Direktlänk till inlägg 9 januari 2024

"Det är som det är..."

Av Göran - Tisdag 9 jan 12:10

"Det är som det är... Och det blev väl som det blev för att det var som det var! Då går det som det går... Men det får väl gå ändå..."

Ovanstående har jag läst på nån plansch hemma hos nån människa för evigheter sen. Så länge sen att jag inte längre minns hos vem eller när.

Tisdag har det hunnit bli i nådens års 2024 andra vecka. Och allt är föränderligt, konstaterade jag inatt, strax före midnatt. När jag steg upp igår morse var det tvåsiffriga minusgrader och har så¨varit i rätt många dagar i rád. 

Och då vi gick vår lilla eftermiddagspromenad igår var det bara nån enstaka minusgrad och det kändes riktigt skönt att vara ute. Så den rundan blev dubbelt så lång som de dagar då kylen bet som värst.

Men igår kväll då jag lagt mig för att sova hörde jag plötsligt det välbekanta ljudet av vatten som droppade på fönsterblecket. Om det redan då börjat regna eller om det var smältvatten från taket tog jag aldrig reda på.

Men idag då jag duschat, klätt på mig och fixat kaffet vickade jag på persiennerna och fick se hur det porlade vatten på vägen utanför. Så regnat har det gjort och man riktigt såg hur snorhalt det var ute.

Då var jag tacksam över att jag skaffade broddar att sätta under skorna förra vintern. Dessa tog förstås fram inför morgonpromenaden idag. Och tur var det för det var blankis nästan överallt.

Så det blev att lägga ut Theas handduk innanför dörren så jag kunde torka hennes tassar då vi kom in igen.

En av de riktigt stora i fotbollens värld har lämnat jordelivet också, såg jag igår kväll.

Franz "Kaiser Franz" Beckenbauer har somnat in för gott vid 80 års ålder. Tillsammans med Pelé, Ronaldo och holländaren Johann Cruyff var han en av fotbollens allra största legender. Vann både ligor och VM-turneringar både som spelare och sedan även som coach och ledare. En legend, med andra ord!

Farmen är igång igen också och jag tycker mig se att persongalleriet ser ut ungefär som det brukar. Några totalt vilsna som inte vet skillnad på en ko och en häst. Eller på råg och potatis.

Och så de där som har självförtroenden som vida överstiger deras verkliga kunnande och förnågor.

Jag skrattade rätt gott åt damerna i första avsnittet som trodde att de hittat en säck råg i huset och skulle till att koka gröt på det. Men det visade sig att det var kattsand i säcken så den gröten blev inte så bra...

Men framför allt är det som vanligt med att flera av deltagarna tror sig vara så mycket smartare än alla andra och gärna berättar om sina planer och uträkningar när de står ensamma framför kameran.

När jag ser det undrar jag om ingen av dem sett de tidigare säsongerna och lärt sig något av sina föregångare.

Men nej, det verkar som om det är oerhört lätt att gå i den fällan.

Ännu dröjer det nog några avsnitt innan jag fått grepp om deltagarna och bestämt mig för vem/vilka jag håller på och inte håller på.

Redan nu efter två avsnitt är det också en som verkar ångra att han anmälde sig och längtar hem. Så vi får väl se om storbonden gör honom till förstekämpe eller om hans taktik får honom att ta nån annan.

En skillnad från ifjol är att det redan från start finns utmanare på Torpet i form av tidigare deltagare. I alla fall kände jag igen en tjej som tävlade för x antal år sedan. Har glömt namnet men hon var rätt ung. Och hon gjorde sig ovän med många genom att, tillsammans med en annan tjej, knycka godis ur "syndaskåpet". Godis som var menat åt alla och inte bara henne och hennes kompis.

Nåja, allt det där lär väl visa sig med tiden hur det går och vem som vinner och förlorar.

Nu är det dags att gå ner i källaren och hämta upp den rena tvätten innan jag åker och handlar lite.

Närbutiken har extrapris på blodpudding den här veckan. 4;90 för en sån där halvkilosbit är ju så billigt att man nästan måste köpa en. Inte för att det är det godaste jag vet men så lite pengar för nåt som blir två middagar minst kan jag nog inte låta bli. Då får det liksom slinka ner.

Och för all del, välstekt i tunna skivor med lite bacon och lingon så är det inte så tokigt ändå. Säger vi...

Därmed önskar jag fortsatt trevlig tisdag till alla därute! 

Vi ses! Förr eller senare...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 17 maj 13:40

Som de flesta av mina trognaste ordbrukare redan vet så funderar jag en hel del över likheter och skillnader mellan Sverige förr och nu, mellan Sverige och världen. Och då framför allt skilnaderna mellan oss och USA. Och jag vill, för död och pina,...

Av Göran - Torsdag 16 maj 11:43

Nästan nyss var det vinter. Sen kom våren smygande på tårna men motades ut av senkommen snö igen. Som inte stannade så länge utan försvann på några dagar. Men man hann knappt ens njuta av våren för de senaste tre dagarna har vi haft nästan sommarvä...

Av Göran - Onsdag 15 maj 12:42

På mitt förra inlägg fick jag en kommentar från Krister. Han skrev att reklamen spaltade upp min blogg alldeles för mycket. Jag svarade lite uppgivet att jag var medveten om saken men inte visste vad jag skulle göra åt det. Det vet jag nu. Och har ...

Av Göran - Tisdag 14 maj 11:45

Succé även igår i hockey-VM för vårt käraste landslag, Tre Kronor. Igår var det Tysklands tur att få en lektion i "hur den svenska grisen biter". Citatet vet jag inte varifrån det kommer men jag gillar att använda det emellanåt. Det blev rena, rama...

Av Göran - Måndag 13 maj 08:23


Den trettonde idag. Men inte fredag den trettonde som jag hade som rubrik på mitt hittills enda blogginlägg för detta datum. Lite märkligt att det bara finns ett eftersom jag redan för två år sedan satte upp målet att varje datum på året skulle inneh...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards