Direktlänk till inlägg 24 augusti 2022

Nostalgilunch

Av Göran - 24 augusti 2022 07:56

Igår var kanske lite av årets event, så här långt i alla fall. Tillsammans med kanske 75-80 andra gamlingar avåts en mycket trevlig lunch på restaurangen på Norra stadsberget. Tyvärr tänkte jag aldrg på att ta några bilder av den fantastiskka utsikten men jag kan säga att man ser hela staden plus hamninloppet med sina öar och inte minst den inte längre så nya Sundsvallbron som bär E4 över fjärden i en dryg kilometer. 

Förrätten missade jag också att föreviga för det var så mycket prat vid bordet. Men den bestod av en skiva kavring med den godaste Skagenröra jag smakat samt en klick Kalix löjrom. Varmrätten var rostad laxfilé med potatispuré och en underbart god sås samt några smörstekta kantareller. Den fotade jag i alla fall.

 

Sen tog jag väl kanske 50-60 bilder av mitt lunchsällskap. Men eftersom det bara är jag själv som känner folket så känns det inte så intressant att låta dem skylta här i bloggen. Jag vill ju inte lägga ut dagsfärska bilder av folk som inte fått chansen att bestämma om de villvisa upp sig på nätet. 

Som sagt massor av människor ochjag kan inte påstå att jag kände igen alla. Men den äldste deltagaren klarade jag i alla fall trots att det är tretttio år eller mer sen han pensionerades. En farbror vid namn Folke som fyllt hela 95 år men fortfarande är inte bara ganska rörlig men även glasklar i skallen. Jag pratade en liten stund med honom och han mindes mig fortfarande även om han inte genast kände igen mig.

Vid varje tallrik hade man lagt ut en liten rund platta med företagets logga på ena sidan och ett nummer på den andra. I flera omgångar lottade man sedan ut priser och jag hade turen att få med mig ett presentkort på 500 kr som gäller hos närmare hundra olika näringsställen i centrala staden. Butiker av alla möjliga slag, kaféer och restauranger, optiker och allt möjligt. Samma sorts presentkort som företaget delat ut till jul de senaste åren och det sista jag fick använde jag tidigare i sommar till nytt trådlöst tangentbord och datamus.

När det hela var över fick vi alla också med oss varsn påse med små presenter. Bl.a en vattenflaska, ett nyckelband, en kortlek och en fin kulspetspenna i snyggt fodral.

Så när allr var över kunde jag åka hem med lätt sinne efter ett par trevliga timmar och dessutom 500 kronor rikare!

Inte dumt! Inte dumt alls!

Därmed låter jag mig nöjas för stunden och tillönskar den lilla men naggande goda läsekretsen en trevlig onsdag. Möjligtvis kan det bli en liten skogstur idag för ryktet säger att det är gott om kantareller och blev taggsvamp i år.

Den som lever får se, kära ordbrukare! Men... vi ses igen! Förr eller senare!

"Om Gud vill å pjäxern håll´!"

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

25 augusti 2022 20:16

Det där lät ju riktigt roligt. Jag är nöjd med surströmmingskivan också. Det är kul att komma ut lite och så folk som man inte träffat på länge. Dock saknar jag dansen väldigt och nu är sommaren slut och danserna också och min rygg och fot är inte bättre men jag får väl nöja mig med att det är fint väder och varmt i vattnet och ingen mygg och den enda björnen som lufsat omkring här sköt dom i veckan.

http://skogsnuvan.bloggplatsen.se

Göran

26 augusti 2022 08:47

Ja, en få vare gla´ åt de en har när en nu int´ fick allt en ville....

 
wiper

wiper

26 augusti 2022 10:11

Norra berget är nostalgi för mig. Det var 2005 som jag var dit sist och det var väldigt förändrat. När jag var barn och mina föräldrar tog med mig dit så var det ett café och det var ingen självservering utan man fick välja bakelse och bröd från en bricka som en kvinna visade upp.

Ja du det finns många 90 åringar som är piggare än en del 70-åringar så åldern är bara en siffra. Min farmor blev nästan 105 år och hade inga hjälpmedel och var helt klar i knoppen

Vilken tur du hade i utlottningen, Grattis!. Heders åt företag som ger sina anställda presenter eller presentkort för alla är inte såna

Inte dåliga presenter ni fick med er heller. Maten ser jättegod ut. Härlig att komma ut på lite fest

Ha en skön fredag
Hälsning från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

Göran

26 augusti 2022 13:27

Ja, restaurangen har nyligen byggts om och byggts ut så jag antar att det går bra för dem. Från barndomen minns jag att man kunde beställa en s.k brödportion med en bulle, en bit sockerkaka och 2-3 småkakor till sitt kaffe. Eller varm choklad eller saft som det vväl oftast blev för mig. Dricka kaffe började jag med i tonåren.

 
wiper

wiper

27 augusti 2022 21:34

Vad bra att det går bra för restaurangen och den utvecklas. Nu kom jag ihåg det du berättar om brödportion. Så minns jag det också. Så tidigt började inte jag dricka kaffe. Varm mjölkchoklad var min favorit

http://wiper.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 17 maj 13:40

Som de flesta av mina trognaste ordbrukare redan vet så funderar jag en hel del över likheter och skillnader mellan Sverige förr och nu, mellan Sverige och världen. Och då framför allt skilnaderna mellan oss och USA. Och jag vill, för död och pina,...

Av Göran - Torsdag 16 maj 11:43

Nästan nyss var det vinter. Sen kom våren smygande på tårna men motades ut av senkommen snö igen. Som inte stannade så länge utan försvann på några dagar. Men man hann knappt ens njuta av våren för de senaste tre dagarna har vi haft nästan sommarvä...

Av Göran - Onsdag 15 maj 12:42

På mitt förra inlägg fick jag en kommentar från Krister. Han skrev att reklamen spaltade upp min blogg alldeles för mycket. Jag svarade lite uppgivet att jag var medveten om saken men inte visste vad jag skulle göra åt det. Det vet jag nu. Och har ...

Av Göran - Tisdag 14 maj 11:45

Succé även igår i hockey-VM för vårt käraste landslag, Tre Kronor. Igår var det Tysklands tur att få en lektion i "hur den svenska grisen biter". Citatet vet jag inte varifrån det kommer men jag gillar att använda det emellanåt. Det blev rena, rama...

Av Göran - Måndag 13 maj 08:23


Den trettonde idag. Men inte fredag den trettonde som jag hade som rubrik på mitt hittills enda blogginlägg för detta datum. Lite märkligt att det bara finns ett eftersom jag redan för två år sedan satte upp målet att varje datum på året skulle inneh...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12 13 14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards