Alla inlägg den 11 augusti 2015

Av Göran - 11 augusti 2015 15:26

Änglar finns! Jag vet för jag har just träffat en. Åkte till min kurdiske frisör idag för att göra huvudet lite lättare. Men han var inte där. Idag jobbade en ny frisör där, en dam som jag gissar kommer från Thailand. 

Hon klippte en annan gammal gubbe då jag steg in i salongen men blev snabbt klar med honom. Då han betalat och gått blev det min tur och då jag satt mig tillrätta skulle jag kapslas in med först papperskrage om halsen och sedan ett färgglatt skynke som skulle skydda mina kläder från håravfallet.

Men då hejdade hon sig och sa att jag såg spänd ut i nacke och axlar. Med ett vänligt leende frågade hon om hon fick massera mig lite. Hon försäkrade också snabbt att det inte kostade något extra.

Något överrumplad tackade jag ändå ja och ängeln satte igång. Hon knådade min nacke i kanske en minut med mjuka händer som visste exakt vad de gjorde. Och jag kände hur spänningarna släppte och njöt nästan oförskämt mycket av gratisbehandlningen.

Sen satt jag stilla kvar och bara mådde gott medan samma händer fattade sax och kam och började ansa mitt hårsvall. Hela tiden med samma leende och vänliga röst som pratade ganska stapplig svenska. Men vad gjorde det, jag förstod ju vad hon sa och bemödade mig noga med att försöka vara lika trevlig tillbaka.

Sen gick jag därifrån efter att ha betalat det facila priset av 200 kronor men betydligt gladare än då jag steg in genom dörren. Och jag har fortfarande samma fåniga leende på läpparna.

Så lite det behövs egentligen för att få någon annan att må så mycket bättre! Lite vanlig enkel vänlighet kan man komma långt med! Och jag gissar att denna thailändska dam kommer att bli mäkta populär bland salongens kunder.

Annars har jag en sån där dag så inte mycket händer. Blev utringd på övertid i lördags och det slutade med att jag jobbade även söndag och måndag natt. Kommer att sitta som en fläskläpp på septemberlönen!

Men det kostar ju också. Kroppen talar om för mig att den hellre velat vara ledig som schemat säger. Å andra sidan har jag sex dagar kvar av min tvåveckors ledighet så jag borde hinna återhämta mig.

Det är tisdag och kvällsdrakarna spelulerar om huruvida Petra Marklund ska leda allsången på Skansen även nästa sommar. Jag kan inte säga att jag bryr mig så värst....

Men när jag tänker på saken känner jag att det vore intressant med ett helt oväntat namn som allsångsledare. Magnus Uggla kanske... Eller Lars Norén. Eller Andreas Kleerup. 

Men jag misstänker att om Petra hoppar av så kommer SVT att satsa på ett säkert kort som kanske Kalle Moreaus eller Peter Settman.

Det får bli hur det vill med det. Nu ska jag gå och fixa tacos till middag åt sonen och mig och tillönskar därmed de trogna ordbrukare en fortsatt härlig tisdag i slott  och koja i Tylösand, Rönnskär, Hedesunda och Bjuv.

Vi ses igen! Förr eller senare...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards