Alla inlägg den 17 november 2021

Av Göran - 17 november 2021 09:51

Nå, vad tror ni? Kommer Sverige att få sin första kvinnliga statsminister? Och vem är formellt sett regeringschef just nu? Jag menar... Löfvén har ju avgått medan Magda ännu inte tillträtt. Vem var förresten vice statsminister under Löfvén? Var det Magdalena Andersson så ÄR hon ju i så fall statsminister i väntan på att få tillträda. Men får hon det?

Tja, vänsterpartiet har visst inte riktigt bestämt sig än utan det låter som om de tänker ställa vissa ultimatum för att gå med på att släppa fram Magdalena.

Och det är ju klart att jag fattar att V vill ta chansen till lite mer inflytande. Men i förlängningen handlar det ju till syvende og sidst om att välja mellan två kandidater. För med rådande balansförhållanden i riksdagen står det ju mellan S eller M att bilda regering. Så... vilket alternativ ligger närmast till för Nooshi?

Mot den bakgrunden kan jag tycka att det är lite konstigt att V nästan hotar med att fälla Anderssonskan. För fäller man den ena så måste man väl stödja den andra. Eller...?

Men hur många tror att en enda V-riksdagsmänniska skulle trycka grönt för Kristersson/Busch/Åkesson/Sabuni?

Nej, det händer inte och det vet både de och vi andra. Så innan det är färdigt tror jag att V kryper till korset och släpper fram Magdalena och låter henne bilda ny regering. Hur det sen går och blir vet väl endast Vår Herre.

Och eftersom jag inte tror på Honom så ska jag väl snarare säga att "det vet ingen".

Sonen lyckades häromdagen klämma fast bilbältet i dörren på höger sida fram. Så illa att jag inte fick upp den själv utan måste åka ner till min bildoktor och be om hjälp. Och de fick upp dörren efter lite trixande och brytande.

MEN... då bar det sig inte bättre än att dörrhandtaget på insidan gick sönder. Och sedan visade sig vara tillverkat av nåt material som inte gick att svetsa i. Superlim och kemisk metall funkade inte heller.

Så då ringde jag firman som säljer originaldelar till Citroen och frågade om de hade nåt sånt hemma. Det hade de inte men erbjöd sig att ta hem det på ett dygn eller två. Sen berättade hon vad det kostade och då slog jag klackarna i backen och tvärnitade. Drygt 1300 spänn ville de ha för ett nytt dörrhandtag!

Så jag sa att jag återkommer om det blir aktuellt och satte mig sedan att kolla bilskrotarnas databaser. Men jag hittade inte ett enda handtag i hela Sverige.

Så då valde jag ut en skrotfirma där de hade flera bilar som min och ringde upp dem för att fråga muntligen. Då visade  det sig att för att hitta det jag sökte så funkade inte den för mig logiska sökvägen via reg.nr.  Men den vänlige man jag fick på tråden guidade mig genom menyerna till jag hittade dem. 31 st till höger dörr fanns det totalt i landet. Av dessa var 28 till bakdörren. MEN...(igen!) en av dessa tre som fanns till höger fram fanns hos min närmaste bildemonteringsfirma. Så jag testade att ringa dem. Och satt i telefonkö i 35 minuter innan jag gav upp. Sen provade jag en gång till med samma resultat. Så då beslöt jag att helt enkelt åka dit och inte gå därifrån förrän jag åtminstone fått svar.

Svaret blev att den bilen inte fanns på "självplock", d.v.s de där som man får pilla bort det man behöver själv utan de själva ska demontera den och sedan höra av sig till mig så jag kan få hämta mitt handtag.

Har ju tid för besiktning den 1/12 så det borde väl hinnas med men ännu har jag inte hört ett knyst.

Kostnaden? Tja, 1100 kronor mindre än en ny originaldel. En tvåhundring nöjde de sig med och det känns rätt ok ändå med tanke på att bara förra veckan tvingades jag ju lägga ut nästan den summan på snarkmaskinen.

Sonen har hittat ett recept som han blev sugen på och som jag ska försöka laga till middag idag. Italienska köttbullar i tomatsås var det. Köttbullarna innehåller bl.a riven parmesan eller peccorini, persilja och basilika. Även i tomatsåsen ska det vara basilika, helst färsk. Men får jag inte tag i det så duger det nog med torkad på burk också.

Till detta blir det väl nån sorts pasta, tänker jag. Kan återkomma om resultatet...

Därmed ska jag samla ihop armar och ben och kliva i skor och jacka för att åka och kolla om de har nån färsk basilika på Willys. Ha en fortsatt härlig onsdag, kära ordbrukare i Moheda, Åkers Stckebruk, Timmernabben och Hjoggböle.

Vi ses! Tror jag, i alla fall...


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards