Direktlänk till inlägg 22 juli 2022

Tack för allt, Oskars!

Av Göran - 22 juli 2022 07:04

  

Sorgens dag idag. Litegrand. Från och med nästa år måste jag hitta ett annat fabrikat av surströmming för nu slår Oskars i Tynderö vantarna i bordet och lägger ner salteriet. Den industriella utfiskningen av Östersjön och Bottenhavet gör att strömmingen är på väg att utrotas. Det gör att lokala småfiskares fångster blir mindrre och så även fiskarna de får. Så årets inläggnng blir den sista från salteriet i Tynderö

Och jag häpnar igen över hur korkade makthavarna är som inte lyssnat på lokala fiskare längs Norrlandskusten som varnat i flera år för vad man håller på att ställa till genom att tillåta de där jättetrålarna att dränera hela detta innanhav på strömming.

För c:a 35 år sedan kryllade havet här utanför av torsk och den blev därför ganska billig mat att köpa. Då fick fiskerinäringen på västkusten och i sydsverige reda på det så man sökte och fick tillstånd att åka upp hit med sina gigantiska trålare- Så stora fiskebåtar hade jag aldrig sett här innan och jag minns hur jag satt en kväll i glada vänners lag och hade fest i en lokal med utsikt över hamninloppet. Vi såg säkert 25-30st såna där monsterfartyg glida in i hamnen här. Nån dag senare hade jag fått höra att man kunde handla färs§k fisk idrekt från båtarna när de gled in i hamnen här så jag åkte dit och köpte hem säkert 5-6 kg torskfiléer för nästan inga pengar alls.

Och det var ju inte bara här i Sundsvall utan i alla städer och fisklägen längs norrlandskusten fanns lika många och lika stora båtar.

Detta hänsynslösa rovfiske tömde i stort sett havet här på torsk och det är först på de senaste tio åren som bestånden börjat öka igen. Hur många yrkesfiskare häromkring som tvingades flytta eller lägga ner sitt fiskande vet jag inte men det var åtskilliga.

Och nu sker alltså samma sak med strömmingen. Och det handlar ju inte bara om att ett företag går i graven utan man har ju rubbat och förstört ett helt ekosystem!

Varför lärde man sig ingenting på 80-talet, kan jag undra.

Nu älskar ju inte alla surströmming men bland oss som gör det så vet jag att många med mig tycker att Oskars är bästa sorten. Jag minns inte ens när jag senast köpte nåt annat fabrikat. Kanske för 35-40 år sedan då det fanns två salterier i Tynderö, strax norr om Timrå. På den tiden fanns även Oxvkens salteri och deras inläggningar höll ungefär samma klass som Oskars.

Och det lär säkert bli fler salterier som får lägga ner för det ser likadant ut från Ölands södra udde till Haparanda.

Så... snälla, snälla makthavare som ger tillstånd till det här - dra in alla dessa tillstånd IDAG! Det är redan för sent men ska bestånden av denna läckra fisk någonsin återhämta sig så finns ingen tid att förlora.

Och än en gång... Tack för all god surströmming, Oskars! Jag glömmer er aldrig. Vila i frid!

 
 
Ingen bild

jammar

22 juli 2022 09:31

Skulle köpa i går men surströmmingen var slut.
Ha det gott..

Göran

22 juli 2022 11:44

Jo, det kan jag tänka mig. Blir nog många som hamstrar Oskars nu för jag vet att väldigt många håller med mig om att den är godast. Och allra bäst, tycker jag dem är efter ett eller två års lagring. Då burkarna är sådär härligt knubbiga och fisken släpper så lätt från ryggbenet. En gånghar jag ätit tre år gammal surströmming men då smakade den inte så bra. Så två år är nog gränsen.

 
Amisa

Amisa

22 juli 2022 10:15

Är inte risken stor att även andra producenter lägger av nu, då det är tillgången på strömming som är problemet? Vår strömming fiskas upp med stora trålar för att bli mat till odlad fisk som t ex odlad norsk lax. Om människor skulle sluta upp att köpa odlad lax så skulle förmodligen tillgången på strömming inte vara ett problem. Återigen är det vårt eget beteende som leder till obalans i ekosystemet och så länge vi inte inser det och förändrar vårt beteende så kommer problemet att kvarstå.

Även vildlax finns på marknaden, så det innebär inte att vi måste sluta upp att äta lax. En del av problemet är nog att "matindustrin" inriktar sig på endast ett fåtal fiskarter och dammsuger haven på dom, medan dom helt ratar andra fiskarter och så har vi skapat en obalans. Ett annat problem är väl också att världens befolkning ökar och det är fler munnar som ska mättas.

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

Göran

22 juli 2022 11:40

Du har alldeles rätt. Men tyvärr är det fler som sätter den egna plånbokens väl o ve framför naturens eller havet. Risken är mycket stor att vi snart står helt utan salterier i Sverige. De enda som lär klara sig är väl de där små salterierna på västkusten där de har Nordsjön att fiska i. Och den är inte på långa vägar lika känslig som Östersjön.

 
wiper

wiper

25 juli 2022 16:10

Det känns även sorgligt för mig som växt upp med surströmming och en av dom bästa var Oscars. Håller med om det du förmedlar så bra. Sen har vi detta med nedskräpningar också som förstör våra vattendrag och haven. Det är så mycket skit av plast och annat som slängs och sen hamnar i våra vattendrag.

http://wiper.bloggplatsen.se

Göran

25 juli 2022 16:15

Ja, det också. Men strömmingens öde beror mest på utfiskningen av jättetrålarna från vår syd- och västkust. Såna båtar har aldrig funnits här omkring. De tömmer Östersjön på fisk som sedan ska användas för att mata fisken i deras odlingar. Eller till djurmat. Jag kan inte fatta att de fått tillstånd och får fortsätta dessutom. En kompis som sprtfiskar mycket både i havet och älvarna säger att det märks tydligt från år till år hue både torsk, sik, lax, havsöring och strömming minskar i havet och våra älvar. Förjävligt! Man förstör ett helt ekosystem. Med maktens goda minne!

 
wiper

wiper

25 juli 2022 18:53

Det låter som att dom inte har koll på nåt utan bara låter det fortsätta att gå åt helsike. Det är verkligen förjävligt

http://wiper.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 17 maj 13:40

Som de flesta av mina trognaste ordbrukare redan vet så funderar jag en hel del över likheter och skillnader mellan Sverige förr och nu, mellan Sverige och världen. Och då framför allt skilnaderna mellan oss och USA. Och jag vill, för död och pina,...

Av Göran - Torsdag 16 maj 11:43

Nästan nyss var det vinter. Sen kom våren smygande på tårna men motades ut av senkommen snö igen. Som inte stannade så länge utan försvann på några dagar. Men man hann knappt ens njuta av våren för de senaste tre dagarna har vi haft nästan sommarvä...

Av Göran - Onsdag 15 maj 12:42

På mitt förra inlägg fick jag en kommentar från Krister. Han skrev att reklamen spaltade upp min blogg alldeles för mycket. Jag svarade lite uppgivet att jag var medveten om saken men inte visste vad jag skulle göra åt det. Det vet jag nu. Och har ...

Av Göran - Tisdag 14 maj 11:45

Succé även igår i hockey-VM för vårt käraste landslag, Tre Kronor. Igår var det Tysklands tur att få en lektion i "hur den svenska grisen biter". Citatet vet jag inte varifrån det kommer men jag gillar att använda det emellanåt. Det blev rena, rama...

Av Göran - Måndag 13 maj 08:23


Den trettonde idag. Men inte fredag den trettonde som jag hade som rubrik på mitt hittills enda blogginlägg för detta datum. Lite märkligt att det bara finns ett eftersom jag redan för två år sedan satte upp målet att varje datum på året skulle inneh...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards