Direktlänk till inlägg 27 februari 2022

Söndag på Sveriges midja - nu igen

Av Göran - 27 februari 2022 06:36

Välkommen sköna söndag! Inte för att veckodagarnas namn plötsligt börjat betyda nåt mer för mig än förut men jag vet ju att lördag och söndag är så viktiga för så många andra. Efter ett yrkesliv med skiftarbete, förutom fem år på dagtid, och numera i den eviga ledigheten bryr jag mig inte så mycket om vilken dag det är. Blir t.ex ingen söndagsstek till middag och säkert ingen efterrätt heller. Vilket var nästan standard under mina barndomsår.

På lördagen serverades oftast mat som liksom låg i gränslandet mellan vardag och helg. Inte blodpudding eller potatisbullar, som jag i och för sig gillade då. Men kanske köttbullar och potatis eller köttfärslimpa.

Men på söndagen skulle man äta lite finare. Ofta en köttbit tillagad i ugnen med potatis, gräddsås, svartvinbärs gelé och sönderkokta grönsaker. Alt. uppvärmda konserverade ärtor och morötter.

Sedan kunde det bli chokladpudding, fruktsallad med grädde, konserverad frukt med grädde eller glass eller om jag hade riktig tur marängswiss med bananbitar och chokladsås.

Sånt har jag aldrig hållit på med som vuxen annat än ytterst undantagsvis. Har liksom aldrig känt behovet. Och om jag nån enstaka gång går på resturang är det väldigt sällan som jag unnar mig att beställa in dessert. Senaste gångerna det hänt har det handlat om friterad banan med glass eller fikon i cognac. Också det sistnämnda med glass till. Oerhört smaskens kan jag lova för den som ännu inte provat!

Kanske jag ska chocka sonen och mig själv med att servera dessert idag. Får väl kanske göra mig en tur till nån mataffär och handla hem en burk konserverade päron och gratinera i ugnen med en skiva After eight på. Den efterrätten var väldigt poplär på 70-talet. Decenniet därefter minns jag att man då och då gick till en av stadens pizzerior nån söndag och då var det poppis med friterad camembert och hjortronsylt. För den som aldrig ätit det låter det säkert som en udda kombo men jag kan försäkra er att det är riktigt gott.

Jamen, kanske jag gör det. Åker och handlar hem lite bättre käk och någon sorts dessert. Bara för att chockera lite. Eller för att fira Timrås hemmaseger igår kväll mot serieledarna från Skellefteå. Eller för att, om än bara för en liten stund, försöka glömma det gräsliga som händer i vårt närområde på andra sidan Östersjön.

Det tycker jag fortfarande är fruktansvärt och hade Putin haft nån skam i kroppen hade han tagit hem sina utsända yrkesmördare och bett Ukraina och världen om ursäkt.

Men så dum är inte ens jag att jag på allvar tror det det kommer att ske. Nej, ag misstänker att omvärlden måste slå tillbaka så hårt ,med sanktioner att ryssarna tvingas att backa för att inte bli helt avskurna från västvärlden.

Den som lever får se! Vilket även gäller kvällens timslånga avsnitt av Farmen. Jag vet inte om man kan streama det i förväg även på söndagarna men idag tänkte jag spara det till kvällen ändå.

Spännande att se hur Gerty tänker som förstekämpe. Väljer hon nån av de yngre tjejerna riskerar hon ju att ställas mot nån gymtränad kropp i styrka eller teknik och jag vet ju av egen erfarenhet att kroppen inte är lika bra på sånt då man passerat 60. Därför tror jag att hon väljer Prins för då blir det ju husförhöret. Där tror jag att båda är ganska duktiga så jag vågar inte gissa vem som vinner.

Nu ska jag gå och fylla på min kaffekopp och invänta öppningen av mitt närmaste Willys. Att handla just efter öppning en lördag eller söndag brukar vara väldigt fridfullt eftersom de flesta inte orkar åka förrän framemot 10-11 på förmiddagen. Den lilla slurk glögg (c:a 2 dl) som jag hittade, värmde och drack upp igår kväll har ju lämnat ktoppen för länge sen så jag kan lugnt sätte mig bakom ratten.

Ha nu en så fin söndag ni kan, kära ordbrukare i små och stora städer, bondhålor och avkrokar runt om i landet!

Vi ses! Nån dag...

 
 
Pinkozzy

Pinkozzy

28 februari 2022 09:55

Känner igen det från min egen barndom. Först skulle msn gå till kyrkan med hela släkten och sen gjorde farmor söndagssteken med efterrätt som i regel var egeninlagda frukter. Därefter blev det kaffe och likör för de vuxna saft till barnen och så den obligatoriska tårtan. Allt under att veckan som var och veckan som skulle komma avhandlades. Mycket folk var det. Camembert med hjortronsylt OCH stekt persilja började jag äta mycket senare men älskar det. Pizza åt jag första gången 1974/75 vid Fridhemsplan i Stockholm. Tror den hette La Grotta och ska ha varit en av Sveriges första. Tiden går. Numera ska ju ungarna ha Tacos, vilket jag aldrig gillat speciellt.

http://Www.pinkozzy.bloggplatsen.se

Göran

28 februari 2022 13:53

Kul att läsa om någon med liknande erfarenheter. Likör förekom inte hos oss för hela släkten var helnykterister (IOGT;are) så i den rörelsen växte jag upp. Idag finns de väl knappt ens efter vad jag har hört. Min första pizza åt jag sommaren -76 på Sundsvalls första pizzeria. Kompisen som var med sa att Quttro Stagioni var god så den blev det. När jag tänker efter så har svenskarna matvanor förändrats väldigt mycket bara under min egen livstid.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 17 maj 13:40

Som de flesta av mina trognaste ordbrukare redan vet så funderar jag en hel del över likheter och skillnader mellan Sverige förr och nu, mellan Sverige och världen. Och då framför allt skilnaderna mellan oss och USA. Och jag vill, för död och pina,...

Av Göran - Torsdag 16 maj 11:43

Nästan nyss var det vinter. Sen kom våren smygande på tårna men motades ut av senkommen snö igen. Som inte stannade så länge utan försvann på några dagar. Men man hann knappt ens njuta av våren för de senaste tre dagarna har vi haft nästan sommarvä...

Av Göran - Onsdag 15 maj 12:42

På mitt förra inlägg fick jag en kommentar från Krister. Han skrev att reklamen spaltade upp min blogg alldeles för mycket. Jag svarade lite uppgivet att jag var medveten om saken men inte visste vad jag skulle göra åt det. Det vet jag nu. Och har ...

Av Göran - Tisdag 14 maj 11:45

Succé även igår i hockey-VM för vårt käraste landslag, Tre Kronor. Igår var det Tysklands tur att få en lektion i "hur den svenska grisen biter". Citatet vet jag inte varifrån det kommer men jag gillar att använda det emellanåt. Det blev rena, rama...

Av Göran - Måndag 13 maj 08:23


Den trettonde idag. Men inte fredag den trettonde som jag hade som rubrik på mitt hittills enda blogginlägg för detta datum. Lite märkligt att det bara finns ett eftersom jag redan för två år sedan satte upp målet att varje datum på året skulle inneh...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards