Direktlänk till inlägg 4 augusti 2015

Dubbel-frivecka - nu IGEN!

Av Göran - 4 augusti 2015 20:38

Sommaren är inne på upploppsrakan nu och själv har jag precis inlett min 14-dagars ledighet. I motsats till ett par av arbetskompisarna blir det stillsamma två veckor, såvitt jag vet just nu i alla fall. En av mina arbetskamrater sitter just nu på planet till Torrevieja i Spanien där han köpte lägenhet för ett par år sedan. Då vi andra på skiftlag 5 återgår i arbete den 17/8 sitter han kvar där på sin terass med kaffekoppen eller vinglaset för de första fyra skiften har han bytt bort för att få 24 dagar ledigt istället.

En annan arbetskompis sitter också på ett plan i detta nu. Han är på väg till Thailand för första gången i sitt liv. Hans fru som är thailändska är redan där sen en månad och nu ska också han få se hennes hemtrakter.

En tredje kollega bör ha landat i sitt födelseland, Iran. Han kom hit med föräldrarna i späd ålder och är ungefär lika svensk som jag och de flesta andra på skiftlaget. Men han åker ner nästan varje år för att hälsa på släkten.

Vad resten av skiftlaget har för sig kan jag bara spekulera i. Nån kanske sitter i en båt eller på en brygga vid en mörkögd skogstjärn och väntar på den där stora rödingen som alla vet finns där och många har känt nappa på deras beten. Men som ingen ännu lyckats lura upp ur vattnet. Nån eller några sitter kanhända på något ölhak i stan och låter alkoholen döva sorgen, smärtan, helvetet inom dem. Medan andra -troligen ett flertal- precis som jag häckar framför dator eller TV och surfar, spelar eller kanske deltar i allsången på Skansen via bildrutan.

Äldsta dottern är hemma på besök från Kungl. Hufvudstaden några dagar och igår var det meningen att hon och jag skulle äta surströmming med hennes morföräldrar i deras sommarstuga. Men hej vad vi bedrog oss!

På den ICA-butik där vi skulle inhandla knubbiga burkar av fjolårets strömming från Oskars salteri i Tynderö fanns inte en burk så långt ögat nådde. Så vi åkte till den närliggande COOP-affären istället men där var lika tomt.

Så... planen fick revideras och det fick bli matjessill med gräddfil och gräslök istället.

Och... det är ju faktiskt inte alls dumt, det heller! Särskilt med färsk potatis, tunnbröd med prästost och en kall öl.

Ex-svärmor bjöd sedan på svenska jordgubbar till dessert så sommarkänslan blev komplett.

Idag besökte jag min närmaste Willys-butik och DÄR fanns det surströmming, minsann. Så jag såg till att köpa ett par burkar och förhoppningsvis får man tillfälle att avnjuta dem innan sommaren övergått i december.

Telefonen är dock alldeles tyst denna frivecka. ("Just nu är det INGEN som ringer...") Och det TROTS att jag sagt att jag kan ställa upp på lite övertid om det krisar för nåt av de skiftlag som jobbar. Det är ju så att storleken på våra nettolöner varierar en hel del. De månader som innehåller en 14-dagars ledighet ger ju mindre OB-tillägg så följande lön blir då lite mindre.

Därför gav jag de andra skiftledarna en liten vink om att ringa om det blir alldeles hopplöst med personalbrist.

Och det hinner ju, för all del, fortfarande hända. Det var ju igår morse som jag gick av sista natten.

Inget alls hade jag att säga eller förmedla idag Men ändå lyckades jag kräkas fram ett blogginlägg. Nåja, det kanske också kan sägas vara en konstart...

Men nu önskar jag mina kära ordbrukare en angenäm natt och sedermera morgondag i Kattarp, Hunnebostrand, Hästveda och på Fårö. Sköt om er! Så inte nån annan måste göra det...

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

5 augusti 2015 19:58

Det är inte lätt att få tag i surströmming men snart kommer väl den nya. Jag har glömt när det är men det borde vara snart. Vi ska väl också äta bara vi får tag i och det blir fint väder så vi kan sitta ute

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Göran

5 augusti 2015 20:14

Jo, den nya kommer om c:a två veckor. Men... den är ju inte RIKTIGT god förrän nästa sommar! Ja, du läste rätt . jag föredrar faktiskt vintage surströmming. Ett eller två år gör den bara bättre, tycker jag. Burken ska se ut som om den är på väg att explodera. Då är strömmingen som bäst!

 
orion

orion

6 augusti 2015 15:56

Jag är allätare, men vid surströmming sätter jag stopp. Röding är den godaste fisken, tätt följd av siklöja på tunnbröd. Här uppe i norr blev sommaren vattenskadad ,fast nu väntar bättre väder sägs det...f...n trot!

http://orionsblogg.bloggplatsen.se

 
TantGlad

TantGlad

9 augusti 2015 21:38

TYNDERÖ??? Det är ju hemmavid det. Bor inte så långt i från.
Men surströmming det gillar jag inte.

Ha en skön ny vecka!

http://tantglad.bloggo.nu

 
Gubbfan

Gubbfan

11 augusti 2015 15:13

Håller helt med om att fjolårets alltid är bättre än årets. Den skall liksom ha mognat lite mer.
Vi hade i början av förra veckan besök av några danska släktingar och bjöd en kväll ute på verandan på Röda Ulven, eller vad den nu egentligen heter. För att göra det enklare för de ovana gästerna fuskade vi och köpte färdig-filéad. Den var riktigt bra.
Men ack!
Danskarna förstod sig inte på denna delikatess. Frun i sällskapet vägrade efter att fört en liten bit mot munnen och herrn klarade modigt av en halv filé och sa att den hade en intressant smak!!!
Om man betänker danskarnas konstiga mat, ost som luktar och smakar gamla strumpor osv, så tycker jag att de borde vara positiva till allt möjligt, men ack nej.
Men så mycket bättre för mig som fick fler.
Någon har sagt mig att årets inläggning släpps till 20 augusti. Fast då är den lite för "färsk" ännu, enligt min mening.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Göran

11 augusti 2015 15:21

Instämmer helt förutom att jag ALDRIG köper annat än "Oskars" eller möjligen "Kallax" från Luleå. Tidigare fanns två salterier i Tynderö men Oxvikens är nedlagt nu. Annars var den också av mkt bra kvalitet.
Utanför Skandinavien är det få som uppskattar denna delikatess men enligt säkra källor exporteras stora mängder surströmming till Kina...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 17 maj 13:40

Som de flesta av mina trognaste ordbrukare redan vet så funderar jag en hel del över likheter och skillnader mellan Sverige förr och nu, mellan Sverige och världen. Och då framför allt skilnaderna mellan oss och USA. Och jag vill, för död och pina,...

Av Göran - Torsdag 16 maj 11:43

Nästan nyss var det vinter. Sen kom våren smygande på tårna men motades ut av senkommen snö igen. Som inte stannade så länge utan försvann på några dagar. Men man hann knappt ens njuta av våren för de senaste tre dagarna har vi haft nästan sommarvä...

Av Göran - Onsdag 15 maj 12:42

På mitt förra inlägg fick jag en kommentar från Krister. Han skrev att reklamen spaltade upp min blogg alldeles för mycket. Jag svarade lite uppgivet att jag var medveten om saken men inte visste vad jag skulle göra åt det. Det vet jag nu. Och har ...

Av Göran - Tisdag 14 maj 11:45

Succé även igår i hockey-VM för vårt käraste landslag, Tre Kronor. Igår var det Tysklands tur att få en lektion i "hur den svenska grisen biter". Citatet vet jag inte varifrån det kommer men jag gillar att använda det emellanåt. Det blev rena, rama...

Av Göran - Måndag 13 maj 08:23


Den trettonde idag. Men inte fredag den trettonde som jag hade som rubrik på mitt hittills enda blogginlägg för detta datum. Lite märkligt att det bara finns ett eftersom jag redan för två år sedan satte upp målet att varje datum på året skulle inneh...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards