Alla inlägg den 6 juli 2023

Av Göran - 6 juli 2023 10:27

Jo, jag vet att det är lite som att svära i kyrkan om man sätter den rubrik jag gör idag. Men det behövs ju så innerligt väl. Vaknade imorse av smattret från regn mot fönster och fönsterblecket samt det porlande ljudet från stupröret sstrax intill. Hoppades på en stunds uppehåll men för en halvtimmer sedan kom Thea och sa till att nu var det dags i ta på skor och jacka och valla henne en sväng. Och mig gick det väl ingen nöd på, det var ju inte spöregn även om det var ganska rikligt och jag tog ju med paraplyet. Värre för lilla hundfröken som inte alls gillar regn. Men trots att hon, som så många gånger förr. klarade av sina bestyr på mindre än femtio meters promenad så han hon bli rejält våt ändå.

Så jag hade förberett med att lägga ut hennes badhandduk på golvet i hallen så jag kunde torka av tassarna men även frottera bort det värsta ut pälsen.

Turligt nog är det inte så länge sedan hon fick bada så hon luktar inte alltför illa. Blöt hund är ju annars ingen vidare trevlig doft. Och ju smutsigare vovven är desto värre luktar den ju.

Att döma av mängderna med vatten som rinner nedför gatan utanför har det nog kommit en hel del. Ändå skulle det nog behöva komma 3-4 gånger så mycket mer innan naturen fått vad det behöver. Fick lära mig för ett par år sen att en stor tall eller gran kan magasinera över 100 liter vatten. Då blir det lätt att förstå vilka mängde som behövs om det ska bli nåt över till annan växtlighet. Så det får väl fortsätta en dag till eller två plus nätterna.

Frågan är väl om det kommer lite i senaste laget om man, som jag, gärna vill ha gott om svamp i skogarna. Men det lär ju visa sig.

Annars så lägger jag en del av min tid på att kontakta media av olika slag för att försöka få dem att rapportera om den orättvisa beskattningen av oss födda 1957, som jag skrivit om flera gånger här. Min insändare till lokaltidningen st.nu blev införd igår och även utlagd hos FB-gruppen jag är med i. Gå gärna in där och läs mer om hur orimligt de beskattar oss. Vi är alltså den första årgången som på samma gång BÅDE är pensionärer och icke pensionärer, kan man säga. Låter det konstigt? Ja, det är för att det ÄR konstigt! Jättekonstigt!!!

Vi är pensionärer när det gäller rätten till A-kassa och sjukpenning. ÄVEN om man fortsätter att arbeta. Vi  är pensionärer hos skatteverket när det gäller rätten till jobbskatteavdraget. Men inte när det gäller rätten till det förhöjda grundavdraget för pansionärer. Vi får alltså varken eller! Det är alltså det som gör att vi drabbas så orättvist. Men jag försöker att dra mitt illa strå till stacken och kontakta tidningar, radio- och TV-kanaler.

Om du sympatiserar med vår sak så gå in i gruppen och underteckna protestlistan. Den får alla skriva under oavsett ålder, kön, religion eller vad du vill.

"Född 1957 Åldersdiskriminerad och straffbeskattad av riksdagen" heter FB-gruppen. Varje nytt namn på listan är välkommet!

Därmed ska jag gå och se efter vad som finns att göra middagsmat av. 

Så... ses vi väl när vi råkas igen, kära ordbrukare i Malung, Österfärnebo, Lysekil och Jokkmokk.


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards