Direktlänk till inlägg 25 juli 2023

Den talande tystnaden 6

Av Göran - 25 juli 2023 08:42

Pausad skrev jag ganska nyss. Men kom sen på att jag glömde lägga ut bildbevis på likheten mellan den jag tror mördade Palme och den första fantombilden som publicerades redan någon dag efter mordet. Så här såg den ut...

 

Den kommer ni ihåg, eller hur? Det var den bilden som Holmér sa var ett misstag att publicera. Kanske för att den var så lik AW som enligt min överygelse är den verklige gärningsmannen. Bilden på honom är av lite senare datum så han är lite äldre än 1986. Men visst är det väl likt?

 

Nu ska man ju komma ihåg att fantombilden är en teckning och bilden på AW ett foto men nog tycker jag att likheten är slående. I alla fall är fantombilden mer lik AW än vare sig Christer P eller "Skandiamannen". Eller...?

Parets vän THeo från Kreta är också med storr sannolikhet identisk med den s.k Grandmannen. Det glömde jag faktiskt att redovisa när jag skrev om honom. Han som syntes utanför biografen och såg ut att spana efter makarna. Av honom tecknade en kvinnlig konstnär som observerat honom en bild. Här i par med en bild av den verklige Theo...

 

Ganska likt den också, eller...?

Såhär i efterhand kände jag att jag nog skulle ha tänkt på att låna dessa bilder från Google och lagt in dem när jag skrev om dessa herrar. Och visst hade jag kunnat redigera in dem i efterhand men tänkte att den som redan läst knappast backar tillbaka och läser igen. Så det fick bli ett litet avsteg från pausen som jag nu återgår till.

Så länge ingen ber om mer  förstås.

 
 
wiper

wiper

25 juli 2023 10:41

Kom verkligen ihåg den bilden. Håller med dig om att det finns likheter. Det är nåt skumt med hela den händelsen och det verkar vi aldrig få reda på. Jag får ta och läsa dina andra avsnitt i den talande tystnaden. Jag var på väg från ett av mina arbeten i Göteborg och gick förbi Brunnsparken och där stod Olof Palme och höll tal. En gitarrist spelade lite mellan talen. Det är en liten park men den var fullsatt. Det var magiskt

Ha nu en fin tisdag
Hej från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

Göran

25 juli 2023 12:19

Är du intresserad så rekommenderar jag verkligen att du letar upp "Postum Humanitas" på Youtube. Det är väldigt många avsnitt att titta på och några är långa. Men man kan ju ta det i den takt som passar en själv. Jag var med redan när det bara kommit 7-8 avsnitt och dem såg jag på bara några dagar. Sen dess har jag väntat otåligt på varje ny del för det är så väl genomarbetat. Det är också det som har övertygat mig om att han/hon har rätt. De ber inte om swish-bidrag som de flesta andra som gör videos i ämnet Och att man använder s.k AI-röster är för deras egen säkerhet eftersom så många har tystats genom åren på olika sätt. Det jag har redovisat här är bara toppen på isberget. Stort tack för att du tog dig tiden att både läsa och skriva kommentar!

 
wiper

wiper

25 juli 2023 16:29

Tack för tipset!. Jag skall gå in och kolla på Youtube. Jag tar ett avsnitt i taget. Det verkar intressant och då brukar det bli strecktittande. Skönt att dom inte ber om bidrag för sånt har gått lite för långt.

Förstår att det är toppen på ett isberg

Ha en skön kväll
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

Göran

8 december 2023 22:06

Bra! Ha lite tålamod bara så ska du se att du blir fast för det är väldigt intressant o genomarbetat. Man lär sig se på saker med nya ögon. De första kanske 25 delarna var kommentarsfälten stängda. Men när du kommer så långt att de finns så rekommenderar jag att du läser dem också. Liksom även svaren där såna finns. Det fyller ut bilden ännu mer. Tack för kommentar. Det är uppskattat!

 
Ingen bild

brimikshallon

26 juli 2023 09:00

Hej..
Du skriver verkligen b r a.. Tillåt mej som gammal journalist och lärare att komma med ett litet tips.. Om du inte tycker det är förmätet, förstås..

Dina krior bir mycket mera lättlästa om du delar upp dom i m i n d r e stycken..

"Göra utgångar" kallas det på tidningsspråk..

Allt gott och inte illa ment..

Göran

18 november 2023 19:43

Konstruktiv kritik är alltid välkommet hos mig. Och jag ÄR medveten om saken men när fingrarna kommer igång så är det lätt att glömma. Du har helt rätt och jag är bara glad att du påpekar saken, Kanske hjälper det mig att tänka lite mer innan jag släpper loss fingrarna. ALternativt kanske korrekturläsa mer noggrant innan jag publicerar. Tack igen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 17 maj 13:40

Som de flesta av mina trognaste ordbrukare redan vet så funderar jag en hel del över likheter och skillnader mellan Sverige förr och nu, mellan Sverige och världen. Och då framför allt skilnaderna mellan oss och USA. Och jag vill, för död och pina,...

Av Göran - Torsdag 16 maj 11:43

Nästan nyss var det vinter. Sen kom våren smygande på tårna men motades ut av senkommen snö igen. Som inte stannade så länge utan försvann på några dagar. Men man hann knappt ens njuta av våren för de senaste tre dagarna har vi haft nästan sommarvä...

Av Göran - Onsdag 15 maj 12:42

På mitt förra inlägg fick jag en kommentar från Krister. Han skrev att reklamen spaltade upp min blogg alldeles för mycket. Jag svarade lite uppgivet att jag var medveten om saken men inte visste vad jag skulle göra åt det. Det vet jag nu. Och har ...

Av Göran - Tisdag 14 maj 11:45

Succé även igår i hockey-VM för vårt käraste landslag, Tre Kronor. Igår var det Tysklands tur att få en lektion i "hur den svenska grisen biter". Citatet vet jag inte varifrån det kommer men jag gillar att använda det emellanåt. Det blev rena, rama...

Av Göran - Måndag 13 maj 08:23


Den trettonde idag. Men inte fredag den trettonde som jag hade som rubrik på mitt hittills enda blogginlägg för detta datum. Lite märkligt att det bara finns ett eftersom jag redan för två år sedan satte upp målet att varje datum på året skulle inneh...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards