Alla inlägg den 19 juli 2023

Av Göran - 19 juli 2023 15:41

Jodå, jag tittade lite på allsången igår som jag sa att jag skulle. Och styrktes i min uppfattning att det är SVT;s variant som är orginalet och Liseberg en blekare kopia. Man kan tycka många saker om hela Sveriges Carola men sjunga kan hon fortfarande efter 40 år på scener och på plattor. Och vilket gung det blir när hela den enorma publiken stämmer in.

Såg även i nån blaska att den svenska tennisens "gossen Ruda", Mikael Ymer, stängts av från ATP-touren i 18 månader efter att ha slarvat med rapporter till kontrollorganet mot doping.

Nej, jag tror inte att han har dopat sig, men han visar liksom upp samma nonchalanta attityd där som han gjort så länge i så många sammanhang både på och utanför tennisbanorna i världen. Det är ju samma regler för alla så jag tycker nog att han måste anses skyldig att hålla koll på vad man måste göra och när. Därför tycker jag inte nämnvärt synd om honom utan tycker att han får stå sitt kast. Han har så många gånger visat upp ett så omoget beteende, divalater kan man säga. Har man stjärnstatusen som Björn Borg på sin tid, Gunde Svan, Stenmark, Zlatan eller Duplantis i nutid kanske jag kan gå med på några små divafasoner men så högt på världrankingen är han ju inte ändå. Bäst i Sverige, javisst, men i dagens läge är det svenska tennisundrets år över för många, många år sen. Så det är liksom en rätt futtig merit i mina ögon. 

I grund och botten anser jag att det handlar om brist på vanligt hyfs och respekten för andra människor.

För några dagar sedan skrev jag att saker kan komma att avslöjas rätt snart som ändrar både svenskarnas och världens bild av landet vi lever i. En av de sakerna är Estonias förlisning. Att det är nåt skumt med den tror jag att de flesta som sett Discoverys domumentär "Estonia - Fyndet som förändrar allt".

Jag rekommenderar alla som är det minsta intresserade av att få fram sanningen i ljuset att se Åsa Myrbergs Youtube-kanal där hon berättar om sin kamp för att få bärga och begrava kvarlevorna efter sin far som försvann med färjan ner i Östersjön. Då får ni veta hur vår demokrati fungerar och jag tror många kommer att sätta i halsen när ni förstår vilken soppa den där affären faktiskt är. Jag lägger ut en länk till första avsnittet om någon vill titta och få sina ögon öppnade inför hur "världssamvetet Sverige"  faktskt fungerar i verkligeheten.

Åsa har krigat i flera år för rätten att få upp sin pappas kropp och begrava den. Men alla myndigheter, rättsinstanser samt regering och riksdag har förvagrat både henne och andra den rätten. Men Åsa ger sig inte. Läget idag är att hon anmält staten för brott mot mänskligheten, fått avslag i tingsrätt och hovrätt. Nu har hon skrivit till Högsta Domstolen och väntar på svar därifrån. De kommer säkert också att säga nej.

Så då kommer hon att vända sig utomlands för att få hjälp.

Jag hoppas djupt och innerligt att hon lyckas för det är sannerligen dags att Sverige öppnar upp hemilhetsmakeriet kring inte bara Estonia. Det finns fler mörkläggningar där svenska folket vilseletts i åratal för att dölja sanningen.

Jag har följt hennes serie och är imponerad över hennes envishet och noggrannhet. Om hon lyckas borde hon få nån sorts utmärkelse. Årets svensk kanske har tappat lite av sin glans efter alla skandaler som avslöjats i efterhand om flera pristagare men det kanske finns nåt finare.

Själv ska jag idag göra ett avsteg från mitt dagliga LCHF-liv och laga stuvade makaroner till middag. Jag fick såna cravings o förmiddags att jag plockade fram korv ur frysen och bestämde mig för att leva som jag lärde förr: "Det bästa sättet att bli av med en frestelse är att falla för den!"

Jamen, jag tror att man ibland måste unna sig nåt man normalt inte unnar sig. Annars blir det för tråkigt.

Så jag önskar mina kära ordbrukare en trevlig kväll i Örbyhus, Kallinge, Sibbhult och Bastuträsk.

Sköt om er! Så ingen annan måste göra det...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards