Direktlänk till inlägg 28 januari 2024

Farmen/Torpet

Av Göran - Söndag 28 jan 21:12

Nu är jag ifatt med både Farmen och Torpet och som vanligt går saker och ting inte som jag hoppats. På Farmen gjorde storbonden, Cornelia, Ciro Cucanero till förstekämpe och redan sket det sig för mig, kan man säga.

Varför valde hon den verkliga arbetsmyran Ciro istället för första veckans storbonde, Fredrik, som är latmasken framför alla andra i årets upplaga.

Varför väljer nån att skicka ut den som jobbar kanske hårdast av alla men behälla den som t.o.m skryter om hur lat han är? Den som är stolt över att jobba så ite man kan komma undan med på de andras bekostnad?

För detta måste väl ha varit uppenbart även för Cornelia???

Nu fick en av mina favoriter åka hem långt tidigare än han, i mitt tycke förtjänade. Medan Fredrik, denna självgoda egoist är kvar och kan fortsätta att lata sig igenom tävlingar och uppdrag.

Samtidigt är det ju lite därför jag tittar också. För att försöka lära mig mer om hur människro fungerar i gruppoch hur de hittar sina roller i gruppen.

Och det här året är det ju dessutom på det viset att det finns TVÅ Corelior. En är redan inne på Farmen medan hon som var med för 10-12 år sedan bidar sin tid på "Torpet" och hoppas på att ta sig in i riktiga Farmen.

Till henne har jag liksom redan på förhand lite av det onda ögat. Minns hur hon, tillsammans med en annan kvinnlig deltagare samma år, gjorde inbrott i det s.k syndaskåpet och käkade upp det godis som var ämnat för hela gruppen och inte för bara dessa två.

Så hon är ingen jag skulle lägga min röst på när det handlar om slutsegern i årets upplaga av "Farmen".

Maxine och Levin, de andra torparna, känner jag igen men har inga specifika minnen av så i nuläget är det nog bara Cornelia som jag inte har så värst starka sympatier för.

Men imorgon börjar en ny vecka på båda ställena och det blir spännande att se vem Ciro väljer som nästa storbonde. Imorgon vid den här tiden vet både jag och ni det, Kära ordbrukare i Ragvaldsträsk, Hökhuvud, Simlångsdalen och Hovs Hallar vem det blir.

Så låt oss ta det därifrån, kära ordbrukare! Och hoppas att rättvisa skipas till sist, även på Farmen och Torpet!

 
 
Liselotte

Liselotte

Måndag 29 jan 09:47

Som vanligt sitter jag med skämskudde när jag ser på Farmen. Jag kanske minns fel men sa inte Ciro att han ville bli vald till förstekämpe? Tycker ju precis som du att Cornelia borde valt Fredrik istället! Vore jag arbetsgivare och skulle betala en frilansare som det ju står att Fredrik är så skulle han ju inte vara mitt första val med tanke på "reklamen" han gör för sig själv. Dvs jobba så lite som möjligt och dessutom skryta över det.
Sedan har jag också svårt för Cornelia på Torpet. Och Jennifer på Farmen!
Och nu ska jag ta fram skämskudden igen för att se veckans första avsnitt. Om jag ska våga mig på en vild gissning så kanske Ciro väljer Anna som storband.

http://elmaliel.blogspot.com

Göran

Måndag 29 jan 11:45

Mycket möjligt han väljer henne. Själv får jag vänta till kvällen eftersom jag inte har TV4Plus längre. Fredrik är den där typen som de alltid ser till att hitta en eller två av. De som har ett självförtroende som de inte riktigt kan leva upp till när allt ställs på sin spets. Men de brukar få åka hem ganska tidigt i de flesta fallen.

 
skogsnuvan

skogsnuvan

Måndag 29 jan 10:47

Precis som du blev jag väldigt besviken när den värsta jobbaren åkte ut. Lathunden Fredrik hoppas jag åker ut snart för annars blir jag riktigt besviken. Här snöade det som sjutton igen men nu töar det och

http://skogsnuvan.bloggplatsen.se

Göran

Måndag 29 jan 11:42

Precis! Men jag tror att de letar just såna personligheter varje år för det finns ju alltid nån sån med när det börjar. Men de blir sällan kvar så värst länge. Med undantag för Vitor förra året då kanske. Men han vann ju i alla fall inte.

 
skogsnuvan

skogsnuvan

Måndag 29 jan 10:50

Håller med dig om farmen. När dom bästa åker ut blir men ledsen. Här har det snöat men idag är det tö så jag hoppas att snön smälter ihop lite. Jag måste upp på försturapptaket och försöka få bort snön innan allt rasar ihop Får klättra ut genom fönster på övervåningen och skotta. Jag gruvar mig. Kinabror och hunden Jack kommer hem till helgen och det gör mig glad. Dom lessnade väl på skånes regn blåst och halka. Hunden lessnade väl på att gå i band och längtade hem till snö och att få gå lös.

http://skogsnuvan.bloggplatsen.se

Göran

Måndag 29 jan 11:41

Samma slaskväder här hos mig. Det blev att leta fram broddarna imorse efter att jag sett blankisen genom fönstret.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 17 maj 13:40

Som de flesta av mina trognaste ordbrukare redan vet så funderar jag en hel del över likheter och skillnader mellan Sverige förr och nu, mellan Sverige och världen. Och då framför allt skilnaderna mellan oss och USA. Och jag vill, för död och pina,...

Av Göran - Torsdag 16 maj 11:43

Nästan nyss var det vinter. Sen kom våren smygande på tårna men motades ut av senkommen snö igen. Som inte stannade så länge utan försvann på några dagar. Men man hann knappt ens njuta av våren för de senaste tre dagarna har vi haft nästan sommarvä...

Av Göran - Onsdag 15 maj 12:42

På mitt förra inlägg fick jag en kommentar från Krister. Han skrev att reklamen spaltade upp min blogg alldeles för mycket. Jag svarade lite uppgivet att jag var medveten om saken men inte visste vad jag skulle göra åt det. Det vet jag nu. Och har ...

Av Göran - Tisdag 14 maj 11:45

Succé även igår i hockey-VM för vårt käraste landslag, Tre Kronor. Igår var det Tysklands tur att få en lektion i "hur den svenska grisen biter". Citatet vet jag inte varifrån det kommer men jag gillar att använda det emellanåt. Det blev rena, rama...

Av Göran - Måndag 13 maj 08:23


Den trettonde idag. Men inte fredag den trettonde som jag hade som rubrik på mitt hittills enda blogginlägg för detta datum. Lite märkligt att det bara finns ett eftersom jag redan för två år sedan satte upp målet att varje datum på året skulle inneh...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards