Alla inlägg den 5 februari 2022

Av Göran - 5 februari 2022 10:57

Jamen, är det inte vad vi alla hoppas på nu när restriktionerna p.g.a Covid 19 snart tas bort. En bättre värld! Där vi kan återgå till normalt liv igen efter detta elände. Men... det förstås, världen blir ju faktiskt både bättre och sämre hela tiden. Det kallas utveckling och förändring. Och en gammal sannng lyder ju; "Utveckling utan förändring är en omöjlighet". Ja, så kanske det är men jag tror också att man ska ha klart för sig att förändring inte automatiskt medför utveckling. I alla fall inte till det bättre...

Exemplen på det är hur många som helst på det som var min arbetsplats tidigare. Jag har ju kontakt regelbundet med flera av dem som är kvar där och ju mer de berättar om vad som händer desto nöjdare är jag över att slippa gå dit mer.

I september detta år ger vår grundlag oss rätten att försöka skapa en båttre värld inom våra egna gränser genom att utse våra ledare för de nästkommande fyra åren. Men där är mina förhoppningar inte stora. Kanske får Magda sitta kvar som statsminister fast med en annan sammansättning av majoritet i riksdagen. Kanske blir det de blåbruna som tar över. Hur gör centern i så fall? Kryper man tillbaka under aliansflaggan och sväljer förtreten att Åkesson får fler ministerposter och kanske till och med blir statsminister? Eller sväljer man förtreten det innebär att stödja samma regering som V föredrar? Och vad händer om L. KD och kanske även MP trillar ut från riksdagen? Och om kanske FI tar deras plats? Skulle DET hända så är jag dock ganska säker på de inte medverkar till att SD är med och regerar.

Nej, jag tror att det kommer att krävas eftergifter på många håll och kanter i höst för att ens få ihop en regering med någon handlingskraft. En rysare blir det...

En annan och kanske mycket smalare fråga har jag grunnat en del över på sista tiden. Jag läste, men minns inte var, att maktens människor vill utreda om man kan höja gränsen för hur fort s.k moppebilar får gå. 45 km/h är gränsen idag. Men man ska också veta att de flesta såna fordon är enkla att manipulera så de går 65-70 och mer.

Hur tänker man då, undrar jag såklart. För de här fordonen består ju nästan helt av plast och glasfiber. Alltså, vid en kollission är det stor risk för allvarliga skador på förare och ev. passagerare för om det smäller så blir det i stort sett bara skit av de där farkosterna. De gamla A-traktorerna däremot får bara gå i 30 km/h och de är ändå byggda på chassin från personbilar och lätta lastbilar. Där det funnits ett säkerhetstänk för högre farter och man har både en ram och en kaross som är byggda för att tåla lite åverkan.

Kanske har det att göra med körkorten. Ställs det större krav på den som tar moppekort? A-traktor och EPA-traktor får man ju köra på traktorkort och där ingår väl inget körprov om jag är rätt underrättad. I vilket fall som helst skulle jag inte vilja att min 16-åring, om jag hade haft någon, åkte omkring i högre hastigheter än 45 knyck. Men det kanske bara är jag som är lite gammalmodig...

Och en skandal har det också varit inom kyrkan genom att biskopen på Gotland ertappats med fingrarna i kakburken. Ja, bildligt talat, alltså! Var han har haft fingrar eller andra kroppsdelar angår ju inte mig men den kyrkliga makten har i alla fall avsatt honom på grund av att han varit otrogen mot sin fru.

Jag dömer ingen. Inte biskopen och inte hans partners eller hans fru för den delen. Men jag tycker lite synd om alla oskyldiga anhöriga som skandaler också alltid spiller över på. Eventuella barn, syskon, släkt, vänner och kolleger.

Kyrkan måste väl vara den enda arbetsplats där man riskerar jobbet för att man... Tja, pippat runt, på ren svenska!

På vissa andra arbetsplatser är det ju nästan en merit, i alla fall på mansdominerade verksamheter där machokulturen är som starkast.

Att det sedan hände just på Gotland gav mig en association till min sedan länge borgångne far. Kan det bero på vattnet månntro? För vad farsan brukade säga ibland och se väldigt belåten ut efteråt var: "Vatten är ett falrigt gift, vilket omger Visby stift."

Låter nästan som taget ur Hylands ABC-bok på 60-talet. Och nånstans ifrån hade han snott orden men det var inte från det klassiska häftet.

Därmed, kära ordbrukare, lägger jag undan tangentbordet för nu och åker mot Lidl för att bunkra lite frukt och grönt samt någon liter mjölk. Ha en underbar lördag! Annars har nån annan den!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards