Alla inlägg den 31 december 2020

Av Göran - 31 december 2020 21:00

Jamen, fatta! Det är mer än 40 år sedan den här låten föddes. FYRTIO jävla år!!! Vart tog de vägen? Inte känns det väl såååå länge sedan ABBA spelade in den här klassikern? Eller gör det det...?

Kanske är det bara jag som inte riktigt hänger med i tidens gång...

För jag tycker att det känns som nästan nyss jag hörde den för första gången. Och tycckte att textraden i slutet... "at the end of eightynine..." kändes väldigt långt fram i tiden. Men nu är det 31 år sedan 1989 tog slut och då var alltså låten redan tio år gammal.

Har ägnat delar av dagen åt SVT Play och de nya avsnitten av "Vår tid är nu". Ett fenomenalt bra exempel på att det fortfarande görs kvalitets-TV i Sverige.

Dock måste jag säga att jag inte riktigt förstår de nya avsnitten. Jag menar... förra säsongen avslutades med året 1971 en nu är man plötsligt tillbaka 20 år tidigare. Under första avsnittet häpnade jag över att Helga Löfvander plötsligt var med igen, hon dog ju och begravdes under förra säsongen liksom hovmästaren Roos (som hängde sig i lampkroken i sitt hem). Men nu handlade plötsligt alla fyra avsnitt om sommaren 1951. Varför?

Förhoppningsvis kommer fler säsonger som gör allt detta begripligt men just nu känns det egendomligt.

Har även kollat på SVT;s dokumentär om min husgud nummer ett, Ulf Lundell och jag rekommenderar den varmt oavsett du tycker om hans musik, författarskap och måleri eller inte.

Två inlägg samma dag hör inte till vanligheterna även om det HAR hänt. Egentligen skulle jag ju bara titta in och tillönska mina ordbrukare, Sverige och världen ett gott nytt 2021.

Jag sa det förut och jag säger det igen - 2021 får ligga i om det ska bli sämre än 2020. Sällan har väl ett nytt år haft en så bra chans att bli bättre än sin föregångare!

2020 kan därmed dra åt helvete och stanna där! Länge leve 2021! (Nåja, i 365 dagar åtminstone...

Av Göran - 31 december 2020 10:50

Dags igen! Dags att äntligen få sopa ut det så förhatliga 2020, ett år vi sent ska glömma. Ett år då vi fick lära oss att det visst kan uppstå en pandemi som påverkar våra liv så till den milda grad att vi inte ens kunde föreställa oss det för ett år sedan.

Då hade det redan börjat viskas om det där viruset som uppstått i Wuhan i KIna.

Men åtminstone jag tänkte nog att... Naaaaeeäää, inte lär det väl komma hit! Men det gjorde det!

Och då tänkte jag att det väl knappast skulle bli så långvarigt. Men det blev det! Och än har vi inte sett slutet...

Har vi ens sett peaken? Har vi ens nått toppen på döds- och insjuknandekurvorna?

Låt oss hoppas det, kära ordbrukare! Låt oss hoppas att vaccinet man börjat dela ut nu är så verksamt som forskarna tror! Och låt oss också hoppas att ingen drabbas av några bestående biverkningar som får oss att ångra att vi tog sprutan. För i alla fall jag tänker göra det när det blir min tur. Jag förstår mig inte på de där vaccinmotståndarna som säger att ALLA vaccin är livsfarliga. Titta på historien. Vi (mänskligheten alltså) har i det närmaste utrotat spanska sjukan, polio, TBC, "asiaten", påssjuka, mässlingen, röda hund och scharlakansfeber. Liksom de mer sentida svin- och fågelinfluensorna. Hur hade det sett ut UTAN dessa upptäckter? Utan vaccinet!

Folk hånar Anders Tegnell m.fl och kallar dem inkompetenta. Jag anser att man måste själv ha kompetens för att ta sig rätten att inkomptensförklara någon annan. För om man inte har det så kan man ju inte bedöma den andres kunnighet eller förmåga.

Nej, jag litar på Tegnell och jag litar också på att vår regering fattar de bästa beslut de kan utifrån den kunskap man har när besluten tas. Tror att de vill oss väl och inte försöker ta död på oss.

Mot bakgrund av allt ovanstående så blir det svårt för 2021 att bli ett sämre år än sin företrädare. Måtte vi kunna stoppa pandemin så man får gå på bio, hockey- och fotbollsmatcher, bibliotek och simhallar utan rädsla för den där förb... smittan.

Annars... så har jag genomlidit tre ytterst sega dagar i portvakt, reception och telefonväxel. Som varje år under mellandagarna. Måndag och tisdag blir mina sista dagar som avfallskoordinator och med undantag för den rond jag måste in och göra så jobbar jag hemifrån dessa dagar. Sen får jag två dagar ledigt innan jag ska försöka klara av tre stycken 12-timmars nattskift.

Innan dess återstår förstås fyra dagar helg. Vi ska skåla in det nya året och titta på fyrverkerier. Fast jag önskar att folk lät bli att skjuta några raketer eller smällare. 2020 förtjänar inte det, tycker jag.

Det enda positiva med 2020 är att det bara återstår timmar av det nu.

Dagen till ära och för att fira att skitåret är över ska jag göra något jag aldrig gjort idag. Ska gratinera varsin hummer åt sonen och mig som nyårsmiddag. Testar något av alla de recept som finns på i-net och innan dess ska jag även kolla upp på youtube hur man bäst delar en hummer för det har jag förstås inte heller gjort.

Håll tummarna för att jag lyckas, kära ordbrukare i Hargshamn, Mörbylånga, Träskböle och på Orust.

Vi ses! "Om Gud vill och pjäxer´n håll'!"

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards