Alla inlägg den 20 juli 2022

Av Göran - 20 juli 2022 07:52

Visste du att det är ölets dag idag? En gammal ungdomsföräslkelse som jag numera har en vänrelation med på FB har två söner som startat upp ett lokalt bryggeri och tipsade mig om att testa Fjällbryggarna, som det heter. Efter ganska lång tid fickk jag syn på dem på systemet i våras och gick dit för att titta närmare. De visade sig vara attans dyra, dock, Nästan 30 kr/st för 33 cl burkar. Men jag köpte ändå 2 st för att ärligt kunna säga tiil henne att jag hadeprovat dem.

Och... Tja, vad såger man? De var goda. Riktigt goda till och med. Men inte så goda att de var värde mer än dubbelt avad man får ge för t.ex 50 cl Norrland Guld eller Mariestads, soom jag också tycker om.

Just Norrlands står det 4 burkar av i mitt kylskåp så framemot kvällskanten kanske jag sprättar en eller två och firar.

Annars är jag väl egentligen inte så mycket föratt bry mig om alla de där dagarna som instiftats på senare år för att upppmärksamma alla möjliga olika livsmedel och annat.

Nej, den ena dagen är den andra ganska lik i mitt händelsefattiga pensionärsliv. På senaste året har jag liksom känt mig så håglös och haft svårt att företa mig något fast jag vet att jag borde. Man ska ju inte fylla livet med dagar utan fylla dagarna med liv, har jag ju fått lära mig. Och jag säger inte alls emot. Såklart borde man det.

Och det finns ju massor som jag vet behöver göras men som jag liksom inte kommer till skott med. Dock tog jag mig i kragen en stund igår och påbörjade en storstädning. Mitt eget sovrum och badrummet sanerades igår och det kändes bra att vakna imorse i ett fräscht rum med ordning och rena golv. Lika bra kändes det att kliva in i ett skinande rent badrum så tanken är att jag idag ska fortsätta med köket och vardagsrummet. Såvida nu inte latmasken som bor i min ryggrad frestar mig att skjuta upp det en dag till eller två.

Madame Citroen skulle också behöva en invärtes uppfräschnng avseende rutor, säten, golv och instrumentpanaler. Källarförrådet är också en sorglig historia. Så sorglig att det bär emot att ens titta in där. Och det TROTS att jag så väl vet att bara jag sätter igång så går det ganska snabbt att få till en ordning som jag kan vara nöjd med.

Men om jag även idag tar mig i kragen och prickar av kök och vardagsrum så känns det jävligt bra när det är klart, det vet jag ju. Och då kommer jag säkert att tycka att jag förtjänar en eller fler av de där kalla, goda pilsnerburkarna.

Om ingen annan belönar en så får man väl belöna sig själv då. Att det sen "bara" är onsdag spelar ju ingen som helst roll. Jag har ju inga tider att passa imorgon heller så vem bryr sig om veckodagars namn.

När städningen (förhoppnngsvis) är klar ska här lagas hemgjord pyttipanna för plastpytsen med köttrester för ändamålet börjar bli full så det är dags. Jag tärnar och råsteker potatisen allra först och när den börjar mjukna lägger jag i hackad lök som får fräsa med tills den också mjuknat. Då är det dags att lägga i "sovlet" och den här gången innehåller min pyttlåda såväl nöt- som fläskkött. lite rökt kassler och lite korv.

Salt och peppar förstås och strax innan servering ringlar jag över och rör ner en skvätt av den där såsen som så få kan uttala rätt. Worchestershiresås stavas det och det räcker ju att man vet det. Det sistnämnda lärde jag mig av Leif Mannerström på Youtube och det är verkligen ett lyft för denna enkla men goda rätt.

Igår lagade jag, efter önskemål från min parasiterande son, något jag inte lagat eller ätit på mer än tio år. Jag gjorde fläskpannkaka och så gott som det blev lär det knappast dröja tio år till innan jag gör det igen. Rivna morötter och rårörda lingon till så har men en klassisk svensk husmanstallrik framför sig på middagsbordet.

Nej, det här matpratet väckte visst verkmästaren i magen, tror jag. För nu börjar han efterlysa frukosten som jag ännu inte gjort eller ätit.

Så jag rundar av här och går för att se efter vad som finns att frukostera på. En liten omelett kanske. Eller äggröra. 

Ha en fantastisk onsdag, kära ordbrukare och fira ölets dag i Nykvarn,  Hästveda, Hovmantorp och Hörnefors.

Vi ses igen! "Om Gud vill å pjäxer´n håll´!"

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards