Direktlänk till inlägg 28 februari 2022

Årsdagen

Av Göran - 28 februari 2022 16:46

Idag är det alltså 36 år sen mordet som vände upp och ner på Sverige. Som aldrig riktigt blev sig likt igen. Ända tills jag kröp under täcket på kvällen var jag väldigt nöjd med dagen. Mest för att jag hade bytt bil och nyhetens behag är alltid påtaglig en sådan dag. Minns inte men kan tänka mig att vi (jag och ex-frun) firade det med att äta något lite extra till middag den dagen. 

Det är också min storebrors födelsedag och han var alltså exakt hälften så gammal som idag för nu fyller han 72. 

Säkert ringde jag och sa grattis, det gör jag varje år liksom han då jag fyller år. Kanske skröt jag lite om bilbytet, det minns jag inte.

Minns däremot hur jag reagerade på löpsedlarna när jag nästa morgon stannade vd en mack för att köpa snus. Jag trodde inte mina ögon utan tänkte att någon tillverkat fejk-löpsedlar för att chocka folk.

Så var det alltså inte.

Och enligt den s.k Palmegruppen är mordet polisiärt löst. Den misstänkte de tror är skyldig lever inte längre och kan inte ställas till svars eller ens förhöras. Själv tror jag lika lite på det spåret som på PKK eller Christer Pettersson.

Nej, min övertygelse är att det enda som var en slump i det fallet var att det skedde just på den platsen och vid den tiden. Jag tror att om inte han och hans fru gått på bio den kvällen så hade mordet skett nån annanstans nån annan dag. Jag tror att det var väldigt väl planerat, med andra ord. Jag tror att man hade spanat länge för att kartlägga deras vanor och därmed visste att förr eller senare dyker det upp ett lämpligt tillfälle.

Jag tror också att den som sköt var mycket skicklig med vapen och visste exakt vad han gjorde. Varken en alkis och pundare som Christer P eller försäkringstjänsteman (Skandiamannen) är sannolika som mördare ur det perspektivet.

Det skulle inte heller förvåna mig så värst om det skulle komma fram att krafter inom polisen varit inblandade i planering och genomförande. Vem mer än en högre polis kan veta att paret Palme är obevakade just den kvällen? Och vem mer än en högt uppsatt polisman vet att endast ett högre befäl i hela Sthlms-regionen är i tjänst på hela helgen. Holmér var ju på väg till Dalarna för att åka Vasaloppet på söndagen och som av en händelse var de 3-4 tjänstemän som var närmast under honom i rang också bortresta. Lite föööör många tillfälligheter, känner jag.

Vem som ytterst avfyrade vapnet har jag förstås ingen aning om. Men det är min övertygelse att han var mycket van och skicklig i att använda det. Vilket kan tyda på kopplingar till polis  eller militären. Eller helt enkelt en inhyrd hitman, en yrkesmördare som efter mordet hade flera timmar på sig att ta sig ut ur landet innan rikslarmet gick.

Men det misstänker jag att vi nog aldrig får veta.

För den som är intresserad finns det hur många youtubekanaler som helst där privatspanare utvecklar sina egna tankegångar. Några väldigt seriösa och påstår inget alls men igfrågasätter desto mer. Otto Ekevi och Gunnar Wall till exempel.

Sen finns det även de som svävar iväg långt ut i det blå och påstår att inte bara Socialdemokratiska partiet utan även hela familjen Palme är insyltade. Och att det, i själva verket,  aldrig skett något mord. Att allt var bara fejk.

Detta för att Palme skulle kunna föras ut ur landet. Den mannen påstod att vår statsminister var HIV-smittad och döende och att partiet och familjen ville undvika skandaler och därför iscensatte mordet. Den mannen håller föredrag om sina teorier och har även skrivit en bok om dem. Men det finns lite för många som ju faktiskt har identifierat Palme för att jag ens ska överväga om det kan ligga nåt i det han säger.

Oavsett vem/vilka som ligger bakom så måste det väl vara det största polisiära fiaskot i modern tid. Illa skött utredning, slarv och mörkläggning. Och sanningen får vi nog aldrig veta!

Vintern är inte slut ännu men mina hatmånader är över för den här gången. När vi vaknar imorgon bitti är mars här och det är ju ändå en månad som ger hopp om vår även om vi kan få både kyla och snö då också.

Men ljuset, som ju redan märks tydligt, kommer ju mer och mer. Kanske är det just det som gör att jag idag känner mig piggare och gladare än på länge. För ett par timmar sen funderade jag faktiskt på att hämta upp balkongstolarna från källaren och ställa ut dem för då gassade solen på balkongen och jag blev lite sugen på att sätta mig där ett tag. Men det kanske blir fint imorgon med och då passar jag nog på att få lite sol på mig.

Nu ska jag ner i källaren i ett helt annat ärende. Att hämta upp det sista av tvätten från torkrummet för att sedan lägga in i skåp och lådor.

Ha en skön måndag kväll på er, kära ordbrukare i Ludvika, Älandsbro, Öckerö och Ljusdal!

Vi ses! "Om Gud vill å pjäxer´n håll´!"


 
 
Ingen bild

jammar

28 februari 2022 18:45

Ja just ja jag jobbade då.. Ha det gott jammar

Göran

2 mars 2022 09:11

JO, de flesta minns ju när, var och hur man fick reda på det. Jag hade förmiddagsskift o slog på radion i köket medan jag käkade en macka o drack kaffe. Fattade inte varför de spelade sorgemusik hela tiden. Slog även igång radion i bilen men det var ju samma då. Tills jag stannade vid macken...

 
wiper

wiper

2 mars 2022 07:22

Kan inte fatta att det var sån länge sen Palme blev mördad. Jag kom ihåg själv när jag läste tidningen på morgonen och det kändes så overkligt. Jag tror precis som du då det gäller mordet och det värsta var att Palme inte ville ha livvakterna med sig hela tiden. Det är stor skandal att dom inte fick tag på mördaren/mördarna. Många ville ju ha bort honom för han var för bra och farlig för andra som ville fram.

Det känns verkligen härligt att vi går mot vår nu. Jag kom ihåg när jag växte upp och man var ute på sjöarna även på vintern och hade med sig matsäck för det var ju många fina soliga dagar. På Stödesjön pimplades det och man åkte skidor, Sen var det även bilracing på sjön när det var som kallast.

Ha en fin onsdag
Hälsning från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

Göran

2 mars 2022 09:09

Jo, pimplat har man ju gjort men inte sen barndomen. Fast för mig var det Armsjön som gällde. Den ligger öster om E4 precis innanför gränsen mot Hälsingland. Vi hade sommmarstuga där och åkte dit även vintertid på helgerna för en solig dag på isen. Har även åkt bil på isen en gång som barn. De brukade ploga upp en väg på den tiden men nu är det många år sen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 17 maj 13:40

Som de flesta av mina trognaste ordbrukare redan vet så funderar jag en hel del över likheter och skillnader mellan Sverige förr och nu, mellan Sverige och världen. Och då framför allt skilnaderna mellan oss och USA. Och jag vill, för död och pina,...

Av Göran - Torsdag 16 maj 11:43

Nästan nyss var det vinter. Sen kom våren smygande på tårna men motades ut av senkommen snö igen. Som inte stannade så länge utan försvann på några dagar. Men man hann knappt ens njuta av våren för de senaste tre dagarna har vi haft nästan sommarvä...

Av Göran - Onsdag 15 maj 12:42

På mitt förra inlägg fick jag en kommentar från Krister. Han skrev att reklamen spaltade upp min blogg alldeles för mycket. Jag svarade lite uppgivet att jag var medveten om saken men inte visste vad jag skulle göra åt det. Det vet jag nu. Och har ...

Av Göran - Tisdag 14 maj 11:45

Succé även igår i hockey-VM för vårt käraste landslag, Tre Kronor. Igår var det Tysklands tur att få en lektion i "hur den svenska grisen biter". Citatet vet jag inte varifrån det kommer men jag gillar att använda det emellanåt. Det blev rena, rama...

Av Göran - Måndag 13 maj 08:23


Den trettonde idag. Men inte fredag den trettonde som jag hade som rubrik på mitt hittills enda blogginlägg för detta datum. Lite märkligt att det bara finns ett eftersom jag redan för två år sedan satte upp målet att varje datum på året skulle inneh...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards