissa år.

Oskars har alltid varit min favoritsort men med den dåliga tillgången så får man ju öppna sig för att testa annat också.

Sen måste jag väl hitta på ett sätt att fira min andra namnsdag också. Under hela min uppväxt var det enda jag hade eftersom mitt tiitalsnamn inte kom med i almanackan förrän jag var vuxen med god marginal. Så den tionde augusti var en dag jag säg fram emot och längtade till. 

Inte firades jag som på en födelsedag men nån liten present brukade jag alltid få. Eller kanske nån liten slant att köpa glass eller godis för.

Så gratis till Begrhagen, Ohly, Winnerbäck och alla andra kända och okända Larsar därute.

Om ingen annan firar dig så fira dig själv!
Det är vi värda!



Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards