Alla inlägg den 25 januari 2024

Av Göran - Torsdag 25 jan 21:14

Sportradins Christer Jonasson myntade uttrycket "surströmmingsderby" om matcherna mellan Timrå och Modo. Men det är faktiskt inte riktigt sant. Ordet "surströmimnghsderby" syftar förstår på matchen mellan Sveriges två största producenter, Oskars och Röda Ulven.

Men det är ju faktiskt på det sättet att Ulvön, där Röda Ulvens Surströmming produceras ligger ju faktiskt INTE i Örnsköldsviks kommun (varifrån Modo kommer) utan i Kramfors kommun.

Nåja, vem byr sig? När nu Oskar´s har besegrat Röda Ulvens än en gång. Så då får väl Röda Ulven komma ifrån vilken kommun som helst.

Mannen som myntade uttrycket "surströmmingsderby" om kamperna mellan Modo och Timrå var radiosportens f.d reporter, Christer Jonassson. Christer är idag lika glad pensionär som jag.

Och har dessutom massor av andra uttryck på sitt samvete.

Ett av dessa som jag minns är för kanske 12-15 år sedan då han försökte uttala namnet på Färjestads dåvarande målvakt, den finländske Sinnue Vallinheimo. Efter flera försk att uttala hans namn sa Christer att, "Det vore mycket enklare om han hetat Sune Wallin"

Jag har, via FB haft kontakt med Christer J och berättat om den här historien och jag tror att han uppskattade den lika mycket som jag gör.

På tal om både surströmming och annat så kan jag berätta att på lördag bär det till igen! Mina vänner i klubben för fermenterad fisk har bjudit in mig till surisfest kommande lördag.

Något jag sätter stort värde på eftersom det var så länge sen sist. Vår senaste surströmmingsfest ägde rum i september förra året så det är abslout dags.

Men just idag får jag nöja mig med glädjen över vinsten i SHL mot Modo.

Och det räcker ju så bra!

Nu ska jag titta på dagens avsnitt av Farmen och sen det första avsnittet av Torpet så får vi väl se när jag återkommer med nya viktiga/oviktiga tankar om den saken.

Tackar för visat intresse så här långt och hoppas på nya kommentarer och åsikter om mina reflektinoner över dessa viktigheter/oviktigheter

Vi ses när vi ses, kära ordbrukare! Ta hand om er, så ingen annan måste göra det!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards