Alla inlägg den 23 augusti 2015

Av Göran - 23 augusti 2015 20:32

Det gick precis som jag befarade. Med den s.k Hagamannen i Umeå, alltså. Han blev nedslagen med en golfklubba. 

"Det ante mig, sa han som sket en abborre!"

Ja, missförstå mig rätt - jag tillhör inte de som applåderar sådana här tilltag, tvärtom.

De har ju funnits så länge jag minns, de där som liksom inte nöjer sig med att någon har avtjänat sitt straff utan tycker sig själva ha rätten att straffa lite mer.

Än en gång: Missförstå mig rättt! Jag håller med i fördömandena av Hagamannens gärningar, tycker det är lika vidrigt som vem som helst.

MEN... (och det är ett stort "men")... Om vi vill kalla oss en rättsstat så måste vi överlåta dömandet och straffandet till vårt rättsväsende. Det är våra domstolar som ska sköta såna saker. Inte kreti och pleti.

Ska vi kalla oss rättsstat så måste det vara så. Och den dömde och straffade måste få en chans då han/hon kommer ut att visa att de lärt sig något. Att man blivit en bättre människa.

Nu tror jag, i och för sig, inte att någon blir en bättre människa av att sitta inspärrad i en cell men förhoppningsvis innehåller en fängeslevistelse lite mer än så. Eller också är det bara vad dumma, naiva jag vill tro...

Man måste, anser jag, fråga sig vad man vill att målet ska vara med ett fängelsestraff. Eller vilket straff som helst.

Ska målet vara att den straffade behandlas så illa som det går för att han/hon ska bli livrädd för att hamna där igen?

Eller kanske att få han/hon att inse att det finns andra och bättre sätt att agera på?

Dagligdags hör jag människor både ropa på dödsstraff och livstids arbetsläger i Norrbottens skogar. De menar då att om straffen vore stenhårda så skulle ingen våga stjäla, misshandla, mörda eller våldta.

Men det funkar ju inte så. Se bara på USA och andra stater där man fortfarande tillämpar dödsstraff och framför allt har mycket, mycket strängare straff än vi har hos oss. Har de lägre brottslighet? Nej, den är skyhögt större än här!

Hårdare straff avskräcker alltså inte. Och i gärningens stund står inte mördaren/våldtäktsmannen/misshandlaren och funderar över vilket straff han/hon får om han/hon åker dit. Det mesta sker i hastigt mod och jag tror inte att någon funderar över straffskalorna i det läget

Vi är alla människor. Med styrkor, fel och brister. Och att bekämpa ondska med större och starkare ondska tror jag är dömt att misslyckas. Varje gång! Överallt!

Och Hagamannen är inget undantag. Det får liksom inte finnas några undantag om vi ska kalla oss rättsstat. För i en rättsstat är alla lika inför lagen. 

Nu är ju inte ens jag så naiv att jag tror att vi är det i Sverige men jag tror att vi är ett av de länder som kommit närmast. Mycket återstår att göra innan man ärligt kan säga att vi är lika inför lagen men det är ditåt vi alla måste sträva. Och då håller det inte att själv gå ut och straffa lite till!

Alla är värda en andra chans. TIll och med Hagamannen! Hur mycket man än hatar deras gärningar!

Men man måste, anser jag, skilja på sak och person. Även brottslingen är en människa. Även den mest kallhamrade mördare har en gång varit någons lilla baby och varit sötast på jorden för någon.

Och i de allra flesta fall där grova brott begåtts kan man konstatera att gärningsmannen nästan alltid själv också är ett offer. På ett eller annat vis...

Så öppna era hjärtan och sinnen, kära ordbrukare. Och försök föreställa er t.ex Svartenbrandt som baby. Eller Breivik som liten skolpojke första dagen i ettan. Eller den tyska kvinna som tog två barns liv i Arboga för att hämnas på vad hon trodde var hennes ex-älskare.

Tänk att de har också varit små och försvarslösa. Kanske hände det något med dem just då som handikappade deras förmåga att känna empati och medlidande. Kanske utsatte någon annan dem för något hemskt och ofattbart. Kanske var det då som möjligheten skapades för dem att bli de monster som kvällspressen gärna målar upp.

Med mitt förra blogginlägg i färskt minne undrar jag vad SD tycker i just dessa frågor. De sympatisörer jag talat med tillhör de mest rabiata straffivrarna men jag vet ju inte om det gäller partiet som helhet eller bara enskilda medlemmar. Som rasismen, menar jag...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards