Alla inlägg den 4 januari 2024

Av Göran - Torsdag 4 jan 17:48

Den som läser här regelbundet kanske minns min strid mot Telia och tekniksupportfirman TechBuddy i våras och somras.

Jag sa upp mitt för dyra kanalpaket till TV;n och när det gick ut sista april kunde jag inte se en enda kanal.

Alltså inte ens de som ska ingå för alla i hyran jag betalar till hyresvärden.

Telias support klarade inte att lösa det på distans och skickade därför hit en teknikker. Då fick jag också veta att om gfelet berodde på min hantering av utrustningen så måste jag betala för teknikerns besök.

Men det visade sig då att felet var att Telia själva aldrig startat upp det mindre paketet åt mig, vilket supporten alltså inte upptäckte själva. Han var väldigt tydlig med att det absolut inte var mitt fel att det inte fungerade.

Jag lade ner massor av tid i deras långa telefonköer och fick till sist löfte att problemen var lösta.

Sen i augusti kom ett nytt krav från TechBuddy och jag måste åter sätta igång att bråka med båda företagen.

I ett mail från Telia fick jag veta att de inte kunde stå för kostanden eftersom de inte fått någon specifikation på vad besöket bokast för. FAST det var de själva som beställt det!

Jag tog då även hjälp av kommunens konsumentrådgivare och om det berodde på det eller nåt annat låter jag vara osagt. Men till sist blev jag uppring av en chef från TechBuddy som berättade att Telia VISST hade fått den specifikationen från teknikern och sa också hur tydlig han varit i sin felbeskrivning.

Och till sist ringde även Telia upp mig och efter viss diskussion så sa de att Telia skulle betala. Men helst ville han att jag först skulle betala fakturan och sedan skulle Telia betala tillbaka till mig. Vilket jag vägrade.

Så till sist fick jag löftet att de skulle ordna sakern och sen lade jag historien bakom mig.

Trodde jag då...

För nyår kom det ett inkassokrav från TechBuddy genom Intrum Justitia. Nu på 769 kr...

SÅ vad gör man?

Jo, man ringer självklart TecBuddy...

Som skyller ifrån sig på Telia...

Som säger att... "Nej, VI kan inte göra nåt åt det där! Det måste du ju ta med TechBuddy...

Som hunnit stänga sin kundtjänst innan jag hann ringa dem igen...

Men det säger jag - Att nu jävlar är det KRIG! Nu har de skitit i det blå skåpet!

Nu ska jag riva upp så mycket himmerl och jord jag bara kan för att få rätsida på den här soppan. Det är ju rent förjävligt hur Bjässen Telia bär sig åt mot sina kunder.

Båda hänvisar också till att de inget kan göra eftersom det inte finn något samarbetsavatal mellan företagen och har inte funnits på mer än ett år.

Så då kan man ju undra varför TELIA skickar hir en tekniker från ett företag de inte har samarbetsavtal med???

Likaså kan ju undra varför TechBuddy skickar ut tekniker på uppdrag åt kund hos Telia när de inte har nåt samarbetsavtal med dem.

Finns det kanske en hemlig överenskommelse företagen emellan att så här gör vi för att kunna skylla på varandra och få kunderna att slanta upp pengar för sånt de egentigen inte ska betala.

Eller vad???

Kom igen nu, Telia! Skriv ett svar i kommetarsfältet om ni törs! För bara några år sen räckte det ju att man nämnde er i kritiska ordalag i bloggen så fick man svar från någon av era anställda. Där ni försäkrade t.ex att Telia gör allt man kan för att korta ner telefonköerna.

Och dessa svar kom för det mesta väldigt fort också. Mycket snabbare än tiden man får vänta innan man kommer fram till er på telefon.

Det handlar inte om pengarna i första hand utan om principen. Betalar jag för en tjänst (och har betalat i många, många år) så ska den jävlariimig funka också!

Och slutar den att funka p.g.a misstag begångna av leverantören så ska inte kunden betala för det!

PUNKT!


Av Göran - Torsdag 4 jan 09:46

Tredje dygnet med snöfall utan uppehåll. Det kommer inga stora mängder men det yr flingor hela tiden och blir väl ungefär en decimeter per dygn på snödjupet vi redan hade.

Tolv minusgrader idag och vädergudarna hotar med köldsmocka mot helgen.

En dag som gjord för att koka kålsoppa att värma sig med. Närbutiken har denna vecka vitkål för 9:90/kg så jag passade på att köpa hem det.

Hälften går åt till soppan och resten får bli till kålpudding nån dag framöver. Bådadera är ju såånt man lagar mycket av när man ändå håller på. På det sättet har jag alltid nåt att ta fram ur frysen och tina upp när de där dagarna kommer då jag inte har lust att stå vid spisen.

Receptet jag använde senast på soppan blev så bra så jag ska göra ungefär likadant idag. Jag bryner först 1 pkt strimlat bacon och två chorizos i bitar så de får fin färg.

Lyfter sen ur dem ur stekpanan och bryner kål och gul lök som också ska bli gyllenbrun innan jag slår på vatten, buljongtärningar, salt, kryddpeppar och ett par lagerblad.

Sen får det puttra i 15-20 minuter. Därefter lägger jag tillbaka bacon och chorizon och soppan är klar.

Under min uppväxt var det frikadeller som serverades i kålsoppan. Men eftersom kokta köttbullar aldrig har tilltalat mig så värst så stoppar jag istället ner andra källor till protein.

Vet också att en del lägger i såna där små styckfrysta köttbullar från Felix och det lär väl också funka.

Värmer gott gör det i alla fall med en matig soppa och den som vill kan ju alltid göra en ostmacka också.

Dessutom lite extra praktiskt just idag eftersom Sveriges juniorlandslag i ishockey idag spelar semifinal i Junior-VM i Göteborg. Sändnngen börjar kl. 15 så då blir det ju perfekt att bara hämta och värma min middag när jag blir sugen.

Tjeckien står för motståndet idag och vinner Sverige även den matchen så väntar USA eller Finland i finalen.

Lite extra kul vore det förstås med en helskandinavisk final men det återstår ju att se.

Igår kväll satte jag mig och gjorde en mer seriös omräkning av mina framtid utbetalningar av pensionen. Och det visade sig att det snabba överslag jag gjorde i somras var väldigt nära det verkliga utfallet.

Jag kommer alltså att få, i runda slängar, 2 700 kronor mer i netto varje månad framöver. Vilket då betyder att jag på hela förra året betalade över 30 000 extra i skatt mot om jag varit född året innan.

På FB-gruppens sida har jag sett att många är misstänksamma och inte riktigt litar på att vi verkligen får tillbaka allt. De (politkerna) sa ju att vi skulle "kompenseras" och det KAN ju betyda nästan vad som helst. Men nånting säger mig ändå att den starka folkfront vi bildade och som tvingade dem att krypa till korset skrämde dem nog mycket för att de inte ska våga försöka blåsa oss en gång till.

Tror faktiskt att  Tidötrojkan skulle förlota ännu fler röster på det än om det bara hade fortsatt att inte låtsas om oss. Att sen moderaten Edward Riedl fortsätter att ta varje chans han får att påminna världen om att det var S-regeringen som bar ansvaret är ju en annan sak.

Därmed stoppar alltså Edward och hans kolleger huvudet rakt ner i sanden och glömmer avsiktligt att de själva röstade ja till förslaget i riksdagen.

Och det är ju faktiskt riksdagen och inte regeringen som klubbar igenom besluten.

Regeringen lägger fram förslagen men riksdagen bestämmer. Sen är det regeringens som ska se till att besluten genomförs.

Så det sveket bär alla riksdagspartierna utom V och SD gemensamt ansvar för eftersom de röstade ja.

Och aktionsgruppen är inte nedlagd, den bara bidar sin tid och övervakar vad de hittar på. Och jag är säker på att allt annat än fullständig återbetalning av varenda krona plus sedvanlig ränta på dem kommer att väcka gruppen att åter kliva upp på barikaderna för att lära de där beslutsfattarna att oss behandlar man inte hur som helst!

Tror faktiskt att 57;ornas uppror ifjol blev en nyttig påminnelse för maktens människor att de har ögonen på sig.

Och, som tidigare sagts, ett bevis på ett demokratin kan fungera om vi bara använder oss av den!

Annars... så är det ju inte så mycket med den där s.k demokratin. Skulle nästan vilja påstå att den är en bluff.

Jovisst, vi får fortfarande välja våra företrädare i fria val vart fjärde år. Men partierna och konstellationerna av partier blir bara mer och mer lika varandra.

Samma gäller den svenska neutraliteten. Den är en gigantisk bluff, det har jag förstått fullt ut under förra och ännu förra året. Min bild av demokrati och neutralitet har totalt förändrats när jag lärt mig om hur det VERKLIGEN fungerar. Man mörklägger och ljuger och har så gjort i fler år än jag vill tro.

Jag har alltid förr tyckt att vi ska fortsätta vara neutrala och inte gå med i Nato. Men idag känner jag att eftersom vi ändå, i praktiken, varit med i Nato sen Nato bildades så är det väl ärligare att bli fullvärdiga medlemmar.

Har ofta försökt förstå varför inte Sverige gick med redan under Tage Erlander på 50-talet.

Tror inte alls att svenska folket hade ogillat det då. Tvärtom borde det ha känts som en trygghet då efter andra världskrigets slut och kalla krigets start.

Idag undrar jag om det inte t.o.m kan vara så att USA och Nato ville ha det så. Att de ville att vi skulle stå utanför och upprätthålla så goda relationer vi kunde med Sovjet och östblocket. Och kanske, på så sätt, få veta lite mer om deras planer och tankar för att sedan rapportera det vidare till USA/Nato.

Jag kan förstås inte bevisa det men jag tycker att känns rätt logiskt.

Jag vet idag att vi, genom åren, spelat dubbelspel som nån sorts bromskloss mellan öst- och västblocken. Jag vet också att vi hela tiden haft långtgående avtal med Nato om hjälp vid en sovjetisk attack mot oss.

Jag gjorde ju, i juli ifjol, ett allvarligt försök att redogöra för de här sakerna då jag skrev 7-8 inlägg under rubriken "Den talande tystnaden".

Idag vet jag så mycket mer och skulle kunna berätta vidare men eftersom jag knappt märkte av något intresse i form av kommentarer och frågor så känns det inte lönt att fortsätta. Ingen mening att skriva för ögon som inte vill läsa...


"Kors i arslet, sa gumman när hon satte sig på lien" Ja, kors så långt det blev idag. Men nu ska jag skona er och istället gå och skära lök, vitkål och chorizo och sätta igång med soppan.

Ha en fin torsdag, kära ordbrukare i Dals Långed, Simrishamn, Abisko och Falköping.

Vi ses!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards