Alla inlägg den 17 augusti 2022

Av Göran - 17 augusti 2022 22:59

Sen onsdag kväll men jag ger mig på att plita ner några ord ändå. Dagen har varit ganska lugn eftersom finanserna inte är de bästa just nu. Och det är först vid midnatt som månadens första utbetalning av pensionen kommer. För just min personliga del kommer den i fyra poster. Den största alltså imorgon och sen kommer resten runt den 25;e.

Därför ekar det också ganska glest i kyl och frys. När jag kollade imorse var det mest intressanta en plastlåda med tärnat kött, korvoch skinka så jag lekte med tanken på att sno ihop en pyttipanna. Kalla kokta potatisar låg i en skål i kylskåpet men då jag tog fram den insåg jag att jag måste hitta på nåt annat eftersom mina "kallpärer" hade åldrats mer än jag trodde innan.

Så istället förkokade jag lite ris och när blandningen från frysformen hade stekt klart tillsammans med en hackad gul lök rörde jag ner riset och lät det stekas en stund också. Och vips var min rispytt färdig. Jag gjorde som jag brukar med vanlig pyttipanna, att jag hällde i några droppar Worchestershiresås och det lyfte även denna anrättning.

Minns att min mormor då och då lagade nåt liknande och kallade det risotto. Inte många köksmästare hade gått med på det namnet utam säkert kallat det rispytt. Risotto är ju liksom lite annorlunda även om du kan smojsa ner lite vad du vill även i det

Annars så.... är jag, för ovanlighetens skull, tacksam mot min TV- och internetleverantör. För jag fick idag en fin preeesent från dem som gladde mig mycket. Jag skriver inte ut namnet på företaget för då är det alltid någon anställd där som måste kommentera och försvara dem. Men jag kan säga att förr i tiden började namnet på Tele och slutade med  verket. Och vad var det då för present jag fick?

Jo, från och med 20/8 kommer jag att kunna se fotboll från allsvenskan och superettan utan extra kostnad säsongen ut. Det kunde jag för några år sen också eftersom det då var CMore som hade rättigheterna att sända både hockeyn och fotbollens två högsta serier. Men för 2-3 år sedan sålde fotbollsförbundet sändningsrätten till Discovery och jag skaffade då deras paket också. Då var jag ju skiftarbetare med goda inkomster. Men i höstas då jag närmade mig penioneringen valde jag att säga upp det för att minska mina utgifter med 450 kr/mån.

Det gjorde mig rätt besviken men under den gångna vårsäsongen har jag tröstat mig med att GIF Sundsvall ändå spelat så dåligt att de nog inte varit nåt att se. Och 450 spänn är ju ändå 450 spänn!

Men nu får jag det alltså tillbaka säsongen ut helt kostnadsfritt. "

Tack för det, Televerket!" Minns nån mer än jag att den repliken förekom i deras reklam i TV på 90-talet?

Jag tror inte att jag någonsin förr skrivit nåt snällt om dem så för balansens skull måste jag väl berömma dem när de gör nåt bra också. Men deras evighetslånga telefonköer till kundtjänst kvarstår ju och jag är inte mindre förbannad på det även om jag, som sagt, är glad och tacksam över "presenten".

Hoppas att mina kära ordbrukare också blir uppvaktade av internetleverantörer, närstående eller andra av vilka skäl det vara månde. Att någon gör nåt som gläder er och förgyller er enkla tillvaro i Örsundsbro, Häggdånger, Motala och på Ölands norra udde. För min enkla lilla blogg gör ju knappast någon människa lyckligare.

Dock infaller nu den tid då läsaren kan glädjas åt att det är över. För den här gången!!!

Vi ses!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12 13 14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards