Alla inlägg den 10 januari 2024

Av Göran - Onsdag 10 jan 08:44

Från polarvinter till slask på bara lite mer än ett dygn. Inte alls länge sedan man fick pälsa på sig för att gå ut i 20 graders kyla och nu är det fem plusgrader.

Kanske har det regnat även denna natt, det vet jag inte för jag har sovit som en stock i 7-8 timmar för en gångs skull. Men när jag tittar ut ser jag att vägar och trottoarer ser ut att ha nästan barmark nu. Blött är det förstås också. Om inte av regn så av smälrvatten från snö som tinat upp i blidvädret.

Höjden på drivorna har säkert halverats och snödjupet likaså. Men det gör mig inget så länge det är vitt på marken under denna så förhatliga årstid.

Och jag gruvar mig nästan mer för morgonpromenaden nu än när det var som kallast. För det blåser halv storm ute och det är lättare att klä sig mot kylan än mot nordanvinden. Som ju har en förnåga att kunna tränga igenom nästan vlka kläder som helst.

Thea var nyss här och fick sin vanliga stund i famnen med kliande, klappande och småprat som vi gör varje morgon. Men nu snarkar hon igen på min säng här bakom. Så jag antar på goda grunder att det inte är akut för henne att få gå ut.

Så det blir endera då hon säger till elle då jag blir sugen på frukost. Den smakar liksom lite bättre efter att man dragit i sig lite frisk luft, känner jag.

Mycket TV blir det såhär års. Ett program jag nästan alltid gillar men nog aldrig har nämnt i detta forum är "Renés brygga" i TV4. Igår var Gunde Svan där med sin son, Ferry. Gundes grabb är inte skidåklare utan tävlar i nåt som kallas Timmersport. Som går ut på att på tid skapa något av trä med motorsåg i händerna.

Sonen är förbluffande lik sin far när det gäller vinnarmentakiteten men utseendemässigt är han kanske mer lik sin mamma Marie.

Kristin Kaspersen, Lill-Babs dotter, med son var också gäster och det blev intressanta samtal och därmed god underhållning.

Den serien har sitt ursprung i ett liknande program som hette "Mia på Grötö". Upplägget var samma ungefär men med Mia Skäringer som värd. Om hon hoppade av själv eller om produktionen ersatte henne med René vet jag inte men jag gillar bägge som programledare och ser fram emot kommande avsnitt.

Som kommer att fastställa definitivt att Markoolios mamma Irma nu nåt stjärstatus på riktigt eftersom hon dyker upp som gäst där under säsongen. Utan sonen dock, tror jag, för han syntes inte till i trailern där jag såg Irma.

Farmen är fortfarande inne i lära-känna-stadiet och jag har inte riktigt grepp om deltagarna ännu. Konstaterar bara än en gång att garnityret i årets upplaga ungefär följer samma mall som det brukar.

Människotyperna är desamma men personerna är nya. Konflikter kommer det, som alltid, att bli både bland tjejer och killar likväl som över könsgränserna också.

Ännu verkar det som om de flesta jobbar på rätt bra. Inga extrema latmaskar har utkristalliserats ännu. Men det kommer säkert med tiden, det också.

Onsadg idag! Piglördag eller lill-lördag. Men det kvittar! För en pensionär är dagarna sig ganska lika. Om jag inte själv ser till att de blir olika förstås. Det ryktas vagt om att den där surströmmingsfesten som aldrig blev under förra helgen kanske kan bli av under den kommande. Men vi får se...

Nu kommer Thea och krafsar mig på låret medan hon muttrar så smått. Så det är kanske bäst att göra henne till viljes och krypa i ytterkläderna för dagens första promenad. Och sen frukost för oss båda efteråt!

Ha en härlig onsdag i stad och byhåla, landet runt, kära ordbrukare,

Och hav förtröstan - jag kommer tillbaka! Som en bumerang kommer jag ALLTID tillbaka!
Då ses vi!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards