Alla inlägg den 17 december 2020

Av Göran - 17 december 2020 11:46

Så här såg de ut innan. Först vänster och sedan den högra strålkastaren...


 



 

Ni ser själva hur lyktglasen ser ut. Liksom immiga och "mjölkiga" i ytan. Sånt här ger ofta anmärkning hos bilprovningen som "diffus ljusbild" och på nätet finns massor av tips hur man med slippapper och tåamod kan slipa ner dem i 3-4 olika steg och få dem klara och rena igen- Men jag har hittat en snabbare, enklare och framför allt billigare metod. Kläm ur en halv tub tandkräm med blekmedel (Whitening) i en skål eller kopp och rör ner 1-2 tsk bakpulver eller bikarbonat. Rör om och pensla "geggamojan" på glaset och låt det verka i fem minuter ungefär.

Då ser det ut såhär...

 

Nu sprayar men med varmt vatten samt gnuggar med en t.ex en uttjänt tandborste. Blöt på så fort det börjar se torrt ut och torka sedan av med en microfiberduk. Mitt resultat ser ut såhär...

 

 

Vad sägs? Ska väl inte säga att de är som nya men betydligt bättre blev de med nästan ingen ansträngning. Tror knappast att jag får ombesiktning på dem åtminstone. Ungefär 12-15 minuter tog det, allt som allt. Proceduren med sandpapper tar minst 1-2 timmar per sida. Så bara det håller sig till imorgon kl. 7;50 så är jag nöjd.

Nu ska jag och mina fina strålkastare åka iväg och uträtta några små ärenden. På arbetstid.

Det gäller att passa på att utnyttja sina förbjudna förmåner medan man kan!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards