Alla inlägg den 4 juli 2022

Av Göran - 4 juli 2022 11:35

Håller jag på att bli en såndär grinig gammal surgubbe? Eller har jag kanske redan varit det redan hur länge som helst och bara blivit änhnu lite grinigare? Det oroar mig en aning, måste jag medge.

Just nu är det precis den här bloggportalen som irriterar mig. Vaför? Jo, av samma anledning som jag flera gånger förr stört mig på - den där förbannade reklamen.

Först satte de in den där listen i bildens nedkant som poppar upp då och då när man byter sida. Slumpar eller går in på sina favoritbloggares sidor. Som om inte det räckte fyllde de på med en reklamruta mitt i bild som jag upplever kommer ännu oftare på senaste tiden. 

De varierar i utseende och format och dessutom varierar det hur de släcks ned. Där du stänger ner den ena reklamrutan kan det finnas en knapp som tar dig till företagets hemsida där de tycker att du ska köpa avmagringspiller, strumpor, verktyg, klockor eller prenumerera på olika tidskrifter.

Och gillar man, som jag, att slumpa runt så kan du inte byta sida mer än två gånger innan nästa jävla reklamruta ploppar upp framför ögonen. Är det bara jag eller finns det fler som tycker att det är oerhört störande?

Förut när jag skriviot om samma sak har jag flera gånger fått kommentarer där man sagt t.ex; "Nej, reklamen tittar jag inte på. När det kommer på TV;n går jag därifrån en stund!"

Men om nån säger att de inte tittar på reklam alls så undrar jag; Hur FAN gör du då???

HUR i herrans namn kommer man undan alla dessa annonser som finns överallt på nätet? Plus det vi får genom övriga media? Plus det som kastas ner genom brevinkastet? 

INGEN kommer undan reklamen! Den är ju överallt. ÖVERALLT!!! Går jag ut på stan så vimlar det av skyltar med reklam för miljarder varor och tjänster. Sätter jag mig på en nuss, ett tåg eller flygplan så är det samma sak. Jag behöver ju bara ta fram telefonen för att spela gratis-spel jag tankat ner. Reklam stup i kvarten där med!

Och den har aldrig varit så påträngande som nu. Du får den i dig hur mycket du än försöker att inte se och höra.

Jag ska hänga upp en skylt på min ytterdörr där jag undanber mig reklam. Får väl se om de som bär ut den bryr sig eller fortsätter bomba mig med kilovis glättiga reklamblad varje månad.

Och vad ska det inte kosta sen? Kostnaden företaget har för den hamnar ju till syvende og sidst på dig och mig.

Så även om du kanske kan stålsätta dig mot att läsa reklamen så kommer du jävlar inte undan att BETALA för den.

Givevis hamnar ju dessa kostnader på priset du och jag betalar då vi handlar våra förnödenheter. Så vi är ju dubbelt lurade, kan man säga. Först bombar de oss med erklam som vi inte bett om och sen får vi alla pröjsa för den vare sig vi vill eller inte.

Viss reklam kan jag hålla med om att jag har lite nytta av. Då talar jag om veckobladen från ICA, Willys, Lidl m.fl Men de två förstnämnda kan jag enkelt leta upp själv på nätet och kolla vad de har för priser jag gillar. Och från Lidl har jag en app i telefonen. Men allt det andra hoppas jag att de låter bli att lägga i mitt brevinkast i fortsättningen.

Nu ska jag åka en sväng förbi Willys och köpa Scans falukorv för 24:90. Samt ett paket smör från lokala butiken förbara 29:90. Men jag hade, som sagt, enkelt hittat dem utan att en massa onödigt papper ska kastas in på min dörrmatta. Papper som jag sedan måste bära till återvinningscentralen för att bli nytt papper med ny reklam på...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards