Alla inlägg den 5 juli 2023

Av Göran - 5 juli 2023 11:00

Onsdag redan? Det var ju söndag alldeles nyss! Idag ser det ut som om sommaren är tillbaka. Ingen extrem värme, bara 16 grader då jag gick dagens första promenad med min fyrbenta sambo vid halvtiotiden. Men med strålande sol från molnfri himmel och väldugt svaga vindar så det lär bli en fin dag. Jag behöver förresten inga 28-32 grader, det är alldeles för varmt, tycker jag. Enligt vissa finns det inget som heter "för varmt" i Sverige. Men nog föredrar jag ändå lite mer lagom som vi säger i det här landet.

När det gäller dotterns Audi som jag har till låns tills hon har råd och tid att åka upp och återbörda min kära Madame Citroen så börjar jag mer och mer komma underfund med den moderna tekniken. Ännu har jag dock mycket att lära innan jag behärskar alla moderniteter. Den har t.ex Bluetooth som gör att om man kopplar upp sin telefon mot den så kan man svara och prata i telefonen utran att släppa ratten med händerna. Inbyggd hands-free, alltså. Jag har själv en "sticka" som man sätter på solskyddet eller nån annanstans. Den har samma funktion men den telefon jag numera har går inte att koppla upp mot den. När jag hade I-phone gick det hur bra som helst men den nya kinesiska luren funkar det inte med. Ska bli intressant att se om det går att koppla in den i Audin.

Men det får nog bli en senare fråga. Viktigare känns att hitta farthållaren så det blir nog att ta fram instruktionsboken och leta reda på den. Det är så praktiskt när man kör på landsväg att slippa hålla koll på gasfoten och därmed slippa att bli fotad av nån fartkamera om man råkar trampa lite för hårt.

I den SAAB jag hade under första hälften av 10-talet stod det klart och tydligt "Cruise control" vid knappen för farthållaren men nån sån text har jag inte sett i Audin.

Annars... så berömde jag ju Pernilla Wahlgren och allsången på Skansen förra veckan. Men igår tyckte jag inte alls att det var lika bra. Framför allt tyckte jag att den där hundsketchen de gjorde bara var löjligt och förstörde mycket av helhetsintrycket. Så inget mer sånt i sommar om jag ska titta fler gånger.

Zarah Larsson är dock fullblodsproffs, ännu en världsstjärna från vårt lilla land. Sven-Ingvars är ju inte en gubbe kvar från orginalsättningen men de är fortfarande duktiga musiker.

Jag har ett lite ambivalent förhållande till dem, kan man säga. Som barn, redan innan jag ens börjat skolan, var de mina allra första idoler. Tror att det var "Fröken fräken" som jag blev så förtjust i. Några år senare upptäckte jag Hepstars och då var inte Sven-Ingvars intressanta längre. I övre tonåren tyckte jag mest att de var töntiga.

Så när jag skulle flytta från Gimo i Uppland tillbaka hit till Sundsvall och mina kompisar ville ordna avskedsfest med besök på ortens Folkets Hus så spjärnade jag emot först. För att det var just de som spelade den kvällen.

Men jag gav med mig och följde med kompisarna till dansen. Och det ångrade jag inte.

De spelade inte så mycket dansbandslåtar utan massor av femtiotalsock och de gjorde de helt suveränt bra. Så där och då tog jag dem väl lite närmare hjärtat igen.

Det blev shakshuka till frukost idag. Billiga tomater på Lidl igår så jag laddade upp för att göra denna nordafrikanska frukosträtt åtminstone ett par gånger den här veckan. 

Till middag ska jag grilla revbensspjäll som jag också hittade till extrapris på Lidl igår. Det blir flera mål som kan sparas i frysen till kommande dagar. Tänkte att jag ska röra ihop en coleslaw som tilltugg och kanske en grönpeppasås. Det tycker jag är riktigt smaskens till grillade revben.

Därmed tackar jag mina kära ordbrukare för visat intresse och önskar er en fin lill-lördag.

Vi ses! Nån gång...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards