Direktlänk till inlägg 4 januari 2024

Nytt avsnitt i följetången "Telia - Felia"

Av Göran - Torsdag 4 jan 17:48

Den som läser här regelbundet kanske minns min strid mot Telia och tekniksupportfirman TechBuddy i våras och somras.

Jag sa upp mitt för dyra kanalpaket till TV;n och när det gick ut sista april kunde jag inte se en enda kanal.

Alltså inte ens de som ska ingå för alla i hyran jag betalar till hyresvärden.

Telias support klarade inte att lösa det på distans och skickade därför hit en teknikker. Då fick jag också veta att om gfelet berodde på min hantering av utrustningen så måste jag betala för teknikerns besök.

Men det visade sig då att felet var att Telia själva aldrig startat upp det mindre paketet åt mig, vilket supporten alltså inte upptäckte själva. Han var väldigt tydlig med att det absolut inte var mitt fel att det inte fungerade.

Jag lade ner massor av tid i deras långa telefonköer och fick till sist löfte att problemen var lösta.

Sen i augusti kom ett nytt krav från TechBuddy och jag måste åter sätta igång att bråka med båda företagen.

I ett mail från Telia fick jag veta att de inte kunde stå för kostanden eftersom de inte fått någon specifikation på vad besöket bokast för. FAST det var de själva som beställt det!

Jag tog då även hjälp av kommunens konsumentrådgivare och om det berodde på det eller nåt annat låter jag vara osagt. Men till sist blev jag uppring av en chef från TechBuddy som berättade att Telia VISST hade fått den specifikationen från teknikern och sa också hur tydlig han varit i sin felbeskrivning.

Och till sist ringde även Telia upp mig och efter viss diskussion så sa de att Telia skulle betala. Men helst ville han att jag först skulle betala fakturan och sedan skulle Telia betala tillbaka till mig. Vilket jag vägrade.

Så till sist fick jag löftet att de skulle ordna sakern och sen lade jag historien bakom mig.

Trodde jag då...

För nyår kom det ett inkassokrav från TechBuddy genom Intrum Justitia. Nu på 769 kr...

SÅ vad gör man?

Jo, man ringer självklart TecBuddy...

Som skyller ifrån sig på Telia...

Som säger att... "Nej, VI kan inte göra nåt åt det där! Det måste du ju ta med TechBuddy...

Som hunnit stänga sin kundtjänst innan jag hann ringa dem igen...

Men det säger jag - Att nu jävlar är det KRIG! Nu har de skitit i det blå skåpet!

Nu ska jag riva upp så mycket himmerl och jord jag bara kan för att få rätsida på den här soppan. Det är ju rent förjävligt hur Bjässen Telia bär sig åt mot sina kunder.

Båda hänvisar också till att de inget kan göra eftersom det inte finn något samarbetsavatal mellan företagen och har inte funnits på mer än ett år.

Så då kan man ju undra varför TELIA skickar hir en tekniker från ett företag de inte har samarbetsavtal med???

Likaså kan ju undra varför TechBuddy skickar ut tekniker på uppdrag åt kund hos Telia när de inte har nåt samarbetsavtal med dem.

Finns det kanske en hemlig överenskommelse företagen emellan att så här gör vi för att kunna skylla på varandra och få kunderna att slanta upp pengar för sånt de egentigen inte ska betala.

Eller vad???

Kom igen nu, Telia! Skriv ett svar i kommetarsfältet om ni törs! För bara några år sen räckte det ju att man nämnde er i kritiska ordalag i bloggen så fick man svar från någon av era anställda. Där ni försäkrade t.ex att Telia gör allt man kan för att korta ner telefonköerna.

Och dessa svar kom för det mesta väldigt fort också. Mycket snabbare än tiden man får vänta innan man kommer fram till er på telefon.

Det handlar inte om pengarna i första hand utan om principen. Betalar jag för en tjänst (och har betalat i många, många år) så ska den jävlariimig funka också!

Och slutar den att funka p.g.a misstag begångna av leverantören så ska inte kunden betala för det!

PUNKT!


 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

Fredag 5 jan 11:13

Jag har ju läst hur du kämpat tidigare och nog är det rent uruselt och skamligt att ett så stort företag kan göra på det här viset. Ge dig inte kämpa på. Nu blev jag ännu surare än vad jag är idag. 35 grader kallt och elpriset i topp så jag inte har råd att sätta på elementen. Värmepumpen ger ingen värme över 20 grader så det är bara att elda och klä på sig Jag har handledsvärmare för att kunna ha fingrarna varma så jag kan skriva. I ett över 100 år gammalt hus så är det kallt fast jag bär ved och eldar. Men....hade kunnat var värre. Kunnat sitta i en bil i skåne och inte kunna ha varken mat eller värme.

http://skogsnuvan.bloggplatsen.se

Göran

Fredag 5 jan 11:22

Det var ord jag verkligen behövde höra. Eller "läsa" borde jag väl skriva. Här huttrade jag mig genom morgonpromenaden med Thea i -17 men du har alltså mer än det dubbla. Så vad har jag att gnälla över. Visserligen är havet fortfarande öppet så kylan biter lite värre här än i inlandet där luften är torrare. Men så kallt som 35 känns det ju förstås inte ändå. Så jag är glad att Thea inte heller vill gå en meter mer än nödvändigt i väder hon inte tycker om.

 
Ingen bild

Liselotte

Fredag 5 jan 14:04

Ja men hur energislukande är det inte att behöva "käfta" med företag! Sitta i telefonköer, vänta på samtal/mail som aldrig kommer. Usch. Jag själv har drabbats så många gånger att jag ibland tror att det är någon där uppe som vill mig illa.: Men, det har alltid slutat med att jag fått rätt. Envis som synden, och jag har fått uppfattningen att du är likadan. Heja dig!
Halebop är ju ett dotterbolag till Telia, men låt dig inte avskräckas av det om/när du byter mobiloperatör, deras kundsupport är outstanding och jag rekommenderar dem varmt. Fast förstås, jag råkade träffa en "raketforskare" där också en gång, men tack vare att jag hade sparat all mailkonversation så löste det sig rätt snabbt.
God fortsättning önskar jag dig och din fina Thea, och nu får vi se om du och min man som också är 57:a får den kosing ni har rätt till.

Göran

Fredag 5 jan 18:10

Tack för uppmuntran!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 17 maj 13:40

Som de flesta av mina trognaste ordbrukare redan vet så funderar jag en hel del över likheter och skillnader mellan Sverige förr och nu, mellan Sverige och världen. Och då framför allt skilnaderna mellan oss och USA. Och jag vill, för död och pina,...

Av Göran - Torsdag 16 maj 11:43

Nästan nyss var det vinter. Sen kom våren smygande på tårna men motades ut av senkommen snö igen. Som inte stannade så länge utan försvann på några dagar. Men man hann knappt ens njuta av våren för de senaste tre dagarna har vi haft nästan sommarvä...

Av Göran - Onsdag 15 maj 12:42

På mitt förra inlägg fick jag en kommentar från Krister. Han skrev att reklamen spaltade upp min blogg alldeles för mycket. Jag svarade lite uppgivet att jag var medveten om saken men inte visste vad jag skulle göra åt det. Det vet jag nu. Och har ...

Av Göran - Tisdag 14 maj 11:45

Succé även igår i hockey-VM för vårt käraste landslag, Tre Kronor. Igår var det Tysklands tur att få en lektion i "hur den svenska grisen biter". Citatet vet jag inte varifrån det kommer men jag gillar att använda det emellanåt. Det blev rena, rama...

Av Göran - Måndag 13 maj 08:23


Den trettonde idag. Men inte fredag den trettonde som jag hade som rubrik på mitt hittills enda blogginlägg för detta datum. Lite märkligt att det bara finns ett eftersom jag redan för två år sedan satte upp målet att varje datum på året skulle inneh...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards