Alla inlägg den 19 februari 2022

Av Göran - 19 februari 2022 13:52

Det blev ännu ett guld idag i OS i Peking. Jag såg inte hela curling-finalen men sista halvan i alla fall. Och... tänk att det kan vara så spännande att se en blankpolerad marmorsten glida över isen. Och så sanslöst skickliga de är, de där som är bäst i världen på det där som förr ansågs som en rikemanssport. Den spelades av direktörer och disponenter under dera vintersemestrar i Åre och Sälen och de andra vintersportmetropolerna.

Inte så mycket kvar nu av Peking-OS. Tre Kronor spelar om bronspengen mot Slovakien om några minuter men jag blev så besviken igår när man förlorade på straffar mot ryssarna att det är tveksamt om jag bryr mig om att titta. Måste åka iväg och handa lite eftersom jag hängde in sista rullen toapapper i badrummet igår kväll och jag vill inte gärna att det tar helt slut innan jag handlat hem mer.

En solig men lite småkylig dag har vi här på Sveriges midja idag. Jag såg från fönstret att det är frost och is på Madame Citroens rutor så det blir att skrapa rent innan jag kan åka.

Hockeyn här på hemmaplan har äntligen börjat rulla igång igen också. Timrå var i Leksand i förrgår och vann sin första bortamatch sen november ifjol. Men nästa drabbning får jag vänta på tills på tisdag.

I Farmen har Gerty överraskat på mer än ett sätt som storbonde. Hon är ju mäkta impopulär bland de yngre damerna och det har ju varit en del konflikter. Men hon och Keisha pratade ut och därefter gav hon Keisha chansen att tävla sig till Torpet och därmed vara säker i två veckor. En snygg gest tyckte jag!

Sen trodde jag väl att hon skulle välja Keisha ändå som förstekämpe. Eller kanske Jonas för att försöka splittra den pakten. Men  hon valde Viktoria till min stora förvåning.

Vem Viktoria kommer att välja att tampas mot törs jag nästan inte ens gissa. Men om jag ändå ska spekulera en aning så tror jag inte att hon tillhör de starkaste rent muskemässigt av damerna. Däremot tror jag att hon kan vara väldigt bra på kunskap och i så fall borde hon välja en kille. Och den av herrarna som jag tror är svagast där är nog Jonas eller kanske Abel. Så kanske var Gertys taktik att Viktoria ska ta ut Jonas i kunskap på Tinget imorgon kväll.

Nåja, det får vi se då. Nu ska jag sticka iväg och handla hem lite förnödenheter och sedan ska jag, på begäran, laga min berömda pasta carbonara. Det råder ju delade meningar om rätt och fel där. Grädde eller inte! Lök eller inte.

I min värld är bådadera ett stort no-no i Carbonaran. Pasta, nån sorts fläsk (rökt, rimmat eller vanligt bacon) ägg, vitlök och svartpeppar. Jag krossar två vitlöksklyftor under kniven och sen får de ligga i srekpannan medan fläsket tillagas för att sedan lyftas bort. Ägg och riven peccorini samt svartpeppar från kvarn rörs ihop och tillsätts när pastan är avrunnen och blandad med fläsket. Enligt en italienare jag kände på jobbet är det ungefär så nära äkta vara man kommer.

I orginalet från Rom ska det vara giancale, d.v.s rimmad griskind, men det är inte det lättaste att få tag i.

Så då får man göra som Kajsa Warg, ta vad man har. Eller kan få tag i.

Gott är det hur som helst. Och enligt min italienske vän är det där med grädden nåt som krögare hittat på. Om an t.ex har det på lunchmenyn så lagar man ju stora mängder och grädden gör då att det håller sig krämigt längre.

Men jag är inte så militant i den frågan. Tycker att var och en får göra som man vill. Det du tycker bäst om är ju rätt för dig. Ha i grädde och/eller lök om du tycker det blir godare. Eller parmesan istället för peccorini för den delen.

Ha nu en fortsatt fin lördag och helg, kära ordbrukare i Glimåkra, Viggbyholm, Ljungskile och Köpmanholmen.

Vi ses!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards