Alla inlägg den 18 november 2023

Av Göran - 18 november 2023 08:31

Go´lördagmorgon på er grevar och baroner och annat löst folk! Soligt och minus tio grader här på Sveriges midja.

Nu har det varit såpass kallt såpass länge att vi t.o.m har is på havet ett stenkast från mitt hem.

Och jag minns inte ens när vi senast hade det. Vissa år har det förvisso bildats en tunn ishinna men så fort vädret slagit om till plusgrader och lite blåst har den försvunnit.

Under min uppväxt säger mitt minne att det var is på havet varje vinter. Jag kan minnas fel med tanke på hur många år som gått sen dess. Jag minns också att vi hade två vintrar på 90-talet då isen räckte ända ner till Stockholmstrakten.

Så om kylan håller i sig lär isbrytarna få jobba innan våren kommer.

För ett tag sen skrev jag några kritiska inlägg om USA och deras hjärntvätt av sina innevånare. Den pågår förstås fortfarande. Jag ser det varje dag i små översatta rutor eller filmsnutar på Facebook.

Små sedelärande snuttar eller text som påminner folk om att de ska veta sin plats i näringskedjan.

Sen dess har jag kommit på att det även hos oss pågår hjärntvätt. Från både näringsliv och etablisemanget i övrigt.

Men den allra mest påtagliga jag insett nu är den från SD.

Ja, just det där partiet som alla som läser regelbundet här vet att jag inte har några varma känslor för.

När jag vill fördriva tid en stund hamnar jag ofta på Youtube. På gott och ont. Och jag kan inte ens räkna alla de kanaler som där jobbar stenhårt för att lyfta fram Sverigedemokraternas budskap.

Det är små filmer där man gör sitt bästa för att förlöjliga främst S och MP. Eller att förlöjliga Greta Thunberg och andra som krigar för att rädda klimatet. De flesta av dessa kanaler är absolut klimatförnekare. De menar att det bara är bluff att vi håller på att förstöra vår miljö för all framtid.

Det är intervjuer med "intressanta" människor. Som då förstås delar SD;s syn på verkligheten. Och "vet" en massa saker.

Ibland låter jag mig luras in på nån av dem men brukar ganska fort upptäcka vilken agenda de har.

Hur kommer det sig att det bara är just de som jobbar på det sättet? Jag gissar att det finns minst hundra såna för jag har säkert inte hittat alla. Men inte en enda kanal har jag hittat där det är tydligt att den stöder något av de "gamla" partierna. 

Men SD;s är inte svåra att hitta. Bokstavskombinationen SWE finns ofta som en del av namnet på kanalerna. Eller ordet "fri" som även amerikanerna flitigt använder. Är SD mer moderna i sin jakt på procentenheter?

Svaret på det kanske vi får i nästa val. Då siktar nog Jimmie på att bli statsminister. Ve oss!

Men bensinpriset fortsätter att falla, ett litet glädjämne åtminstone. Men inte på grund av varken SD eller resten av Tidö-trojkan.

(Först råkade jag skriva Tidölaget men insåg att det kunde föra någons tankar till ett annat ord.Som syftar på könsumgänge mellan människa och djur... Så jag ändrade till trojka istället)


Jag kan ju minnas fel men jag har för mig att flera av de partierna lovade kraftiga sänkningar av skatten på drivmedel inför valet ifjol. Nån mer som minns likadant?

När jag tankade Madame Citroen igår betingade en liter 95-oktanig bensin 19 kronor och lika många ören. Förra gången jag fyllde på fick jag betala över 21 kr/litern.

Det gäller att ta vara på de små glädjeämnen som livet ändå erbjuder en i tider som dessa.

Och jag är tacksam över att det här skitåret snart är över så jag får lite mer pengar att leva av varje månad. För från och med januari sjunker min månatliga skattebetalning med c:a 2700 kr per månad. Pengar som absolut kommer att göra livet lite enklare. I april kommer sen skatteåterbäringen. Som bör bli minst lika stor som ifjol. Då fick jag drygt 8000 tillbaka. Och i julli kommer sstraffskatten jag betalar hela det här året i retur.

Ännu vet ingen riktigt hur de väljer att utforma den återbäringen men jag tycker att det borde hanteras som all annan överskjutande skatt. D.v.s med ränta på pengarna. Rätt ska vara rätt!

DET beslutet är också det enda av nuvarande regering som jag jublar och applåderar åt. Och jag känner stolthet över att veta att jag var en del av den rörelse som tvingade dem att "göra en pudel". För det vaj precis vad de egentligen gjorde även om ingen direkt medgav att de själva gjort något fel utan fortsatte att skylla på varandra.

Men det är ju så politiken har blivit. Det primära för dem är att kasta skit på andra sidan.

Klockan har passerat nio och jag ska väl börja avrunda mitt svamlande. Snart måste jag ju klä på både mig och Thea för morgonpromenaden. Såhär ser lilla fröken ut i sin fina tröja som jag tror att f.d matte har stickat åt henne. Notera gärna den höga svansföringen. Inget fel på självförtroendet där, inte!

 

Än så länge snusar hon och sover på min säng bakom min rygg. Men jag vet att hennes inre klocka (som äntligen är inkörd på vintertid) kommer att väcka henne och komma och föreslå att vi ska gå ut.

Ha nu en riktigt härlig lördag och helg, kära ordbrukare i Mörbylånga, Övertorneå, Kortedala och Öregrund.

Eller var ni nu framlever era dagar...

Vi ses!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20 21
22
23
24
25 26
27 28
29
30
<<< November 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards