Direktlänk till inlägg 23 juli 2022

Med ett nödrop

Av Göran - 23 juli 2022 09:21

Det gick vägen till sist! Jag talar förstås om vårt stolta svenska damlandslags kamp igår kväll mot Belgien i fotbolls-EM i England. Våra första tre matcher under turneringen spelades i strålande sol och extrem hetta. Men igår var det mer trditionellt engelskt väder, Snålblåst och regn. Ungefär som under de flesta matcher jag såg för 35-40 år sen på lördagarnasTipsextra i TV. Då visades en utvald match på veckans tipskupong samt att man redovisade travet i pausen och efter matchen. Minns att jag undrade då om de aldrig hade fint väder i England.

Svenskorna var storfavoriter. Enligt en enig expertis hade Belgien ingen chans mot oss. Men deras tjejer hade visst inte förstått det för de krigade för allt vad de var v'ärda i 90 minuter.

Det var först på tilläggstid som veteranen Linda Sembrandt kunde slå in segermålet till 1-0 och Sverige är därmed vidare till semifinal. Och vi som tittade på hann få ett antal nya gråa hårstrån...

Och den svenska drömmen lever vidare. Drömmen att få spela EM-final på ett fullsatt Wembley stadium, deras nationalarena i London. Men först måste ju semifinalen vinnas och där väntar värdnationen England. Som givetvis kommer att ha ett massivt publikstöd. Ingen enkel match att vinna! Den går av stapeln på tisdag kväll.

Idag möts Tyskland och Frankrike i den sista kvartsfinalen och vinnarna där får möta Tyskland sen. Jag tippar med hjärtat att Sverige går till final och med hjärnan att det blir Tyskland som motståndare.

Vädertjänsterna lovar c:a 20 gradig värme och växlande molnighet här på Sveiges midja idag. Och det räcker bra för mig. Den värmebölja vi hade för nån vecka sen varade ganska precis så länge att jag inte han börja gnälla över hettan. Jag föredrar faktiskt lite mer måttfull värme som nu.

För dagen idag finns ingen färdig plan mer än att åkka och ruinera mig på bensinmacken och sen en sväng till Birsta och Candy World för att fylla på snuslagret. Och vad middagen beträffar så tror jag att jag ska göra det lätt för mig idag och kremera några grillkorvar i grillpannan och lite strips i airfryern.

Den gick förresten sönder sist jag använde den, min s.k luftfritös. Timervredet gick sönder så man ser inte hur man ställt tiden. Jag svor lite besviket ett tag men så kom jag på att den ju går att använda ändå. Jag måste bara hålla koll på tiden medan maten blir klar. Precis som då man tillagar pommes frites i ugnen, alltså. Och äggklockan fungerar ju fortfarande så det borde inte bli några större bekymmer.

När finanserna meedger det så köper jag väl en ny så småningom men till dess får jag väl använda klockan.

Därmed önskar jag trevlig helg till mina vördade ordbrukare. Ha en härlig julilördag i Vattholma, Ödeshög, Flen och Bastuträsk! Vi ses igen! Tror och hoppas jag..

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 17 maj 13:40

Som de flesta av mina trognaste ordbrukare redan vet så funderar jag en hel del över likheter och skillnader mellan Sverige förr och nu, mellan Sverige och världen. Och då framför allt skilnaderna mellan oss och USA. Och jag vill, för död och pina,...

Av Göran - Torsdag 16 maj 11:43

Nästan nyss var det vinter. Sen kom våren smygande på tårna men motades ut av senkommen snö igen. Som inte stannade så länge utan försvann på några dagar. Men man hann knappt ens njuta av våren för de senaste tre dagarna har vi haft nästan sommarvä...

Av Göran - Onsdag 15 maj 12:42

På mitt förra inlägg fick jag en kommentar från Krister. Han skrev att reklamen spaltade upp min blogg alldeles för mycket. Jag svarade lite uppgivet att jag var medveten om saken men inte visste vad jag skulle göra åt det. Det vet jag nu. Och har ...

Av Göran - Tisdag 14 maj 11:45

Succé även igår i hockey-VM för vårt käraste landslag, Tre Kronor. Igår var det Tysklands tur att få en lektion i "hur den svenska grisen biter". Citatet vet jag inte varifrån det kommer men jag gillar att använda det emellanåt. Det blev rena, rama...

Av Göran - Måndag 13 maj 08:23


Den trettonde idag. Men inte fredag den trettonde som jag hade som rubrik på mitt hittills enda blogginlägg för detta datum. Lite märkligt att det bara finns ett eftersom jag redan för två år sedan satte upp målet att varje datum på året skulle inneh...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards