Alla inlägg den 6 juni 2023

Av Göran - 6 juni 2023 18:19

En levande legend har meddelat att karriären är över. Zlatan zlutar! Den kanske störsa svenska fotbollsspelare som funnits. I vart fall under de senaste 55 åren sen jag började intressera mig för den gröna mattans schack, som en del kallar det. Frågan är om han inte t.o.m kommer att räknas som större än de elegndariska Gre-No-Li på 40- och 50-talen. Dem har jag bara sett på gamla gryniga journalfilmer så det är svårt att bedöma. Och de var ju tre tillsammans. Zlatan är ju bara Zlatan. På youtube finns en uppsjö av filmer med de mest underliga och fantasifulla mål han gjort. Men målet jag nog inte glömmer förrän jag flyttar till en etta med jordvärme vill jag gärna att alla borde få chansen att se.

Ja, precis, jag talar om hans bicykleta, cykelsparken i matchen mot England då Friends arnea invigdes. Det har redan gått elva år men jag minns det som igår. Jag satt och körde truck på jobbet den kvällen och radiosportens Lasse Granqvist var ytterst nära att spräcka högtalarna i trucken som han vrålade. Se det fick jag göra först dagen efter och jag minns att jag bara häpnade och ville se det igen och igen och igen.

Zlatan gjorde första målet i den matchen och gav oss lednningen med 1-0. Sen kvitterade britterna och gjorde även 2-1 innan samma Zlatan slog till igen och gjorde 2-2.

Sen fick Sverige en frispark strax utanför engelsmännens straffområde som ingen annan än (ja just det) Zlatan Ibrahimovic får en stenhård träff med skruv på så den rullar i mål och Sverige återtog ledningen.

Redan detta är ju en bedrift. Att göra Hat-trick, d.v.s tre mål i samma match är inte alla förunnat.

Men "Ibra" ville mer och när läget kom halvlåg han i luften och gjorde en cykelspark som smet in strax under ribban bakom Joe Hart i Englands mål. Han hade sprungit ut och nickat bort en hög boll menad för Zlatan och var utanför straffområdet då cykelsparken kom. Klippet nedan är från den engelska TV-sändningen och t.o.m deras kommentator blir ju lycklig av vad han får se. Trots att det innebar svensk seger med 4-2.

Vilka planer han kan tänkas ha för sin framtid har jag ingen aning om Men med de inkomster hans exceptionella talang givit honom så lär han ha sitt på det torra i 3-4 livstider åtminstone. Så jobba för att få ihop till brrödfödan kommer han aldrig att behöva göra. Nu vädjar jag även till den som inte är sportintresserad att ändå titta på klippet. Man behöver inte kunna ett dugg om fotboll för att fatta att detta är artisteri på högsta nivå. Håll till godo!

Hade jag rätt eller hade jag rätt? Så gör bara de riktigt, riktigt stora lirarna. Tack Zlatan för allt du gjort för vårt svenska landslag och för svensk fotboll. Tolv gånger tilldeledes han guldbollen, det finaste pris en svensk lirare kan få och han har väl nåt Jerringpris också om jag inte minns fel.

Annars... är det lite ovanligt att jag inte skrivit tidigare idag. Jag brukar ju ofta det när jag har tvättstugan. Men det jobbet är klart för länge sen och allt är inlagt i skåp och lådor. Utom mina skjortor som jag spar med att stryka tills imorgon. Det blir kanske framför Nyhetsmorgon i fyran eller om vädret är för bra så kan det skjutas upp ytterligare. Jag är ju inte helt utan rena och sturkna skjortor.

På tal om fotboll, förresten... Någon som hört och minns den här gamla godingen?

Som barn var jag ett stort fan av Fridolf Rhudin. Framför allt "Den ensamma hunden" tyckte jag var vansinnigt rolig.

Med det tackar jag för visat intresse och önskar er en trevlig "lill-fredag"!

Jamen, det måste det väl vara. Der är ju lill-lördag imorgon! Och fredag kommer före lördag.

Ha det gott, kära ordbrukare i Vagnhärras, Frillesås, Simrishamn och Klockestrand!

Vi ses när vi ses...


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards