Direktlänk till inlägg 21 januari 2024

Kramens dag!

Av Göran - Söndag 21 jan 12:56

Kram på er, kära ordbrukare i världens alla hörn! Visste ni att det är kramens dag idag? Inte?

Det hade inte jag heller en aning om förrän jag hade kollat det förträffliga tidsdokument som bloggens backspegel är.

Nu vet jag det, i alla fall.

Men den enda jag har att krama om på riktigt är ju Thea och henne har jag redan kramat om flera gånger. Vi har ju en liten sittning med varandra varje morgon som vi ibland upprepar en eller ett par gånger under dagen.

Och just idag är vi redan uppe i två såna små stunder då hon får vara i famnen och bli omkramad en stund.

Tack och lov har vargavintern lugnat sig en aning idag jämfört med igår kväll då det var -26 som värst.

Imorse, då vi gick morgonrundan, var det bara hälften så många minusgrader och det kändes faktiskt helt uthärdligt när man hade känt på riktig kyla bara kvällen innan.

Räknat från början av november och fram till nu känner jag mig väldigt säker på att detta måste vara den kallaste vintern på den här sidan millennieskiftet.

Jag minns att 1997 och -94 var tuffa vintrar med framför allt kollossala mängder snö. Men känslan är ändå att kylan inte var lika sträng då. Kanske nån av ordbrukarna för väderdagbok och kan ta reda på det.

Annars tror jag att vi får går tillbaka till miten av åttiotalet för att hitta en ännu kallare vinter. -85 eller kanske 1986.

Men det är ju bara att "gilla läget" och pälsa på sig tröjor, långkallingar, mössa och halsduk för att skydda sig.

För ut måste jag ju minst tre gånger varje dag, oavsett temperatur, snöstorm, åska, hagel och drivis.

Men promenaderna blir inte en meter eller minut längre än vad som är nödvändigt så jag klagar inte.

Varför skulle jag? Vad skulle det tjäna till?

Ingen som läser mina ord kan ju ändå göra nåt åt saken!

Så vi "gillar läget"!

Gör det ni med, kära ordbrukare! Gilla läget i Mörbylånga, Lysekil. Öregrund och Näsåker!

Vi VET ju att det inte varar för evigt! Eller hur, Ulf Lundell?

Tänkte bara påminna er lite om vad som väntar oss om 4-5 månader. Det kan behövas nu!

 
 
Liselotte

Liselotte

Söndag 21 jan 13:56

Jamen tack och lov att temperaturen stigit, igår var det nästan outhärdligt framför allt inomhus då vi hade ynka 14 grader på morgonen och jag blir på så fruktansvärt dåligt humör när jag fryser. Luftvärmepumpen orkar inte riktigt med när det blir för många minusgrader, men idag tuffar den snällt på precis som den ska.

http://elmaliel.blogspot.com

 
wiper

wiper

Söndag 21 jan 16:54

Det hade jag inte en aning om så nu får jag gå och krama min man ;). Det finns ju dagar för allt numera. Det är ju en ynnest att få krama om en hund eller katt.

Vi har också mildare i dag från att ha haft svinkallt. Som du säger så är det bara att gilla läget. Bra låt som får en att längta till sommaren

Ha en fortsatt fin söndag
Hälsning från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

 
skogsnuvan

skogsnuvan

Måndag 22 jan 11:49

Du känns ju lite hoppfull du i alla fall trots vädret. Jag har frusit så jag är stel som en spik. 36 grader och värmepumpen går bara när det är under 20 grader och veden ska hämtas och eldas och den håller inte hela mitt stora hus varmt. I sovrummet är det bara 8 grader på morgonen så du kanske förstår att jag inte vill kliva upp Så plötsligt blir det bara några grader och då börjar det toksnöa och blåsa och idag går jag inte ut. Inte en enda kram har jag fått heller på länge

http://skogsnuvan.bloggplatsen.se

Göran

Måndag 22 jan 12:44

Stackare! Inser än mer hur bra jag egentligen har det

 
Oneinamillion

Oneinamillion

Onsdag 24 jan 13:25

2012-2013 är den kallaste och absolut värsta vinter i Sverige jag har upplevt. Jag bodde på min segelbåt i Nynäshamn och det var konstant minusgrader sk isdygn från november och ända in I april. Havsisen var 70 cm tjock och vi gick promenader långt ut på isen bland öar och skar..

http://www.sarplaninac.bloggplatsen.se

Göran

Onsdag 24 jan 15:06

Det kan ju finnas väldiga variationer inom landet men jag har inga minnen att det var nåt extremt här det året.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 17 maj 13:40

Som de flesta av mina trognaste ordbrukare redan vet så funderar jag en hel del över likheter och skillnader mellan Sverige förr och nu, mellan Sverige och världen. Och då framför allt skilnaderna mellan oss och USA. Och jag vill, för död och pina,...

Av Göran - Torsdag 16 maj 11:43

Nästan nyss var det vinter. Sen kom våren smygande på tårna men motades ut av senkommen snö igen. Som inte stannade så länge utan försvann på några dagar. Men man hann knappt ens njuta av våren för de senaste tre dagarna har vi haft nästan sommarvä...

Av Göran - Onsdag 15 maj 12:42

På mitt förra inlägg fick jag en kommentar från Krister. Han skrev att reklamen spaltade upp min blogg alldeles för mycket. Jag svarade lite uppgivet att jag var medveten om saken men inte visste vad jag skulle göra åt det. Det vet jag nu. Och har ...

Av Göran - Tisdag 14 maj 11:45

Succé även igår i hockey-VM för vårt käraste landslag, Tre Kronor. Igår var det Tysklands tur att få en lektion i "hur den svenska grisen biter". Citatet vet jag inte varifrån det kommer men jag gillar att använda det emellanåt. Det blev rena, rama...

Av Göran - Måndag 13 maj 08:23


Den trettonde idag. Men inte fredag den trettonde som jag hade som rubrik på mitt hittills enda blogginlägg för detta datum. Lite märkligt att det bara finns ett eftersom jag redan för två år sedan satte upp målet att varje datum på året skulle inneh...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards