Direktlänk till inlägg 6 januari 2024

Positiv surgubbe

Av Göran - Lördag 6 jan 21:11

En ganska trevlig lördag har det varit ändå så här långt. Visserligen var det -24 ute när jag vaknade vid sextiden imorse. Men då kom jag plötsligt ihåg att min gamla fleecetröja, som är så varm och skön, ju faktiskt fanns kvar i en garedrob. Så den plus långkallingar tog jag på mig innan jag gick ut med Thea första svängen.

Och visst bet kylan lite i kinderna men jag höll mig hyfsat varm ändå. Och tempen steg ju sen till lite mer mänskliga 12-13 grader mitt på dagen.

Känner att jag har skrivit så mycket negativt ett tag nu att jag måste försöka att balansera upp det lite.

Efter morgonpromenad och frukost gick jag för att sopa snön av Madame Citroen så jag kunde ta mig till Willys och bunkra upp lite av det som saknades hemma.

Därefter hann jag umgås lite mer med Thea en stund eftersom hon skulle få klara sig ensam några timmar på eftermiddagen.

Exfrun hade nämligen fått två biljetter till nyårsrevyn och erbjöd mig att få den ena mot skjuts dit och även hem efteråt. Så jag plockade upp henne i god tid och hittade parkering ganska nära stadens otroligt vackra teater.

 

Utsidan skäms minsann inte för sig och numera är den ihopsatt med grannhuset där jag själv var flitig gäst i barndomen. Det huset, som inte alls är lika vackert, var på den tiden godtemplarhuset i Sundsvall.

Och i den mån nykterhetsrörelsen alls finns numera så har de knappast varken behov av eller råd att hålla en så stor byggnad igång med skötsel och renoveringar. I det huset fanns då även Konsert-biografen på den tiden. Skylten är kvar men det är numera Konsert-teatern. Alltså ytterligare en scen för den mer teatrala kulturen.

Men det är, i mitt tycke, insidan av teatern som är så magnifikt vacker. Jag tog en bild av scenen innan föreställningen börjat och så en till av den magifika kristallkronan som hängde rakt ovanför där vi satt.      

Bilden som visar salongen med balkonger och allt sånt lånade jag från Google liksom exteriörbilden längst upp.

 

Visst är det fint? I dessa lokaler fick vi oss till livs en nästan tre timmar lång föreställning med sketcher, monologer, sånger, dans och musik. Mycket av materialet hade förstås lokal prägel men även omvärlden fanns förstås med.

Bland annat gjordes hyllningar av artister som gått bort under året. Som Lasse Berghagen och Tina Turner t.ex

Det var ungefär samma gäng på scenen som förra gången jag såg Sundvsalls revyn och några skratt blev det även denna gång. Och jag tror att vi alla egentligen skulle behöva mer riktigt kultur som motpol till all USA-influerad smörja som, framför allt, reklamfinansierade TV-kanaler bombar oss med.

Man är liksom lite lättare om hjärtat när man går därifrån än man var då man kom. 

Att då få komma hem till någon som verkligen är överlycklig att se en är ju inte heller så fel. Alla som någon gång haft hund vet precis vad jag menar.

Några timmar senare fick jag veta att mitt kära Timrå IK besegrat Luleå i kvällens drabbning uppe i Norrbotten. Timrås formkurva har gått väldigt mycket upp och ner ett tag nu så det var skönt att de äntligen vann igen.

Nästa lyckopiller fick jag genom TV;n i dagens avsnitt av "Stjärnorna på slottet". Den sprudlande levnadsglada Caroline af Ugglas var huvudperson och det fanns inte många döda punkter i det programmet heller.

Ännu nåt som gjorde mig lite gladare idag.

Och det behövdes ju verkligen efter allt mitt klagande på sistone om snö, kyla, politiker, Telia och annat.

Man behöver få fylla på energidepåerna emellanåt.

Fick även veta att det troligtvis blir surströmmingskalas igen nästa helg. Om inget kommer emellan för mina suriskompisar eller mig själv. Jag håller tummarna!

Mitt eget lilla lager i kylen är ju ganska ansenligt så jag får väl erbjuda mig att stå för själva strömmingen den här gången. Där finns både hela fiskar och filéer från Oskars, Röda Ulven, Kallax och sorten jag aldrig smakat. 

Nämligen denna...

 

Den kommer från Norrboten och googlar man så hittar man omdömen från hela skalan från oätlig till jättegod.

Därför beslöt jag då jag köpte de två burkarna att den skulle sparas i minst ett halvår.

I mitt tycker blir all surströmming godare efter ett eller några års lagring i oöppnad burk. Så eftersom jag aldrig smakat den sorten vill jag gärna ta det säkra före det osäkra och lagra den ett tag innan avsmakningen.

99 kronor styck kostade burkarna. Vilket är en aning dyrare än tidigare år men det är ju inte så konstigt när det knappt ens finns nån strömming kvar efter rovfisket med jättetrålarna från västkusten.

Som, såvitt jag vet, fortfarande är kvar och tillåts att ta död på Östersjön för att mata odlad fisk på vår västra kust och i Norge.

Och jämför man normalpriset (som var just 99 kr för medelstora burkar) så är det ändå billigt mot vad jag har sett på FB att de begär för en lika stor burk Röda Ulven på Hötorgshallen i Fjollträsk. Där begär de tio gånger som mycket för samma burk. 999 kronor!!! VEM skulle någonsin betala så mycket för en burk surströmming???

Nej, stopp! Jag skulle ju inte skriva nåt negativt idag!

Därför är det kanske lika så got att jag avrundar här innan jag frestas att börja lägga ut texten om alla orättvisor och andra misshagligheter som finns runt om oss.

Ha en fortsatt trevlig helg, kära ordbrukare i Glimåkra. Örsundsbro. Ulvsunda och Övertorneå.

Vi ses! Endera dagen...



 
 
w

w

Måndag 8 jan 08:19

Då har ni haft lika kallt som vi hade några dagar. Nu har vi 15 grader kallt. Vad kul att du varit på nyårsrevy och i det huset som jag känner väl igen i och med att vi bodde på W:6 Köpmangatan. Jag har sett teater i det huset och min son har spelat med ett band där. Det verkar som dom behållit insidan intakt. Vad bra att föreställningen blev så lyckad

Håller verkligen med dig om dessa reklamkanaler som gör en galen. Ännu mer reklam nu så man hinner knappt sätta sig in i handlingen

Förstår att du kände dig välkommen hem sen. Det är fantastiskt med att ha en hund eller katt.

Håller med om vad du säger om Stjärnorna på slottet. Vilken toppenomgång

Jag som är uppvuxen med surströmming har inte ätit det på många år. Surströmming var billigt förr

Ha nu en skön början på veckan
Hälsning från Malin



http://wiper.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 17 maj 13:40

Som de flesta av mina trognaste ordbrukare redan vet så funderar jag en hel del över likheter och skillnader mellan Sverige förr och nu, mellan Sverige och världen. Och då framför allt skilnaderna mellan oss och USA. Och jag vill, för död och pina,...

Av Göran - Torsdag 16 maj 11:43

Nästan nyss var det vinter. Sen kom våren smygande på tårna men motades ut av senkommen snö igen. Som inte stannade så länge utan försvann på några dagar. Men man hann knappt ens njuta av våren för de senaste tre dagarna har vi haft nästan sommarvä...

Av Göran - Onsdag 15 maj 12:42

På mitt förra inlägg fick jag en kommentar från Krister. Han skrev att reklamen spaltade upp min blogg alldeles för mycket. Jag svarade lite uppgivet att jag var medveten om saken men inte visste vad jag skulle göra åt det. Det vet jag nu. Och har ...

Av Göran - Tisdag 14 maj 11:45

Succé även igår i hockey-VM för vårt käraste landslag, Tre Kronor. Igår var det Tysklands tur att få en lektion i "hur den svenska grisen biter". Citatet vet jag inte varifrån det kommer men jag gillar att använda det emellanåt. Det blev rena, rama...

Av Göran - Måndag 13 maj 08:23


Den trettonde idag. Men inte fredag den trettonde som jag hade som rubrik på mitt hittills enda blogginlägg för detta datum. Lite märkligt att det bara finns ett eftersom jag redan för två år sedan satte upp målet att varje datum på året skulle inneh...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards