Direktlänk till inlägg 19 januari 2024

"Det som göms i snö..."

Av Göran - Fredag 19 jan 12:08

Jamen, då sitter jag här igen och påbörjar en text som jag just nu inte har en aning om vart den tar vägen. Kanske blir det ett inlägg som publiceras, eller också inte. Jag har refuserat mig själv två gånger sen senaste inlägget.

En bra dag är det i alla fall även om det är 21 minusgrader på andra sidan fönsterglasen. Och även om min bil ser ut lite som ishotellet i Jukkasjärvi eller en igloo om man så vill.

Hon har fått stå stilla i några dagar nu. Delvis på grund av det envisa snöandet som upphörde igår morse. Men även på det faktum att jag inte haft nåt behov av att ge mig ut och åka.

Det snödjup vi hade innan tövädret fick det att halveras genom att sjunka ihop är numer återställt med rejäl råge. Gissar att vi kanske har 60-70 cm nu och drivorna efter snöröjningen är förstås dubbelt så höga.

Och när jag gått mina små promenader med min fyrbenta sambo kommer jag att tänka på det där gamla talesättet jag valde som rubrik. Och som Robban Broberg sjunger om.

Särskilt under dagarna med töväder blev det så tydligt att många av mina kolleger bland hundägare struntar i att plocka upp visitkorten deras hundar lämnar när det snöar.

Visst ser jag hundskit ibland även under barmarkstiden men vintertid ferkar det som om fler tänker att det som inte syns finns ju inte.

En enda gång under mitt år med Thea har jag underlåtit att plocka upp. Då berodde det på att jag redan använt de två påsar jag hade med mig. Och det skedde mer än en meter vid sidan om den asfalterade promenadvägen längs havet här nedanför. Så risken att någon skulle trampa i det innan det förmultnat var rätt liten.

Efter den gången ser jag till att ha minst tre st påsar i fickorna även om jag nästan aldrig behövt mer än en.

Och det väl förstås latmasken som styr det där beteendet. För alla fattar väl att det tinar fram när snön smälter och inte ens hundägare tycker väl att det ser så vidare trevligt ut.

Sen... så är jag så glad att Förlunda hockeylag finns i SHL. För hur risig form Timrå än har så vinner man nästan alltid mot Göteborgarna. Förra vintern tog de bara en enda poäng av Timrå i en match som slutade oavgjort men där Timrå vann i förlängingen eller på straffar. Och den här säsongen har hittills inga poäng förlorats mot dem.

Och igår passade också Jonathan Dahlén på att skriva in sig i historien genom att göra sitt 190;e mål i Timråtröjan. Det är fler än någon annan spelare någonsin gjort för klubben och fler lär det ju bli. Dels återstår en hel del matcher denna säsong och dels har han tre år kvar på sitt kontrakt då den här vintern är över.

I sina bästa stunder anser jag Jonathan vara en av SHL;s allra bästa spelare. Så jag hoppas att det lossnar för både honom och hela laget efter den fina 6-2-vinsten mot Frölunda igår.

Idag kom också den största andelen av min pension in på kontot. Härligt att se att den är dryga 2500 kronor större än tidigare. De andra 4 utbetalningarna kommer den 25;e och även dessa kommer att vara ungefär en hundralapp större per styck. Vilket alltså betyder att jag kalkylerat lite försiktigt när jag gjorde beräkningen som sa 2700 mer i månaden. Det blir alltså en bit över tretusen mer att leva av.

Men jag har ju lärt mig att hålla utgifterna så låga jag kan och lär inte sluta med det. Skönt dock att inte behöva oroa sig lika mycket framöver om pengarna ska räcka månaden ut.

Så kanske jag unnar mig att köpa hem en flaska vin eller två att avnjuta i helgen. Januari har annars hittills varit lika vit här inne som snön utanför. Vilket jag säkert bara har mått bra av.

Men innan dess ska Madame Citroen skottas/sopas fram och jag ska ta en tur till Willys i polarkylan.

Innan hon och jag blev ett par hade jag fått känslan av att franska bilar inte hade så bra värme. Detta eftersom de jag kände som ägt Renault, Citroen eller Peugeot hade klagat över just den saken.

Och inte kan jag väl påstå att värmen håller samma klass som i mina Saabar (5 st) eller Volvo (2 st) gjorde men den är helt okej. Jag fryser inte i bilen när jag bara fått upp värmen.

Därmed får jag väl önska mina kära ordbrukare ett trevligt fredagsnys och en härlig helg i Ammarnäs, Grythyttan, Vessigebro och Almunge.

Ha det gott tills vi ses igen!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 17 maj 13:40

Som de flesta av mina trognaste ordbrukare redan vet så funderar jag en hel del över likheter och skillnader mellan Sverige förr och nu, mellan Sverige och världen. Och då framför allt skilnaderna mellan oss och USA. Och jag vill, för död och pina,...

Av Göran - Torsdag 16 maj 11:43

Nästan nyss var det vinter. Sen kom våren smygande på tårna men motades ut av senkommen snö igen. Som inte stannade så länge utan försvann på några dagar. Men man hann knappt ens njuta av våren för de senaste tre dagarna har vi haft nästan sommarvä...

Av Göran - Onsdag 15 maj 12:42

På mitt förra inlägg fick jag en kommentar från Krister. Han skrev att reklamen spaltade upp min blogg alldeles för mycket. Jag svarade lite uppgivet att jag var medveten om saken men inte visste vad jag skulle göra åt det. Det vet jag nu. Och har ...

Av Göran - Tisdag 14 maj 11:45

Succé även igår i hockey-VM för vårt käraste landslag, Tre Kronor. Igår var det Tysklands tur att få en lektion i "hur den svenska grisen biter". Citatet vet jag inte varifrån det kommer men jag gillar att använda det emellanåt. Det blev rena, rama...

Av Göran - Måndag 13 maj 08:23


Den trettonde idag. Men inte fredag den trettonde som jag hade som rubrik på mitt hittills enda blogginlägg för detta datum. Lite märkligt att det bara finns ett eftersom jag redan för två år sedan satte upp målet att varje datum på året skulle inneh...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards