Direktlänk till inlägg 16 augusti 2022

Elvis, hockeypremiär och valrörelse

Av Göran - 16 augusti 2022 22:02

Tänk... idag är det 45 år sedan Elvis Presley lämnade jordelivet  alldeles för ung. Och precis som när vi talar om morden på Olof Palme, Anna Lindh och Rober Kennedy så minns jag exakt var och hur jag  fick reda på det.

Den 16 augusti 1976 hade jag och dåvarande flickvännen bestämt oss för att gå på bio. I foajén till Filmstaden här i Snndsvall hade de ännu inte öppnat biljettluckorna då vi steg in.

Just då rapporterade  TT-nyheterna att Elvis hittats död och att man inte misstånkte något brott. Min första tanke minns jag också. Jag trodde att han tagit sitt liv. Rykten om droger och överdrivet kalloriintag hade cirkulerat ett tag så jag blev kanske inte jätteförvånad. Inte heller var jag väl hans allra största fan även om jag gillade en del av det han gjort.

Det där minns jag alltså klockrent. Men vilken film vi kommit för att se har jag ingen aning om.

Kanske var det "Saturday night fever". Den borde väl ligga ungefär rätt i tiden. Eller så var filmen så dålig att man genast förträngde att man ens sett den.

Nåja, jag hoppas att Elvis vilar i frid. Lite synd att han inte fick vara med lite längre dock.

Annars har det varit en premiär idag. Säsoongens första träningsmatch i hockey har spelats i Hudiksvall mellan Timrå och Brynäs och C-More hade vänligheten att sända den i TV. Varför den spelades i Hudiksvall vet jag inte alls men kanske för att det ligger väl rätt nära mitten på sträckan mellan Gävle och Timrå. Båda lagen fick ungefär lika långt att ´åka, alltså.

Och det blev en oväntat trevlig match att titta på. Medveten om att de inte varit på is i mer än några dagar förvåntade jag mig inte större finesser. Båda klubbarna har ju satsat hårt på att bygga starkare lag än förra året och hur långt det sen räcker får vi väl se när det drar igång på allvar om en dryg månad. Men det var ändå kul att se på och mitt lag vann matchen med 8-4. Fortsättning följer...

När hockeyn var över tittade jag ett slag på partiledardebatten på Expressen-TV och häpnade faktiskt över att C med Annie Lööf i spetsen numera tycks ha tagit avstånd nu från de andra i den tidigare alliansen. Jag tittade inte länge men nog blev jag helt säker på att fr.o.m nu är centern helt beredda på att att både samasrbeta med S, MP och åven nu med V, om jag fattade rätt. Det blev kanske nödvändigt för C att göra et vägval. Och eftersom de ju, i likhet med S och V i grunden är ett fokkrörelseparti så kanske det faller sig mer naturligt.

En annan sak som förvånade mig var att nya ledaren för liberalerna stod i rutan och sa att staten måste ta tillbaka ansvaret för skolan så att elever i hela landet kan få sammaa kvalitet på sin utbildning. Först tolkade jag det som att han ville lägga ner experimentet där skolan blev ytterligare en marknad där de redan förmögna kan berika sig än mer. Men det kanske inte var så han menade. Hur som helst så får de ju knappast igenom det även om de hamnar i regeringsställning efter valet. För de andra på båbruna sidan skulle aldrig röra friskolorna.

Personligen ser jag dem dock bara som ännu ett dyrt experiment som gjort en handfull rika människor ånnu rikare på samma gång som elevrna fått sämre utbildning i den heliga vinstens namn. Våra skatter för skolväsendet ska gå tillbaka till eleverna och personalen om det skulle bli nåt över. Inte till konton i Schweiz eller Monaco!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 17 maj 13:40

Som de flesta av mina trognaste ordbrukare redan vet så funderar jag en hel del över likheter och skillnader mellan Sverige förr och nu, mellan Sverige och världen. Och då framför allt skilnaderna mellan oss och USA. Och jag vill, för död och pina,...

Av Göran - Torsdag 16 maj 11:43

Nästan nyss var det vinter. Sen kom våren smygande på tårna men motades ut av senkommen snö igen. Som inte stannade så länge utan försvann på några dagar. Men man hann knappt ens njuta av våren för de senaste tre dagarna har vi haft nästan sommarvä...

Av Göran - Onsdag 15 maj 12:42

På mitt förra inlägg fick jag en kommentar från Krister. Han skrev att reklamen spaltade upp min blogg alldeles för mycket. Jag svarade lite uppgivet att jag var medveten om saken men inte visste vad jag skulle göra åt det. Det vet jag nu. Och har ...

Av Göran - Tisdag 14 maj 11:45

Succé även igår i hockey-VM för vårt käraste landslag, Tre Kronor. Igår var det Tysklands tur att få en lektion i "hur den svenska grisen biter". Citatet vet jag inte varifrån det kommer men jag gillar att använda det emellanåt. Det blev rena, rama...

Av Göran - Måndag 13 maj 08:23


Den trettonde idag. Men inte fredag den trettonde som jag hade som rubrik på mitt hittills enda blogginlägg för detta datum. Lite märkligt att det bara finns ett eftersom jag redan för två år sedan satte upp målet att varje datum på året skulle inneh...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12 13 14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards