Alla inlägg den 30 november 2023

Av Göran - 30 november 2023 11:17

Sist jag skrev här svor jag över kylan. Den bedarrade senare den dagen. Men då satte det i att snöa istället.

En riktig gammal hederlig norrländsk snöstorm.

Och inga snöröjare syntes till så det blev att pulsa i djupsnö på de promenader jag liksom ändå måste ut för några gånger varje dag. 

Igår eftermiddag tog jag till sist Gud i hågen och hämtade upp snöskyffeln från källaren för att skotta fram Madame Citroen såpass att jag kunde sopa av snön från bilen och sedan skotta bort även det.

Jag gissar att det låg ungefär 25-30 cm snö på hela bilen, väl packad av blåsten. Inte så tungt som blötsnö men ganska nära ändå. 

När jag gjort undan ungefär hälften stod jag och hängde på skyffeln och liksom tog igen mig lite då grannen mittemot och henns dotter kom ut för att skotta fram hennes bil. Och Fanny, dottern, skottade så snön bara yrde.

Därför blev de också snabbt klara och då kom hon och hjälpte den stackars gamla farbrorn som bott mittemot hennes mamma i så många år.

Jag hade inte alls bett om hjälp utan det var väl bara av sin godhet hon gjorde det. Jag sa också att hon inte behövde men hon fortsatte i samma höga tempo.

Och såg inte ens ansträngd ut när det var färdigt och jag kunde åka och handla.

Så endera får jag väl återgälda tjänsten en annan gång då det har snöat. Eller kanske jag ska köpa en chokladask och ööverräcka som tack för hjälpen

Hemma igen tog jag kvällsrundan med Thea i samma snöelände. Och när det var klart satte jag mig här för att kolla lite nyheter på datorn,

Det var då bara några enstaka minusgrader ute så jag ställde fönstret på glänt en stund. Och efter bara några minuter hörde jag hur fläkten i datorn gick upp på högre varv. Samtidigt började jag känna en vag röklukt.

Kollade först datorn och sen runt i lägenheten men hittade ingen anledning. Så jag tittade ut genom fönstert och såg rökmoln som dansade sölderut i nordanvinden över gatan utanför.

Då öppnade jag lite mer och konstaterade att röklukten kom utifrån. Lite senare började jag se eldsflammor som snabbt växte i omfattning och först trodde jag att det brann i huset där hunddagiset ligger.

Men det visade sig att det var en bil som börjat brinna på gatan strax nedanför dem.

Då larmade jag 112 men någon hade redan hunnit före så efter en stund blinkade det blått från brand- och polisbilar i grannskapet. En annan granne som jag träffade imorse visste att de som suttit i bilen hunnit ut i god tid innan bilen var övertänd. Så ingen människa kom till skada i alla fall.

 

Jag gick ut och tittade mest för att ta en bild att illustrera bloggen med. Och att vi har rätt gott om snö ser ni ju själva eftersom polgvallen döljer nedre delan av bilen upp till sidorutorna.

Så nu hoppas jag att de var väl försäkrade så de kan ersätta bilen med en annan. För brandkåren fick jobba länge innan de kunde lämna och bärgaren kunde hämta vraket.

Torsdag råder över Sverige och världen men det blir varken ärtsoppa eller pannkakor hos mig ändå. Ärtsoppa ska jag nog koka inom närmaste veckan för jag har skinkspad kvar i en burk i frysen från i påskas. Det blir perfekt att dryga ut kokspadet från fläskläggen med och ger ännu godare smak.

Och eftersom det närmar sig jul så blir det ju snart en ny burk med skinkspad att använda nästa gånge. Eller att koka rotsakerna i till rotmos.

Nej, det lutar åt ugnsgratinerad korv med blomkålsmos idag. Jag har i frysen ett paket med s.k tjock grillkorv från Lidl med hög kötthalt och väldigt smakrik. Dessa brukar jag snitta på längden och bre lite dijonsenap i skåran.

Sedan lite hackad rödlök och tacosås innan jag toppar med riven ost och kör dem på hög värme i ugnen.

Och blomkål passade jag på att köpa i tisdags då jag var till Lidl. Som ju tar bort momsen på all frukt och grönt på tisdagarna. Vet inte om det är lokalt eller över hela landet.

Därmed ska jag gå och stryka mina skjortor som ännu inte blivit gjort den senaste tvättstugedagen.

Ha en härlig torrsdag, kära ordbrukare i slott och kyffe i vårt avlånga land!

Vi ses!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20 21
22
23
24
25 26
27 28
29
30
<<< November 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards