Alla inlägg den 29 januari 2024

Av Göran - Måndag 29 jan 12:38

Måndag! Nu igen! Och slaskväder ute! Nu igen! Men det får väl gå, det med. Töväder utanför fönstret och smältvattnet rinner i små åar.

Redan imorse när jag tittade ut stod det klart att det var klokt att sätta på broddar under skorna för att minska halkrisken när Thea och jag tog morgonpromenaden.

Hemma igen gjorde jag ett avsteg från mina vanor gällande frukost. Igår sorterade jag lite i frysen och fick då syn på påsarna med kantareller från i höstas. Så jag tog fraam en av dem och gjorde mig en liten svampstuvning som avnjöts på två stekta brödskivor. Jag som knappt äter bröd alls längre.

Men det var gott! Underbart gott, till och med. Och jag tänkre medan jag åt att jag ju kunnat minimera kolhydraterna genom att lägga kantarellerna på en omelett istället.

Men nu blev det som det blev och det tjänar inget till att ångra eller gräma sig. 

Samtidigt som jag hittade svamparna fann jag även två matlådor med kålpudding så jag tog även fram en av dem som får bli dagens middag. Tror faktiskt att jag ska unna mig ett par potatisar till det också. Har jag redan "syndat" med kolhydrater en gång så kan jag göra det en gång till. Och sen leva striktare igen från och med imorgon.

På tal om mat, förresten...

Är det ingen mer än jag som reagerat på matpriserna som steg p.g.a bland annat de ökade transportkostnaderma när dieseln var som dyrast? Nu är priserna på drivmedel tillbaka på samma nivä ungefär som innan. Men inte har jag då sett att några andra priser har sjunkit för det. Köpte olivolja igår och har aldrig betalat så mycket för den.

Kan det vara samma sak som de brukar säga när priset på råolja stiger så höjs bensin och diesel direkt. Men när priset går ner brukar det heta att "det dröjer lite innan det slår igenom i kundledet".

Syftande på att bensinstationerna har dyrare drivmedel kvar i sina tankar som de måste sälja med vinst innan de kan sänka priset för oss kunder. Detta gäller dock bara när priset går ner, vid höjning kan de höja priset utan dröjsmål.

Nej, det är som jag ofta säger, vi lever i ett tjuvsamhälle.

Frågade t.ex statsministern, den lille spjuvern, folket innan han ordnade sin födelsedagsfest på skattebetalrnas bekostnad? Nej, det gjorde han inte. För då hade en förkrossande majoritet av svenskarna sagt nej.

Därför frågar de inte, de bara gör. Väljarna behöver man ju bara fjäska för vart fjärde år.

Och det värsta är väl att båda sidor är ungefär lika goda kålsupare när det gäller att roffa åt sig förmåner, ersättningar, resor och annat. Och sen udnrar de varför politikerföraktet växer...

Nej, gangsters är de, de allra flesta av dem!

Det blev än mer tydligt för mig under förra året då jag deltog i kampen mot särbeskattningen av oss 57;or.

Vi mailbombade både ministrar, partikanslier, politiker och myndigheter med protestbrev.

Sanrt kunde jag se att svaren jag fick från politker i samma parti var helt identiska. De hade alltså ett sorteringsprogram för mail som svarade automatiskt på alla mail där vissa nyckelord ingick.

Ingen läste dem, alltså utan programmet svarade själv på dem.

Då skrev jag ett nytt mail till alla riksdagspartier där jag ironiskt tackade för möjligheten de gett oss som föddes 12 år efter andra världskrigets slut att få bidra extra mycket till statskassan under fjolåret.

Jag undvek, synnerligen medvetet, att använda orden 57:or, straffbeskattad, orättvisa och några till.

Den gången fick jag andra svar som skrivits av en levande människa. Inte var det nåt annat budkskap precis men det var i alla fall inte standardutskicket.

Jag mailade även jordbruksministern, som handhar fisket i våra vettan, om den sanslösa våldtäkten som begicks och ännu begås i Östersjön. Och som håller på att tömma detta innanhav på allt liv när dessa gigantiska trålare dammsuger havsbotten på allt liv för att göra fiskmat till kassodlingarna på västkusten och i Norge.

Den gången dröjde det tre månader innan jag fick svar. Och de hade lika gärna kunnat låta bli att svara.

För efter att jag läst svaret insåg jag att de måste tro att alla vi andra som inte sitter i regering eller riksdag är kompletta idioter.

De försökte slå i mig att de där jättebåtarna ingick i ett vetenskapligt projekt som syftade till att rädda fisket i Östersjön. När alla vet att det bara blir fiskmat av fångsterna.

Så när de visar ett sånt förakt mot oss tycker jag att det bara är naturligt att vi föraktar dem lika mycket!

Tyvärr är det väl ingen i varken regering eller riksdag som läser mina små ilskna rader och hade nån gjort så hade den väl bara rullat runt och somnat om...

Ni kanske tycker att jag är gnällig och grinig men... Är det måndag så är det!!!

Nu har jag dock gnällt färdigt för den här gången. Nu tittar solen fram så jag ska ta mig i kragen och kliva i skorna och ta ut min lilla sambo på en promenad i solskenet. Så kanske jag blir lite gladare...

Ha en fin måndag, kära ordbrukare! Vi ses när vi ses!


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards