Alla inlägg den 5 december 2020

Av Göran - 5 december 2020 21:02

Så var det visst lördag igen då. Har inte åstadkommit så mycket vettigt men genomlidit GIF Sundsvalls sista match för året. Den spelades på hemmaplan mot Brage från Borlänge i Dalarna och gästernas tidiga mål blev matchens enda.

Så nu får GIF dra sig tillbaka och slicka såren medan man planerar nästa säsong. När man tittar på läget i laget så ser man att flera av de, i år, bärande spelarna har kontrakt som gäller även över nästa år.

Undantaget är väl Oliver Berg, lagets ende norrman som varit en av de både bästa och jämnaste under säsongen som gått. Kan de få hans namn på ett kontrakt tycker jag att det ser ganska lovande ut.

Tobias Eriksson slutar i och med dagens match men det visste vi redan. Ungtupparna Paya Pichka och Albin Palmlöf tror jag GIF har en god chans att få behålla eftersom de har större chans till speltid i GIF än i ett allsvenskt lag om det nu finns intresse för dem därifrån. David Myrestam har varit ordinarie hela denna säsong men jag är ändå inte säker på att GIF vill förlänga. Samma gäller Pontus Silfver som i och för sig räknas som kulturbärare men inte precis har levererat i år

Den evige reservmålvakten Lloyd Saxtons kontrakt går också ut och efter 5-6 år i klubben med mycket begränad speltid tvivlar jag starkt på att han blir kvar i GIF.

ANton Erkisson som kom in från Umeå inför den här säsongen har väl blandat och gett men jag skulle nog ge honom åtminstone ett år till att växa in i den superallsvenska kostymen.

Nåja, vi får se vad Urban Hagblom (sportchefen) och resten av ledningen säger.

Hur långa kontrakt ledarstaben har vet jag inget om men jag ställer mig ganska kritisk till deras insats under det gångna året. När säsongen startade i somras vann man flera matcher i rad fast man inte spelade bra alls. 

Men sedan har man kunnat se ett tydligt mönster som har oroat mig en hel del. Uppspelen från egen målvakt har varit ett stort bekymmer. Nästan alltid har de startat med pass från målvakt till en av ytterbackarna. Som sedan passat bollen i sidled med de andra försvararna. Självklart har motståndarna scoutat detta och satt hög press med mycket folk på GIF;s backlinje med påföljden att man tappat massor av bollar redan där och fått fler anfall emot sig.

Under dagnes match mot Brage blev detta extra tydligt och Brage fick mängder av bra lägen att göra må på grund av dessa sidledsförflyttningar av bollen.

Giffarna hade kunnat utnyttja detta till sin egen fördel genom långa pass upp till löpstarka forwards men det hände inte många gånger. Istället fick man kontringar emot sig där det ofta blev mål för motståndarna.

Jag är absolut inte den som förespråkar långa chansartade utsparkar av målvakten där ingen vet var bollen landar men om sidledsspelet inte funkar så måste man väl variera spelet mer?

Dessbättre finns det ju också nåt som heter ishockey och nåt som heter Timrå IK. Mina rödvita hjältar tog ikväll sin trettonde raka seger. På bortaplan mot Mora den här gången.

De spelade absolut inte sin bästa hockey, inte mycket alls som fungerade. Men de vinner matchen ändå vilket också är en styrka. Man spelar ungefär bara så bra som man behöver för att vinna matchen och det är väl det det handlar om, eller hur?

Just nu toppar Timrå hockeyallsvenskan en ynka poäng före Björklöven. MEN... Björklöven har spelat två matcher mer än Timrå gjort så om TIK skulle vinna dessa "hängmatcher" skulle man leda med sju poäng före Umelaget.

Men.. vi får se hur det går. Det är inte nu vi ska vara som bäst utan när allt avgörs i mars-april.

Nu har jag snart druckit upp det sista av rödvinet jag hade kvar så nu ska jag slå upp en rejäl Virre i varje ben innan det är dags att krypa under fällen.

Sov gott, kära ordbrukare i Hovmantorp, Vessigebro, Österåker och i Lågviksmon. Vi ses!

När andan faller på...



Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards