Alla inlägg den 22 juli 2022

Av Göran - 22 juli 2022 07:04

  

Sorgens dag idag. Litegrand. Från och med nästa år måste jag hitta ett annat fabrikat av surströmming för nu slår Oskars i Tynderö vantarna i bordet och lägger ner salteriet. Den industriella utfiskningen av Östersjön och Bottenhavet gör att strömmingen är på väg att utrotas. Det gör att lokala småfiskares fångster blir mindrre och så även fiskarna de får. Så årets inläggnng blir den sista från salteriet i Tynderö

Och jag häpnar igen över hur korkade makthavarna är som inte lyssnat på lokala fiskare längs Norrlandskusten som varnat i flera år för vad man håller på att ställa till genom att tillåta de där jättetrålarna att dränera hela detta innanhav på strömming.

För c:a 35 år sedan kryllade havet här utanför av torsk och den blev därför ganska billig mat att köpa. Då fick fiskerinäringen på västkusten och i sydsverige reda på det så man sökte och fick tillstånd att åka upp hit med sina gigantiska trålare- Så stora fiskebåtar hade jag aldrig sett här innan och jag minns hur jag satt en kväll i glada vänners lag och hade fest i en lokal med utsikt över hamninloppet. Vi såg säkert 25-30st såna där monsterfartyg glida in i hamnen här. Nån dag senare hade jag fått höra att man kunde handla färs§k fisk idrekt från båtarna när de gled in i hamnen här så jag åkte dit och köpte hem säkert 5-6 kg torskfiléer för nästan inga pengar alls.

Och det var ju inte bara här i Sundsvall utan i alla städer och fisklägen längs norrlandskusten fanns lika många och lika stora båtar.

Detta hänsynslösa rovfiske tömde i stort sett havet här på torsk och det är först på de senaste tio åren som bestånden börjat öka igen. Hur många yrkesfiskare häromkring som tvingades flytta eller lägga ner sitt fiskande vet jag inte men det var åtskilliga.

Och nu sker alltså samma sak med strömmingen. Och det handlar ju inte bara om att ett företag går i graven utan man har ju rubbat och förstört ett helt ekosystem!

Varför lärde man sig ingenting på 80-talet, kan jag undra.

Nu älskar ju inte alla surströmming men bland oss som gör det så vet jag att många med mig tycker att Oskars är bästa sorten. Jag minns inte ens när jag senast köpte nåt annat fabrikat. Kanske för 35-40 år sedan då det fanns två salterier i Tynderö, strax norr om Timrå. På den tiden fanns även Oxvkens salteri och deras inläggningar höll ungefär samma klass som Oskars.

Och det lär säkert bli fler salterier som får lägga ner för det ser likadant ut från Ölands södra udde till Haparanda.

Så... snälla, snälla makthavare som ger tillstånd till det här - dra in alla dessa tillstånd IDAG! Det är redan för sent men ska bestånden av denna läckra fisk någonsin återhämta sig så finns ingen tid att förlora.

Och än en gång... Tack för all god surströmming, Oskars! Jag glömmer er aldrig. Vila i frid!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards