Alla inlägg den 3 juli 2023

Av Göran - 3 juli 2023 13:29

Igår körde jag Audi för första gången i mitt liv. Åkt Audi har jag gjort rätt många gånger. Farsan hade en på 70-talet under mina år i Gimo i Uppland. Och farfar hade två stycken efter varandra, en vit och en ljusblå. Men det var på 60-talet innan DKW hade bytt namn till Audi.

"Ådi! Fyra nollor i grillen och en till bakom ratten" sa Rolf Lassgård i filmen "En man som heter Ove" för några år sen. Lite så kände jag mig då jag satte mig bakom ratten till en teknik som inte finns i min egen Madame Citroen. Där är det analoga mätare för hastighet och motorvarv. Den här bilen är två år gammal och numera är ju precis allt digialt. Jag körde inte långt igår och hastighetsmätaren kom ju fram både som den cirkel med nål som jag är van att se men även digitalt i siffror. Men det lär väl lösa sig, tänker jag. Om inte annat får jag väl leta fram instruktionsboken och läsa mig till hur man gör med allting.

Den har ju ingen fysisk nyckel heller utan bara en liten elektronisk dosa som låser upp och låser. Startar den gör man med en knapp och samma sak är det med P-bromsen. Ingen spak att dra åt eller lossa.

Som sagt så ger det sig väl med tiden. Det första jag måste lära mig är hur man får upp tanklocket för strax innan jag kom hem igår tändes en varninslampa som troligen varnar för att bränslet håller på att ta slut. Som tur är har jag nära till två mackar så det problemet får jag ta itu med nästa gång jag åker nånstans.

SMHI har lovat regn idag men hittills är deras löften ungefär lika mycket värda som Tidö-trojkans inför valet ifjol.

De skulle ju ta ner drivmedelspriserna med flera kronor men den enda sänkning jag sett är att de har gått tillbaka till nivån före chockhöjningen som gjordes under en tid.

Och gällande den orättfärdiga straffbeskattningen av oss som föddes 1957 så verkar det som om alla partier nu håller med om att det är helt vansinnigt och måste rättas till. Utom Moderaterna förstås.

"Vi måste analysera frågan" säger Svantesson som är finansminister i Kristerssons regering. Vad fan finns det att analysera? De har klantat sig och vill inte medge det som övriga partier nu alltså verkar göra.

För en gångs skull är jag alltså rörande överens med en kristdemokrat och applåderar hande anförande i riksdagen. Kan inte lägga ut filmen här men väl en länk till den. Om du kopierar adressen och sedan klistrar in den i adressfältet i din webläsare så borde det funka. Bloggplatsen verkar inte tillåta direktlänkar längre, Kopiera raden nedan.


https://www.facebook.com/ric.doe.1/videos/3316147451931238?idorvanity=1372694006866960


Det funkar för mig men annars finns det säkert på riksdagens hemsida. Det den mannen säger är EXAKT det jag har tyckte hela tiden och rycker ännu.

Därmed tackar jag för visat intresse och tar mig en promenad med 8 kg glad dvärgschnauzer. Ha det gott i världens alla små skrymslen och vrår, kära ordbrukare. Annars kanske nån annan har det!

Vi ses

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards