Alla inlägg den 2 november 2021

Av Göran - 2 november 2021 13:26

Jamen, nog var det väl självaste... Tror ni inte att det blev november i år igen. Denna mörkrets, ruskvädrets och trötthetens månad. Min "SePapp" (snarkmaskinen) har gått sönder. Ja, inte själva pumpen med all sin avancerade elektronik, tack och lov, utan "bara" ett litet plaströr som sitter fast på det jag kallar "grimman". D.v.s den remkonstruktion som jag fäster på mitt huvud och som håller den lilla mjuka plasthylsan över näsan på plats. Ett litet plaströr, värt kanske 50 öre eller så, har spruckit vilket gör att det bliir läckage hela tiden och jag sover mycket, mycket sämre. Insåg i helgen att jag hade glömt hur sjukt trött jag var innan jag fick den där apparaten utprovad. För precis så trött har jag varit i flera dagar nu och det fick mig att minnas hur illa det ju faktiskt var förut.

Därför ringde jag apnékliniken igår morse så fort klockan slagit åtta. För jag hade för mig att det var då de öppnade och hade telefonsvararen igång i en timme. Men där hade jag för mig fel för det var mellan sju och åtta så telefonsvararen var avstängd. Det var bara att sätta larm vid sju imorse. Inte för att vakna men för att inte glömma att ringa. För risken är nog stor att den försämrade sömnen gör mig lite disträ också. Vaknar tidigt gör jag FAST jag inte sovit bra.

Nåja, de var ändå hyfsat snabba att ta kontakt med mig. Redan vid niotiden ringde de tillbaka och jag beskrev mina problem. Då fick jag veta att det endast är under inprovningstiden som de byter ut saker åt en. När maskinen är i full drift får man själv beställa och betala saker som måste bytas.

De gav mig en web-adress d'är reservdelar säljs och jag letade upp den ganska fort. Tittade först en stund på "grimman" och tänkte att några remmar i konstläder och lite plast samt några spännen inte borde behöva kosta så stora pengar. Värdet på råvarorna för att tillverka den kanske är en tia eller två. INgen märkvärdig konstruktion är det heller så.... Tja, jag försökte uppskatta värdet innan jag hittade hemsidan men tänkte också att det säkert skulle beröva mig ett antal hundralappar ändå. Tillverkningen sker väl knappast i jättestora serier med industrirobotar i långa rader så nog lär de ta bra betalt.

Och det gjorde de! Och det en bra bit mer än i mina värsta farhågor. Jag trodde knappt mna ögon då jag såg att den reservdel jag behövde kostade 1199 kronor. Tolvhundra spänn, alltså, för det där... (så här ser den ut)  

Och det är alltså bara ett litet plaströr framtill som spruckit. Men 1200 pix kostar det...

Men det var ju förstås bara att slanta upp och beställa en. För precis medan jag satt där och tittade på den så bara tvärsomnade jag utan förvarning här på stolen. Och insåg att jag behöver den där manicken för att klara min vardag även om jag inte längre utför något lönearbete. Att svära över priset tjänar ju inget till för det där lilla röret fanns inte att köpa utan man måste köpa hela kitet.

Nåja, det är gjort nu och med lite tejp och kanske någon av de två andra modeller jag har liggande sen inprovningen får jag väl hanka mig fram de dagar de tar för dem att leverera den. Jag väljer att istället vara tacksam för att det inte var själva maskinen som pajade, Vad den kostar har jag inte ens vågat ta reda på.

Och november är det också, till råga på allt. Och det gör ju sällan nånting roligare eller bättre. Min första hatmånad har börjat och den förnekar sig inte. Gråvädret är på plats och snålblåsten likaså.

Kanske får jag någon tröst framåt kvällen då det inte är bara hockey på TV. Timrå möter Frölunda hemma klockan 19. Det är tredje mötet lagen emellan sedan starten av SHL i september men första med hemmaplan för oss. Och precis samtidigt knappa två mil söderut är det avspark mellan GIF Sundsvall och Falkenberg. Giffarna är tvåa i superettan och spelar allsvenskt igen till våren om man klarar att stanna kvar där man är nu. Medan Falkenberg är näst sist i tabellen och riskerar att åka ur. De var ju också nyss i allsvenskan, åkte ur samtidgt som GIF för två år sedan och nu ser de alltså ut att vara på väg ytterligare en division ner.

Så jag är glad över digitaltekniken som gör det möjligt för mig att följa Timrå i direktsändning och sen kunna titta på fotbollen när hockeyn är slut.

Min tama husmekaniker ringde mig igår och föreslog lunch idag vilket jag tackade ja till. Nedan syns varför..

 

Alldeles riktigt! Raggmunk med rimmat stekt fläsk, rårörda lingon och lingondricka i glaset. Så en liten stund blev ju november lite mindre outhärdlig. Tänk att nåt så enkelt och basic kan vara så fantastiskt!

Måhända bidrig den där tallriken också till min andra spontana insomning framför datorn då jag kommit hem och paltkomat satte in som värst. Andra gången på bara ett par veckor som jag äter det. Annars blir det kanske en gång i kvartalet ungefär. 

Därmed ska jag gå och hämta mig en kopp kaffe som kanske piggar upp mig nog för att bege mig till närbutiiken Coop X;tra och fylla på mjölk, ägg och några andra saker. Tveksamt om jag behöver nån mer mat idag men det kommer ju fler dagar.

Ha det gott, kära ordbrukare, i Grythyttan, Röbäck, Fjärddhundra och Smygehuk!


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards