Alla inlägg den 20 januari 2024

Av Göran - Lördag 20 jan 21:32

Än en gång känner jag mig liksom nytankad med färsk energi efter att ha sett "Stjärnorna på slottet".

Det fanns en tid då jag nästan skämdes lite över att erkänna att jag följer programmet nästan slaviskt. Lite som om någon ertappat mig med ett ex av Svensk Gamtidning eler Vänt i häcken (Förlåt, "Hänt i veckan" ska det förstås vara)

Men årets upplaga är nog den kanske mest sympatiska hittills efter hur många år som helst.

Jag vet nämligen inte säkert hur gammalt programmet är. Vet dock att det är 13 år sedan jag flyttade in i den här lägenheten som jag bor i och då hade jag redan följt det i ett eller ett par år.

Ikväll var det Pernilla Wibergs dag som huvudperson och hon förnekade sig verkligen inte. Den enorma vinnarskalle hon besitter blev så tydlig och de andra slottsstjärnorna var lika uppriktigt imponerade som jag själv.

Jag skrev för nån vecka sen att jag tror det blir svårt för SVT att toppa årets uppsättning av kändisar. Alla har visat prov på sån värme, interitet och engagemang att man blir alldeles lycklig.

Och det är kanske just vad vi alla behöver just nu i dessa tider av oro i världen, av vinterns härjningar med -26 grader utanför mina fönster och med den ständigt växande främlingsfientligheten och nyrasismen.

Inte såååå många år sedan ledande SD-politiker ansåg det tveksamt om verkligen samer och judar kunde räknas som svenskar. Men idag tar SD utan tvekan ställning för Israel och judarna eftersom Hamas är än mer förhatliga i deras ögon eftersom de bekänner sig till den islamska tron.

Jag försvarar varken Isaeks eller Hamas för deras bobningar av oskyldiga kvinnor ooch barn på den andra sidan. Tycker också att det är rent förjävligt hur vedervärdigt nazisterna behandlade judarna för 75-80 år sen.

Men tycker inte heller att det ger Israel rätten att döda sina grannr på det sätt man gör och gjort i decennier.

Jag är ju förstås bara en naiv svensk som tycker att alla borde kunna vara vänner oavsett om deras Gud heter Gud eller Allah. Vad är det egentligen att bråka om?

Själv tror jag ju inte på någondera.

Utan jag tror, som Amos Oz, den israeliske författaren,att Gud finns därför att vi har hittat på honom.

Tror att maktens människor i årtusenden använt religionerna för att trygga sina förnögenheter och sin makt.

Sagt till den obildade pöbeln att Gud älskar den som gör sitt bästa för att göra de rikaste rikare.

Och den obildade pöbeln har svalt deras budskap med hull och hår i flera tusen år och gör det ännu.

Framför allt i USA där man kontinerligt indoktrinerar folket i tanken om att hårt arbete ska göra dem fria och lyckliga.

Hur var det sssskylten lydde vid portarna til Auswich? "Arbeit macht frei!"

D.v.s "Arbete gör er fria" på svenska.

Blev det så?
Nej, för de flesta som gick in genom de grindarna betydde det att arbetet skulle få dem gasade tll döds.

Eller skjutna!

På samma sätt fortsätter makten att lura och hjärtvätta oss på alla möjliga områden hela tiden.

Och det kommer de att fortsätta med så länge de tror att det gynnar deras syften.

Är jag negativ idag, tycker du?
Ja, kanske är jag det!

Men det är inte så svårt att bli det när kvicksilvret visar 26 minusgrader ute och SMHI;s väderapp i min mobil säger att det ska bli ännu kallare innen morgonen...

Nu ska jag dock hålla käft en stund och låta var och en bilda sig sin egen uppfattning om vad jag påstår. Att jag säger nåt måste ju inte betyda att jag har rätt. Du kanske är mycket smartare än jag och ser saken på ett helt annat sätt.

Därför bjuder jag nu godnatt till alla mina kära ordbrukare i slott och koja i vårt avlånga land.

Vi ses igen! Hoppas jag...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards