Direktlänk till inlägg 26 augusti 2022

Jodå, de finns i år också

Av Göran - 26 augusti 2022 08:47

 

Ska jag vara riktigt ärlig, och det ska man ju, så är bilden från förra året. Det var först när jag rensat dem och lagt dem i stekpannan som jag kom på att jag borde ha fotat av dem så jag kan skryta lite i bloggen. Men jag mindes också att jag hade bilder kvar i arkiven från förra årets skörd. Och ska jag vara ännu ärligare så hade jag inte riktigt så mycket som på bilden med mig hem igår. Men det jag hade räcker till rätt många varma mackor och stuvningen håller sig ju i kylen några dagar. 

Till min glädje hittade jag även några rödgula trumpetsvampar och trattkantareller så även där ser skörden lovande ut även om jag aldrig åkte till det bästa svamppstället för dessa arter. Det får bli en annan dag.

När jag går i skogen tänker jag ibland på hur lyckligt lottad jag är som är född i Sverige med vår allemansrätt. Som är så självklar för oss svenskar men inte i så många andra länder.

Men Sverige är ju inte bara allemansrätten heller. Jag får hela tiden svårare att respektera "överheten", D.v.s regering, riksdag och rättsväsendet. På Youtube finns en hel massa kanaler som spinner på olika trådar kring t.ex Palmemordet. Många är ju förstås virrhjärnor som fantiserar fritt, den ena vildare än den andra. Men så finns det några oerhört seriösa människor som jag följer och vad de håller på att gräva fram är fruktansvärt omskakande.

Jag skulle kunnat lägga ut länkar men den som vill titta själv får höra av sig så kan ni få direktlänkar till dem.

Jag trodde aldrig på Chrille P och inte heller på deras senaste förslag på mördare, Skandiamannen. Utan från dag ett nästan har jag haft känslan att krafter inom polisen är inblandade. Idag är jag så gott som helt säker på det och inte bara poliser utan även rättsväsendet. En av de jag följer jobbar med audiologi och har analyserat bl.a banden från SOS Alarm under mordnatten. Bevisen är så starka att jag inte fattar varför ingen åklagare vågar ta i dem utan de bara ignorerar alltihop. Vilket jag tycker tyder på att hela historien är större och mycket mer upprörande än vi kan föreställa oss. Som exempel kan ju nämnas att såväl Carl Lidbom  (då ambassadör i Paris), Hans Holmér och Ingvar Carlsson vid olika tillfällen sagt ungefär samma sak mer eller mindre offentligt. Att den dag sanningen om Palmemordet kommer i dagen så kommer den att skaka Sverige i dess grundvalar.

Kan man tolka såna uttalanden på annat sätt än att de vet saker de inte berättar? Jag kan det inte.

Sen är det allt klanteri med själva utredningen. Dokument som försvunnit, vittnen som bara sopas undan, kulorna man hittade på Sveavägen som ser het oskadade ut och sem desutom rengjordes så man inte kunde säkra DNA från dem. Polisens tekniker sökte i sju timmar bl.a med metalldetektor dygnet efter mordet utan att hitta något. Sen hihttar två privatperosner kulor nån dag senare. "Är´nt´ e könstut"?

Har de här privatspanarna rätt så är det här en härvan sjufalt större än vi kunde tro. Då har ett tresiffrigt antal människor berövats livet för att de kommit sanningen för nära, När Estonia sänktes (för jag är säker på att det inte var en olycka utan en sprängning) fanns dryga 40 poliser med insyn i Palmeutredningen ombord. Tillfällighet? Tja, var och en får ju tro vad man vill men jag tror det inte.

Har de här herrarna rätt, för de jag talar om råkar vara just herrar, och lyckas få någon med makt att agera för att ta bort alla dimridåer och villospår som man planterat, då får vi alla omvärdera vår bild av Sverige som rättsstat.

Då har vi en korruption som italienska eller ryska maffiaan skulle vara avundsjuka på.

Möjligen är det också på det viset att de ledande i konspiratinen utsattes för hårt tryck utifrån och då från USA, CIA och ytterst deras dåvarande president Ronald Reagan. Vissa amerikanska medier hade ju kablat ut mordet innan det ens hade skett. Förklara det för mig om du kan!

Kanske upplevde de att de inte hade nåt val, jag vet inte. 

Eller så är mina spanare helt och hållet ute och cyklar och jag en idiot utan insyn i den verkliga utredningen som låter mig luras av mytomaner. För det finns, som sagt, såna också som driver egna kanaler på Youtube och andra ställen. Men det kan också vara så att den verkliga sanningen överträffar även de mest vansinniga teorier som framförts i ärendet.

Jag hoppas verkligen att någon tidning, radio- eller TV-kanal med rikstäckning har mod och ryggrad nog att låta de här killarna komma till tals offentligt och därmed sätta tryck på de som lägger locket på.

Tvinga fram sanningen helt enkelt. Jag tror att Sverige skulle må väldigt bra på längre sikt av det för det här mordet har traumatiserat oss så länge och det blir bara värre för varje nytt villospår som presenteras.

Av de inblandade är det väl bara den som höll i vapnet som kan ställas inför rätta. Man tog ju bort preskriptionstiden för mord, som man sa, för att kunna arbeta vidare med mordet på Olof Palme. Men kanske tog man bort den av en annan anledning - för att kunna hemligstämpla delar av utredningen så länge att alla som var med 1986 är döda då den går ut. Jag börjar mer och mer att luta åt det senare.

Min bild av landet jag föddes och växte upp i har alltså förändrats ordentligt de senaste månaderna. Illusion efter illusion faller platt och jag tvivlar bara mer och mer på att vi är så bra som många trott.

Nåja, den som lever får se och inom närmaste tiden har de lovat att presentera ännu mer bevis som de säger är än mer graverande. 

Jag tvivlar dock ändå på att vi får sanningen i dagen. De kommer att lägga ut nya dimridåer, nya villospår...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 17 maj 13:40

Som de flesta av mina trognaste ordbrukare redan vet så funderar jag en hel del över likheter och skillnader mellan Sverige förr och nu, mellan Sverige och världen. Och då framför allt skilnaderna mellan oss och USA. Och jag vill, för död och pina,...

Av Göran - Torsdag 16 maj 11:43

Nästan nyss var det vinter. Sen kom våren smygande på tårna men motades ut av senkommen snö igen. Som inte stannade så länge utan försvann på några dagar. Men man hann knappt ens njuta av våren för de senaste tre dagarna har vi haft nästan sommarvä...

Av Göran - Onsdag 15 maj 12:42

På mitt förra inlägg fick jag en kommentar från Krister. Han skrev att reklamen spaltade upp min blogg alldeles för mycket. Jag svarade lite uppgivet att jag var medveten om saken men inte visste vad jag skulle göra åt det. Det vet jag nu. Och har ...

Av Göran - Tisdag 14 maj 11:45

Succé även igår i hockey-VM för vårt käraste landslag, Tre Kronor. Igår var det Tysklands tur att få en lektion i "hur den svenska grisen biter". Citatet vet jag inte varifrån det kommer men jag gillar att använda det emellanåt. Det blev rena, rama...

Av Göran - Måndag 13 maj 08:23


Den trettonde idag. Men inte fredag den trettonde som jag hade som rubrik på mitt hittills enda blogginlägg för detta datum. Lite märkligt att det bara finns ett eftersom jag redan för två år sedan satte upp målet att varje datum på året skulle inneh...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12 13 14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards