Alla inlägg den 17 augusti 2023

Av Göran - 17 augusti 2023 11:31

Du kanske inte tror på vad jag skrivit om hur ruttet vårt svenska samhälle är. Hur korruptionen når ända upp i toppen av maktens människor. Du kanske fortfarande lever kvar i villfarelsen om den öppna demokratin.

Uppdrag granskning i SVT har rotat lite i hur riksdagens män och kvinnor brukar och missbrukar sin makt. Hur de som tjänar 65-75 tusenlappar i månaden gör sitt yttersta för att roffa åt sig av våra skattepengar.

Hur vuxna människor folkbokför sig hemma hos föräldrar eller syskon långt från Stockholm. Därigenom får de fria resor med tåg eller flyg, traktamenten plus övernattningslägenheter i huvudstaden.

Sen står de i TV och berättar hur viktigt det är för Sverige att fler kommer i arbete och ur bidragsberoende. På samma gång som de själva fuskar åt sig pengar ur statskassan, Bidrag som de absolut inte behöver men gärna vill ha!

Ett utbrett fusk alltså! Alla kan se det gratis på SVT Play. Länk nedan.


https://www.svtplay.se/video/jxp4P7Y/uppdrag-granskning/maktens-bostader-vad-hande-sen?id=jxp4P7Y


Titta på den och säg sen att Sverige inte är ryttet! igen

Av Göran - 17 augusti 2023 08:25

"Sverige är ett ruttet land" skrev jag igår. Idag är förstås Sverige lika ruttet som igår men framför allt är det ett fermenterat land. Idag är det nämligen den stora dagen för oss surströmmingsälskare. Den officiella premiären för denna fermenterade delikatess. Och dagen till ära så strålar solen från klarblå himmel över Sveriges midja där jag bor.

 

Så jag antar att det ser ut precis så här utanför templet, hegedomen. Oskars salteri på Tynderö. Min gode vän Hans ringde igår och frågade om jag ville hänga med till vårt närmaste Willys när de öppnar klockan sju.

Och eftersom jag vioste att jag ändå kommer att vara vaken så tackade jag ja.

Kön utanför ringlade sig över hela parkeringen och upp till gatan utanför när vi kom fram. Tyvärr tänkte jag aldrig på att ta en bild av den.

Men när de väl slog upp portarna och släppte in oss gick allt fort och smidigt och vi hämtade våra tillåtna två burkar vardera av den minsta modellen Oskars hel strömming. 5-7 fiskar per burk.

Så nu står det en ganska fin liten samling delikatesser i mitt kylskåp och väntar på att öppnas och ätas. Flera olika fabrikat också även om Oskars dominerar.

Måga butiker började ju sälja redan förra veckan men Willys höll på sina burkar tills idag. I alla fall min närmaste butik. Jag misstänker att de troligen redan sålt slut på denna första leverans med tanke på hur många som redan bildat kö när vi kom dit. Och det strömmade ju in folk även när vi handlat färdigt och åkte därifrån.

En ost på extrapris blev det också men äggen jag också tänkte köpa hade de inte dukat upp ännu. Tydligen härjar salmonellan på ett eller flera stora hönserier så tillgången är begänsad även på ägg.

Så jag  får väl ta Thea med mig och traska bort till X-tra-butiken 1 km bort och hoppas att det finns där.

Därmed önskar jag mina kära ordbrukare en härlig surströmmingspremiär i Alvesta, Morkarla, Hyltebruk och Enånger.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards