Alla inlägg den 22 augusti 2015

Av Göran - 22 augusti 2015 12:14

God lördag eftermiddag på er, kära ordbrukare! Den sommar vi ropat så länge efter kom till sist även om nog många tycker att det var i sista minuten. Men det är ju inget ovanligt att just augusti blir fin när juni och juli sviker oss.

Själv är jag ledig igen nu, gick av sista natten igår morse.

Och det underliga fortsätter i mitt land. I mitt (och alla andra svenskars) Sverige.

Det underliga att ett litet marginalparti växer och växer så att det bara knakar. Häromdagen skrek rubrikerna att SD nu var det största partiet. Fortsätter tillväxten så finns risken att de får egen majoritet i nästa riksdagsval.

Vem hade trott det för tio år sedan? Och vem tror det idag?

Skulle vi fråga riksdagsledamöterna från alla de andra partierna i vårt beslutande parlament om de tror att det skulle kunna ske så är jag rätt säker på att de fortfarande skulle gapskratta och skaka sina huvuden.

Jag är inte lika säker. Inte nu längre.

Så vad är det då som håller på att ske med svenska folket? SD hävdar envist att man inte är ett rasistiskt parti och bevisar det gång på gång genom att sortera bort de värsta övertramparna. Man utesluter medlemmar som uttalar sig öppet nedsättande om andra folkgrupper. Och ändå är det just SD som attraherar den gruppem människor...

Är det bara växande rasism och islamofobi som ger SD sådan skjuts i opinionsmätningarna?

Nej, jag vill inte tro det. De flesta SD-sympatisörer jag mött och pratat med gillar inte det omskapande av Sverige som skett under de senaste 30-40 åren. De talar om 60-talet och första halvan av 70-talet som en idyll, något man tycks tro att SD kan ta oss tillbaka till. De har egentligen inte så mycket emot invandring eller folk från andra kulturer och de har fortfarande empati för krigets, tortyrens och diktaturers offer.

MEN... man har hört Jimmie Åkesson m.fl stå i talarstolar och säga att det är bättre att vi hjälper dem på plats. Alltså i de länder de flytt från för att överleva.

Detta, tror man, skulle innebära att det skulle bli färre som sökte sig till vårt lilla hörn av världen. Och Sverige skulle med tiden kunna återgå till den tid då man blev förvånad då man mötte en mörkhyad person på gatan.

En extra kraft får sedan SD av det hela tiden växande fenomenet tiggare vid varenda matbutik samt större köpcentrum. Det tycker Svensson riktigt illa om för "så har vi inte haft det förut"!

Ändå ökar flykting- och tiggarströmmen hela tiden. För varje dag som går blir det fler och fler som skrapar ihop de pengar som krävs för att ta sig till framför allt Sverige och Tyskland. Och då undrar jag...; Har de inte hört?

Har ingen berättat för dem att de blir mindre och mindre välkomna för varje dag som går? Att fler och fler i Sverige vill stänga gränserna för dem. Att vi i den rika delen av Europa inte vill se att det finns så fattiga människor att de inte har något annat val än att sitta på en gammal väska vid ICA eller Willys med sin McDonaldsmugg och säga "Please!"

Jo, jag tror att de vet det men att deras liv är så miserabla så de är villiga att låta sig bespottas, att överse med föraktfulla blickar och ord. För den lilla skärv som de ändå kan skrapa ihop.

Säkert har fler råd att ge några kronor här i än i t.ex Rumänien men jag kan ändå inte tänka mig att det är särskilt lukrativt att sitta sådär. Jag gissar att det handlar om mellan 50-75 kr per dag eller så som de kan få in.

Varför? Tja, hur många använder kontanter idag? Och av de som gör det så är det ju långt ifrån alla som vill ge.

"Om man ger så uppmuntrar man dem ju bara att fortsätta", sa en man jag känt i många år som en mycket humanistiskt lagd människa. En av alla dessa som tror att SD ska ta Sverige tillbaka till den idyll som rådde då de växte upp. Åter till "Sörgården" där mor var rar, far rodde och det mest skrämmande man riskerade att möta på vägen var en orm. En tid då fattigdomen var svensk och inte så skriande att de sämst ställda satt och tiggde utan vi vanlig dödliga slapp veta att de fanns. Då syntes de bara på de kommunala socialkontoren...

Våra mer traditionella partier har konsekvent vägrat att diskutera invandring och integration och detta har säkert också hjälpt till att driva väljarna i armarna på Åkesson & c:o. För folk har väldigt lätt att tro på alla siffror de får från avpixlat och liknande sajter om hur många miljarder flyktingströmmen kostar. Och hur snabbt det ökar...

Och DÅ surnar Svensson till ganska fort. När han hör hur "hans" skattepengar används. För borgerliga politiker har ju under många år lärt oss att "skatt" är ett fult ord och att bara vi sänker skatterna så ordnar sig allt.

När det gäller invandringen kan dock inte ens de hävda det. Och det fattar ju vem som helst att fler kostar mer.

Så jag tror att det är dags att de traditionella partierna i Sveriges riksdag börjar att förklara för folket vad de kommer att få om de röstar fram SD till en maktposition. För jag är rätt säker på att vi då skulle få ett Sverige som väldigt få egentligen velat ha.

Det är en ny tid nu. Inte bara hos oss utan i hela Europa och världen. Och vi kommer aldrig tillbaka till det Sörgården-Sverige som många verkar tro att Jimmie och hans liktänkande kan återskapa.

Jag har flera gånger fått anonyma kommentarer när jag skrivit o-snälla saker om SD. Bl.a flera stycken där man talat om vad man vill göra med såna som jag den dag man tagit makten. Jag har valt bort att publicera dem för jag brukar inte vilja släppa fram anonyma kommentarer. Tycker att man ska stå för sin åsikt om man vill synas i kommentatorsfältet hos mig. Men till just detta inlägg tänker jag släppa kommentarerna fria. Så får läsaren bilda sig en egen uppfattning om det är jag eller de som har rätt.

Därmed knyter jag ihop säcken för denna gång och önskar mina ordbrukare en fortsatt härlig lördag och helg i Bjuv, Hökarängen, Morkarla och Svenstavik. 

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards