Alla inlägg den 3 november 2021

Av Göran - 3 november 2021 18:26

I förra veckan skrev jag att svampsäsongen nog var över för den här gången. Jag hade fel. Tokfel!

     

Samma hög fast ur olika vinklar. Nu kanske du tänker att... "Det var väl en jävla skrytmåns som måste malla sig över sin svampskörd!" Men då är det du, kära ordbrukare, som har tokfel.

Det är visserligen ganska mycket, de fyller nästan hela köksbordet och jag lade reklampapper under dem så lite av fukten går ur. Men... Jag har inte plockat dem själv. Nej, med det väder som råder här skulle jag aldrig sätta min fot i en skog.

Nej, jag har faktiskt köpt dem. Jag kom hem i eftermiddags efter ett par små ärenden och satte mig här och loggade in på Facebook för en stunds förströelse. Då fick jag se att från ett av husen närmast mig hade en yngre kvinna lagt ut ett parti trattkantarell och rödgul trumpetsvamp till försäljning. Man fick bjuda vad man tyckte att det var värt. Och eftersom jag vet ungefär var privatköpspriset legat per kg den här hösten så gick jag dit och tittade. Frågade sedan på chans om hon var nöjd med en hundralapp. Då tittade hon på sonen, gissningsvis 5-6 år och frågade om han var nöjd med det. Då jag förstod att det var lillkillen som plockat dem höjde jag genast budet med en femtiolapp. Som jag dessutom råkade ha i kontanter för en gångs skull. Då sken grabben upp som en sol och nickade belåtet. Antar att 150 spänn fortfarande är en rätt bra slant för ett förskolebarn. För mig hade det varit en hisnande summa i den åldern. Så både säljare och kund var glittrande glada efter en god affär.

Nu återstår bara svampplockarens/köparens syndastraff - rensning, förvällning och infrysning eller torkning. Och allra minst hälften ska torkas för jag vet ju att i torkad form håller den sig i flera år så länge man inte utsätter den för fukt. Kanske åker jag iväg och delar med mig lite till exfrun, som tillfälligtvis inhyser vår yngsta dotter och delar med mig lite till dem. Äldste sonen med sambo tycker också om svamp men plockar inte själva så de kanske också får ett smakprov. Och ett par rejäla grabbnävar får bli till en svampsås till middag imorgon. Trattis i gräddsås med lite rödlök och annat gott i är smaskens särskilt till färsk pasta. Eller på några varma mackor i ugnen.

Längtar efter lite solsken nu efter allt gråväder vi haft på sistone. Det såg ut att klarna upp fram på eftermiddagen men innan det hann göra det så blev det ju mörkt istället. Jävla november!

Minns än en gång vad min amerikanske nätvän brukade säga: "The word november starts with a no. And there´s a good reason for that!" Så rätt han hade...


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards