Direktlänk till inlägg 25 december 2020

"Det är inte juldagsmorgon allt som glimmar!"

Av Göran - 25 december 2020 09:54

God juldagsmorgon på er, svenska folk! Och alla andra folk ocså förstås! Men jag skriver ju "svenska folk" eftersom det företrädesvis är sådana som läser min blogg. Tänk då har vi överlevt ännu en jul, för mig den sextiofjärde i ordningen. Min första vet jag inget alls om för då var jag bara 2 evckor gammal. Inte heller kommer jag ihåg just någonting från de närmast efterföljande heller men sen finns det små fragment av minnen som poppar upp medan man tittar på Kalle Anka eller Karl-Bertil. Jag firade med mina två yngsta barn och deras mamma. Tyckte att det var en högst rimlig önskan från deras sida att bjuda in henne. Hon är ju deras familj lika väl som jag är det och det är väl med familjen man ska fira jul. Min tama husmekaniker jobbade dagskift men var hitbjuden efter jobbet på lite julmat och att delta i den familjära gemenskapen. Jag gillade inte riktigt tanken på att han skulle gå hem till en tom lägenhet.

Och vi hade det trevligt på alla sätt. Dotra hade lärt sigg spela vändtia (kortspel för den som inte vet) och ville lära brorsan och sina föräldrar. Hon försökte förklara allteftersom vi spelade och inte fattade vi väl sådär väldigt mycket. Men roligt var det ändå.

Nu är allt tillbaka till det vaniiga igen. Det är som vilken fredag som helst förutom att kylskåpet är smockfullt med skinka, gravlax och annat som kanske inte finns där till vardags. Frukost idag blev två rostade brödskivor med lax och hovmästarsås, mycket delikat. Framåt eftermiddagen gissar jag att sonen och jag delar på den Janssons frestelse som blev över. Den blev otroligt lyckad den här gången. Precis som det mesta av julfirandet. Jag tycker att jag plockar ner nivån på kulbordet för varje år som går men än så länge har jag inte hört att någon har saknat nåt. För länge sedan hade vi syltor och aladåber och både lutfixk och risgrynsgröt. Gröten och lutfisken var det första som vi slutade med. På den tiden var vi 10-15 pers på julafton. Men eftersom jag visste att det bara var 3-4 stycken som gillade lutfisk så sa vi att det kan de väl äta hemma hos sig någon annan dag under helgerna. Och vem behöver egentligen en tallrik gröt efter att ha tryckt i sig sillar, skinka, Jansson samt köttbullar och prinskorvar?

Så nu är det ett helt år till nästa gång.

Undrar just hur världen ser ut då! Har vi fått stopp på Coronasn, månntro? Vaccineringen inleds ju i övermorgon. Och fullt logiskt så börjar den med vårdpersonalen och därefter de gamla  som är särskilt sköra. Seddan hoppas jag att man proriterar de som tillhör riskgrupper p.g.a underliggande sjukdomar.

På sociala medier sticker en massa foliehattar upp sina nyllen och varnar för att vaccinera sig. Det fanns ju folk som fick bestående skador av vaccinet mot svininfluensan för x antal år sedan. Och över hela världen kryllar det av folk som verkar tro att myndigheter och regeringar försöker ta död på oss alla genom att luta på oss vaccin som de själva är säkra på att det är livsfarligt. Så då undrar jag hur de tycker att vi ska stoppa pandemin. Vad är deras förslag om de nu är så pålästa. Problemet är ju bara att 99% av dem är ju inte pålästa för fem öre utan väljer att tro på vad de läser på sina "sannings-sajter" där allt som är "PK" kritiseras och ifrågasätts.

Jag tänler i alla fall tacksamt ta emot den där sprutan när det bli min tur. Jag är övertygad om att chansen att den hjälper är så mycket större än risken att den inte gör det. Eller risken för biverkningar.

Hoppas innerligt att vaccinet är riktigt bra så kanske vi får återgå till våra normala liv inom några månader.

Vad säger "foliehattarna" då, månntro?

Nu önskar jag er en god fotsvettning... (Förlåt, "fortsättning" ska det förstås vara) på helgerna i slott och koja världen runt. Vi ses!

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

25 december 2020 11:56

Du har gjort precis som jag, ingen gröt och ingen lutfisk och inga grisfötter. Dom som vill ha det får äta det hemma hos sig. Däremot vill jag absolut ha jansson och lax och skinka och det fick vi. Jag kommer också att ta sprutan. I den här åldern har man inte så mycket att förlora.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Göran

25 december 2020 13:19

Precis! Låt foliehattarna chansa om de vill!

 
gun

gun

27 december 2020 19:37

God fortsättning,
Nej ingen gröt, lutfisk eller grisfötter serverades på julbordet.... men lite annat smått och gott fanns så man blev mätt ändå.
Jag kommer att ta sprutan när det blir min tur även att jag har haft Corona för ett tag sedan. Fick det lindrigt så är man inte emun så länge.
gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 17 maj 13:40

Som de flesta av mina trognaste ordbrukare redan vet så funderar jag en hel del över likheter och skillnader mellan Sverige förr och nu, mellan Sverige och världen. Och då framför allt skilnaderna mellan oss och USA. Och jag vill, för död och pina,...

Av Göran - Torsdag 16 maj 11:43

Nästan nyss var det vinter. Sen kom våren smygande på tårna men motades ut av senkommen snö igen. Som inte stannade så länge utan försvann på några dagar. Men man hann knappt ens njuta av våren för de senaste tre dagarna har vi haft nästan sommarvä...

Av Göran - Onsdag 15 maj 12:42

På mitt förra inlägg fick jag en kommentar från Krister. Han skrev att reklamen spaltade upp min blogg alldeles för mycket. Jag svarade lite uppgivet att jag var medveten om saken men inte visste vad jag skulle göra åt det. Det vet jag nu. Och har ...

Av Göran - Tisdag 14 maj 11:45

Succé även igår i hockey-VM för vårt käraste landslag, Tre Kronor. Igår var det Tysklands tur att få en lektion i "hur den svenska grisen biter". Citatet vet jag inte varifrån det kommer men jag gillar att använda det emellanåt. Det blev rena, rama...

Av Göran - Måndag 13 maj 08:23


Den trettonde idag. Men inte fredag den trettonde som jag hade som rubrik på mitt hittills enda blogginlägg för detta datum. Lite märkligt att det bara finns ett eftersom jag redan för två år sedan satte upp målet att varje datum på året skulle inneh...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards