Direktlänk till inlägg 26 juli 2022

De, dem och dom

Av Göran - 26 juli 2022 10:31

Det finns en blogg här på bloggplatsen som heter "språkförsvaret". Och den tycker jag är väldigt bra att den finns. Den eller de som driver den ifrågasätter t.ex ofta anglofieringen av vårt språk. Och jag är faktiskt så gammalmodig att jag också ogillar det där med att man ersätter svenska med engelska i så många sammanhang. Massor av företag har slogans på engelska fast de riktar sig till svenskar. Man gör reklam till svenskar för svenska produkter, som nästan utslutande säljs i Sverige, på engelska. Yrkestitlar byts ut för att kanske låta finare och mer intressanta. Man är inte lärling eller praktikant längre utan nu är man trainee. Man annonserar inte längre efter en underhållschef till industriföretag utan efter en maintaience officer, eller head of maintenance. Snart får vi väl läsa när någon söker en arbetsledare för städarnas avdelning att man söker en Housekeeping manager.

Vad ska det vara bra för?

Och på samma gång går barn och ungdomar ur skolan utan att ens kunna skilja på "de" och "dem". Delvis kommer väl det sig av att man i talspråk ofta använder "dom" för båda två. Och det stör mig inte, det är helt ok. Jaggör det själv också.

Men när jag läser att någon skrivit t.ex; "Dem skulle komma och hälsa på men dem kom inte för dems bil hade gott sönder" . "Gott" och "gått" uttalas visserligen likadant men då man skriver ska det väl ändå inte vara så svårt att skilja på dem.

Den generation mina barn tillhör är troligen den som är bäst någonsin i Sverige på engelska. Tack vare datoriseringen och internets intåg. Och det är förstås bra. Aldrig fel att kunna flera språk. Men vårt eget verkar inte vara lika viktigt längre. Vuxna människor säger "Sveitsch" om Schweiz eller bronsch när någon vunnit en bronsmedalj t.ex

Har svensklärarna dött ut eller bara slutat att lära ut vårt eget språk?

Jag börjar tro att vi femtiotalister var sista generationen där man lade vikt vid att lära oss använda svenskan på ett någorunda korrekt sätt.

Totalt sett så vill jag tro att skolan av idag är bättre än den jag gick i. På många sätt. Men på just det här lilla området tycker jag att skolan gått bakåt.

Har det då egentligen någon betydelse? Eller är jag bara en gnällig surgubbe som måste gnälla över något och inte kom på nåt annat just idag? Nej, jag tror faktiskt att det är viktigt att vi inte utarmar svenskan så de äldre generationen inte förstår vad den yngre säger och vice versa.

Och en god början vore kanske att lära eleverna av idag att skilja på talspråk och skriftspråk. Använd "dom" konsekvent för både de och dem om det känns lättare. Det kan jag leva med. Men skriv, för Guds skull, inte...; "Dem kommer snart"

Och det var vad jag hade att säga om den saken! Som Forrest Gump sa. (fast han sa det på engelska)

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

27 juli 2022 10:39

Lite synd tycker jag att det är att de unga inte kan läsa skriftspråk och därför inte kan läsa gamla brev och sådant. Där har man minsann missat och att skriva annat än texta kan dom inte heller. Vart tog det vägen tro.

http://skogsnuvan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Krister

27 juli 2022 15:27

Särskrivningar förekommer
ofta. Exempel:
"brunhårig sjuksköterska," som särskrivs "brun hårig sjuk sköterska."

Göran

29 juli 2022 14:52

Det har du rätt i. Det blir allt mer vanligt. Men desto roligare istället. Fast i grund o botten är det ju samma dåliga svenskakunskaper som orsakar det.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 17 maj 13:40

Som de flesta av mina trognaste ordbrukare redan vet så funderar jag en hel del över likheter och skillnader mellan Sverige förr och nu, mellan Sverige och världen. Och då framför allt skilnaderna mellan oss och USA. Och jag vill, för död och pina,...

Av Göran - Torsdag 16 maj 11:43

Nästan nyss var det vinter. Sen kom våren smygande på tårna men motades ut av senkommen snö igen. Som inte stannade så länge utan försvann på några dagar. Men man hann knappt ens njuta av våren för de senaste tre dagarna har vi haft nästan sommarvä...

Av Göran - Onsdag 15 maj 12:42

På mitt förra inlägg fick jag en kommentar från Krister. Han skrev att reklamen spaltade upp min blogg alldeles för mycket. Jag svarade lite uppgivet att jag var medveten om saken men inte visste vad jag skulle göra åt det. Det vet jag nu. Och har ...

Av Göran - Tisdag 14 maj 11:45

Succé även igår i hockey-VM för vårt käraste landslag, Tre Kronor. Igår var det Tysklands tur att få en lektion i "hur den svenska grisen biter". Citatet vet jag inte varifrån det kommer men jag gillar att använda det emellanåt. Det blev rena, rama...

Av Göran - Måndag 13 maj 08:23


Den trettonde idag. Men inte fredag den trettonde som jag hade som rubrik på mitt hittills enda blogginlägg för detta datum. Lite märkligt att det bara finns ett eftersom jag redan för två år sedan satte upp målet att varje datum på året skulle inneh...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards