Alla inlägg den 5 juni 2023

Av Göran - 5 juni 2023 18:04

Olika falla ödets lotter på olika dagar. Igår var jag på en bra restaurang och blev bjuden på "fin-mat".  Entrecote med beasås, rostad majs och klyftpotatis blev det då. Dock hade de inte hunnit ställa fram potatisen då bilden togs.

 

Grillad tomat fick jag också. Ser väl inte så pjåkigt ut, eller hur? Det smakade riktigt bra. Köttet precis rätt grillat och klyftpotatisen var friterad och härligt frasig och god.

Men idag är det ju måndag och då var det ju slut på gratisätandet. Så då fick det bli min egen LCHF-variant på Sibyllakioskernas mosbricka. Hittade wienerkorv med 84 % i kötthalt på Lidl (Rydbegrs charkfabriker) och inte var den dyr heller. 29:90 för sex stycken tycker jag är ganska ok ändå. Särskilt med den kötthalten. Blomkålsmos med lite persilja i och lite krispiga grönsaker samt senap och lite rostad lök blev inte dumt, det heller.

 

Mätt blev jag ju, både igår och idag. Och det är väl det man eftersträvar med sitt ätande. Måste säga till alla korvälskare bland ordbrukarna att om du inte har kollat Lidls korvsortiment så ska du göra det. De har mycket som inte finns nån annanstans och det mesta är det även hyfsade priser på.

Och med dagens matpriser gäller det ju att försöka hitta lågpriser. Särskilt då för en straffbeskattad pensionär som hade fräckheten att födas år 1957 och därmed inte får det förhöjda avdraget förrän han fyllt 66.

Men det är många krafter igång nu för att få makten att inse att de gjort fel. Kommer de att rätta till det och betala tillbaka pengarna? Nej, det tvivlar jag på. Men hoppas kan man ju alltid...

Annars... så har jag traskat strandpromenaden med min fyrbenta sambo idag och solen sken från nästan klar himmel och det var 18 grader i luften. Så allt hade varit rena idyllen om det inte vore för den där förb... blåsten.

Så det var tur att jag tog på jackan innan jag kopplade Thea och gick ut.

Imorgon är det nationaldagen men jag kommer knappast att uppmärksamma det nåt särskilt. Vi har ju, till skillnad från våra grannländer, egentigen ingenting att fira. Norge firar ju slutet på tyskarnas ockupation under andra värlodskriget och Finland sin frihet från svenskt eller ryskt övervälde. Men vad har vi?

I min barndom hette det Svenska flaggans dag och var även folknykterhetens dag om jag minns rätt. I min släkt var det nog mer nykterheten än svenskhet och flaggor som uppmärksammades. Detta eftersom nästan hela min släkt var IOGT;are. Vi barn förstås också inom deras barn- och ungdomsverksamhet och jag tror inte att jag tog nån större skada av det. Utom att det kanske blev ännu mer spännande för mig då jag kom upp i tonåren och blev nyfiken på att testa själv. På plussidan finns ju att jag aldrig behövde uppleva fulla vuxna vid högtider eller vanliga helger.

Det dracks kaffe, saft och té vid våra små släktsammankomster och svagdricka till jul och kanske påsk. Minns att jag då fick en blandning 50/50 av svagdricka och sockerdricka och tyckte att det var väldigt gott.

Nu minns jag knappt när jag senast såg svagdricka i nån affär. Min nationaldag kommer att firas i tvättstugan. Jag missade min tvättid förra veckan så tvättkorgen börjar se ut som en dräktig flodhäst ungefär.

Nyktert och skötsamt blir det i vilket fall som helst för nu finns inte så mycket som en vinnflaska i huset och jag tänker inte köpa hem nåt inom överskådlig tid heller. Finanserna medger inte det så då får man kapa bort allt som inte är nödvändigt och dit hör förstås systembolagets varor,

Därmed önskar jag ordbrukarna en trevlig kväll, natt och nationaldag imorgon i Bjuv, Njutånger, Skebokvarn och Hjoggböle. Vi ses. Nån gång...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards