Direktlänk till inlägg 28 januari 2024

Äntligen!

Av Göran - Söndag 28 jan 11:32

 

Tyvärr blev det aldrig av att ta några fler bilder men tänkte ändå försöka plantera lite avund hos de av mina kära ordbrukare som delar min passion för surströmming.

Igår blev det alltså äntligen av igen efter drygt fyra månaders väntan. Surströmming i glada vänners lag. Mandelpotatis, hackad lök, tunnbröd med Västerbottenost också förstås.

Dessutom gott öl och några små skvättar Hallands fläder. Vad mer behöver man?

Och när vi bröt upp strax före åtta på kvällen fick jag som vanligt skjuts hem av min f.d arbetskamrat, Monica, som inte dircker alkohol.

Och hemkommen möttes jag av 8 kg ren och skär lycka som inte vet till sig av glädje då jag återvänder hem efter nån timmes frånvaro. Tyvärr får Thea inte följa med på de här små tillställningarna eftersom lokalen vi håller till i tillhör bostadsrättsföreningen där M och hennes man bor och där är pälsdjur inte tillåtna.

Men några timmar klarar hon sig själv också. Jag gissar att hon sover mesta delen av tiden när jag inte är hemma.

Polarkylan tycks ha tagit paus åtminstone ett tag för de senaste dagarna har vi kommit undan med bara 5-8 minus. Snö hade vi redan så det räckte och blev över men för säkerhets skull kastade "han däruppe" ner någon decimeter till igår natt. Men att sopa/skotta fram bilen blir nog inte idag, har inga planer på några utfärder.

Men det är en strålande vacker vinterdag ute så kanske det blir en lite tur längs strandpromenaden, nedanför där jag bor, i solskenet.

Tycker förresten att jag redan nu börjar märka att dagarna blivit lite längre. Då jag blev hämtade till festen igår var klockan c:a 15:45 och för bara nån vecka sen var det mörkt vid den tiden. Igår hade det väl börjat skymma så smått men mörkt var det absolut inte.

Så vi tröstar oss än en gång med det här gamla örhänget som jag brukar lägga ut nån gång varje vinter.

Men den här gången blir det inte Östen Warnerbrings originalversion utan en mer sentida cover från "På spåret" från häromåret.

Hoppas att den ingjuter lite hopp och tro hos mina kära ordbrukare i Mjövattnet, Diö, Ödeshög och Lysekil.

Det kommer en vår! Och en sommar! I år också. Jag lovar!


   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 17 maj 13:40

Som de flesta av mina trognaste ordbrukare redan vet så funderar jag en hel del över likheter och skillnader mellan Sverige förr och nu, mellan Sverige och världen. Och då framför allt skilnaderna mellan oss och USA. Och jag vill, för död och pina,...

Av Göran - Torsdag 16 maj 11:43

Nästan nyss var det vinter. Sen kom våren smygande på tårna men motades ut av senkommen snö igen. Som inte stannade så länge utan försvann på några dagar. Men man hann knappt ens njuta av våren för de senaste tre dagarna har vi haft nästan sommarvä...

Av Göran - Onsdag 15 maj 12:42

På mitt förra inlägg fick jag en kommentar från Krister. Han skrev att reklamen spaltade upp min blogg alldeles för mycket. Jag svarade lite uppgivet att jag var medveten om saken men inte visste vad jag skulle göra åt det. Det vet jag nu. Och har ...

Av Göran - Tisdag 14 maj 11:45

Succé även igår i hockey-VM för vårt käraste landslag, Tre Kronor. Igår var det Tysklands tur att få en lektion i "hur den svenska grisen biter". Citatet vet jag inte varifrån det kommer men jag gillar att använda det emellanåt. Det blev rena, rama...

Av Göran - Måndag 13 maj 08:23


Den trettonde idag. Men inte fredag den trettonde som jag hade som rubrik på mitt hittills enda blogginlägg för detta datum. Lite märkligt att det bara finns ett eftersom jag redan för två år sedan satte upp målet att varje datum på året skulle inneh...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards